Drukuj Powrót do artykułu

Pelplin: Katecheza i szkolnictwo katolickie tematem spotkania formacyjnego księży

27 lutego 2010 | 13:25 | ks. is Ⓒ Ⓟ

Tradycyjne spotkanie formacyjne kapłanów diecezji pelplińskiej odbyło się 26 i 27 lutego w Pelplinie. Prowadził je biskup pomocniczy pelpliński Piotr Krupa. Głównymi tematami wygłoszonych referatów było szkolnictwo katolickie oraz obecność katechezy w szkole. We wnioskach wskazano, iż rośnie w diecezji liczba uczniów szkół katolickich.

Pierwszą konferencję wygłosił referent diecezjalny ds. szkolnictwa katolickiego w diecezji pelplińskiej ks. Jarosław Kaźmierczak. Podjął on temat „Szkoły katolickie, szanse, wyzwania, zagrożenia”. Prelegent zarysował najpierw historię prowadzonych przez Kościół Katolicki szkół, uniwersytetów, w tym szkolnictwa katolickiego w Polsce. Ks. Kaźmierczak przypomniał jak odradzały się szkoły katolickie w diecezji pelplińskiej (najpierw chełmińskiej do 1992 r.) po czasach PRL-u. Najstarszą z nich jest pelplińskie Liceum „Collegium Marianum” (ma 175 lat). Przed prawie 20 laty zaś zaczęły powstawać współczesne placówki, począwszy od Wspólnoty Szkół Katolickich w Chojnicach w 1991 r. Aktualnie w diecezji pelplińskiej istnieją szkoły katolickie różnych poziomów w Tczewie, Starogardzie Gd., Kartuzach, Świeciu, Lęborku, Chojnicach i w Pelplinie. Referent diecezjalny wyliczył niektóre osiągnięcia tychże szkół w ostatnich latach, w tym wysokie notowania wyników maturalnych oraz w rankingu szkół pomorskich, udział w olimpiadach, inicjatywy kulturalne. Zachęcał księży proboszczów, w oparciu o nauczanie Kościoła, w tym ostatnich papieży i Soboru, do wspierania szkolnictwa katolickiego.

Ks. Kaźmierczak poinformował, że obecnie w Polsce uczy się w szkołach katolickich 55 tys. uczniów. Przypomniał, że w diecezji pelplińskiej w bieżącym roku szkolnym jest 200 uczniów szkół podstawowych, gimnazjalistów 518, licealistów 352. Liczba ta rośnie z każdym rokiem. Jednak w województwie pomorskim spada ilość uczniów szkół katolickich, dodał ks. Kaźmierczak. Raz jeszcze podkreślił prelegent, że specyfiką szkół katolickich jest formacja młodzieży, budowanie wspólnoty pomiędzy nimi a nauczycielami a także rodzicami. Zachęcał do wspierania szkół katolickich, które poza bardzo dobrymi osiągnięciami w dziedzinie edukacji, kładą nie mniejszy wysiłek w wychowanie i ewangeliczne kształtowanie postaw u młodych Polaków.

Drugim prelegentem był dr Stanisław Sławiński. Pedagog i dawny wiceminister w Ministerstwie Edukacji Narodowej (w latach 2005-2007) mówił na temat: „Katecheza w szkole: dlaczego i po co?”. Jako współtwórca reformy szkolnictwa w Polsce w latach 1991-1993, przypomniał genezę powrotu katechezy do szkół przed 20 laty. Przypomniał, że w 1989 r. w Polsce „wszyscy byliśmy przeciw temu, co jest, czyli państwu realnego socjalizmu. Jednak od samego początku wyłaniało się, że wszyscy byliśmy przeciw temu samemu, ale nie za tym samym”. Sławiński przypomniał, że od razu polaryzowały się poglądy na wiele dziedzin życia, w tym na katechezę w szkole. Jednak „powrót katechezy do szkoły był znakiem, że Polska staje się na nowo krajem wolnym” – mówił.

Prelegent przypomniał „wrzawę medialną”, która towarzyszyła powrotowi katechezy do szkół. Przeciwnicy podkreślali, że „religia wchodzi do szkoły, ale prymas Józef Glemp z naciskiem przypomniał, że ona wraca do szkoły”. Podkreślił, że dyskusja umilkła, gdy ogłoszono, że 90 proc. ankietowanych Polaków popierało powrót religii do szkoły. Po przypomnieniu historii z przed 20 lat, prof. Sławiński naświetlił dzisiejsze osiągnięcia katechetów w szkole. Zwrócił uwagę na bardzo pozytywny wpływ obecności księży w szkołach, nie tylko w ramach katechezy, ale również w radach pedagogicznych i w całej formacji społeczności szkolnej. Dawny wiceminister podkreślił, że obecność religii w szkole to „znak” i „wielki dar” dla społeczności szkolnej. Jego zdaniem, ma ona realny wpływ na wychowanie młodych, a także na nauczycieli. Katecheci są „znakiem widzialnym niewidzialnej rzeczywistości”, powiedział mówca.

Sławiński przypomniał nauczanie Jana Pawła II, który wskazywał na ogromną rolę religii w szkole dla rozwoju Polski i „zachowania polskości”. Na koniec, prelegent przywołał trudności, które łączą się z zadaniami katechetów w szkole i dlatego zauważył rosnącą potrzebę „formowania formatorów”. Pedagog zaznaczył ogromną wartość wszelkich sposobów opieki duszpasterskiej nauczycieli, które uznał za zadanie „jeszcze nie wystarczająco podjęte w Polsce”.

Po wykładach rozwinęła się dyskusja na temat katechezy w szkole. Ekonom diecezji pelplińskiej ks. infułat Stanisław Grunt przypomniał, że na utrzymanie szkół katolickich jest powołany tzw. fundusz szkolny, który tworzą środki będące częścią pensji księży uczących w szkołach. Jest to jedno z ważnych źródeł diecezjalnych przekazywanych na ten cel.

Spotkania formacyjne kapłanów diecezji pelplińskiej odbywają się regularnie jesienią i wczesną wiosną dla wszystkich księży zatrudnionych w duszpasterstwie, także zakonnych. Rozpoczynają się one i kończą modlitwą, także Liturgią Godzin.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.