Drukuj Powrót do artykułu

Papież: niech nauka służy ludzkości

11 listopada 2002 | 18:44 | ts, RV //mr Ⓒ Ⓟ

Zdaniem Jana Pawła II, nauka powinna wspierać oświatę i ochronę zdrowia, a także przyczyniać się do sprawiedliwego rozdziału dóbr.

Stanie się tak, gdy naukowcy obronią swoją autonomię przed naciskiem ekonomicznym i politycznym, prowadząc bezinteresowne badania, kierując się prawdą i dobrem wspólnym, powiedział Ojciec Święty na audiencji dla członków Papieskiej Akademii Nauk, której sesja plenarna poświęcona była kulturowym wartościom nauki.
– Na początku nowego stulecia naukowcy muszą postawić sobie pytanie, czy nie mogą uczynić w tym względzie więcej. Czy nie mogą w coraz bardziej zglobalizowanym świecie uczynić więcej dla podniesienia poziomu *oświaty* i polepszenia *warunków zdrowotnych*? Dla opracowania strategii pozwalających na *sprawiedliwszą* dystrybucję zasobów? Dla ułatwienia *swobodnego przebiegu informacji* i dostępu wszystkich do *wiedzy*, która podnosi jakość i standardy życia? Czy nie mogą przemawiać wyraźniej i z większym autorytetem w sprawie światowego *pokoju?* – zastanawiał się Jan Paweł II.
Papież przypomniał naukowcom, że powinni bardziej skutecznie wykorzystywać swój autorytet w interesie pokoju na świecie. – Nauka może łączyć umysły i serca, rozwijając dialog nie tylko między poszczególnymi badaczami w różnych częściach świata, ale między całymi krajami i kulturami. Wniesie wówczas bezcenny wkład do pokoju i zgody między narodami, stwierdził Papież. Nie chodzi jedynie o to, by zwracać uwagę na niebezpieczeństwa, jakie “niesie nauka pozbawiona trwałych podstaw etycznych”. W centrum działalności naukowców zawsze musi się znajdować osoba ludzka i szacunek wobec dzieła stworzenia.
Ojciec Święty nawiązał do słów Chrystusa: “Komu wiele dano, od tego wiele wymagać się będzie”. – Naukowcy zatem, właśnie dlatego, że *więcej wiedzą*, powołani są, by *więcej służyć*. Ponieważ wolność, jaką się cieszą, daje im dostęp do specjalistycznej wiedzy, spoczywa na nich wielka odpowiedzialność. Mają używać tej wiedzy roztropnie dla dobra całej rodziny ludzkiej – mówił Jan Paweł II.
Jan Paweł II nawiązał do przygotowywanych na przyszły rok obchodów 400-lecia *Papieskiej Akademii Nauk*, założonej 17 sierpnia 1603 r. jako “Linceorum Academia”. Wyraził pragnienie, by stały się one okazją do szerzenia w świecie naukowym zainteresowania wspomnianymi problemami.
Członkami Papieskiej Akademii Nauk jest ok. 80 wybitnych naukowców różnych dyscyplin z całego świata. Są oni zapraszani przez Papieża niezależnie od ich stosunku do nauki katolickiej. Z Polski członkami Akademii są: fizyk, kosmolog i filozof prof. Michał Heller z Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, matematycy: prof. Stanisław Łojasiewicz z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Czesław Olech z Polskiej Akademii Nauk w Warszawie oraz prof. Andrzej Szczeklik, biolog z UJ w Krakowie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.