Drukuj Powrót do artykułu

Piekoszów: dzieje kultu Madonny Piekoszowskiej – konferencja

13.06.2018 , dziar, Piekoszów, 13-06-2018 Ⓒ ℗

Dzieje kultu Madonny Piekoszowskiej, przypomnienie obrzędu koronacji sprzed 50. lat, klimaty jasnogórskiej pracowni malarskiej, portret duchowy Prymasa Tysiąclecia kard. Stefana Wyszyńskiego – to najważniejsze zagadnienia, które zostały omówione dzisiaj Piekoszowie, podczas sympozjum naukowego pt. „Oto Matka Twoja”.

Sympozjum organizowały gmina Piekoszów i parafia, a odbyło się ono w wypełnionej po brzegi auli piekoszowskiego Centrum Kultury.

– Świątynia piekoszowska i związany z nią słynący łaskami wizerunek, mając swoją własną historię, przyczyniają się do tworzenia kultury religijnej (…), związanej z budowaniem obiektów towarzyszących, w których wiele działo się i dzieje do dziś – mówił bp Andrzej Kaleta, otwierając obrady. Przypomniał, że ta „działalność kulturalna jest elementem czegoś większego – wpływa na tworzenie kultury narodowej, polskiej naszej”.

– Kultura z elementami duchowymi, religijnymi jest w stanie nas budzić. Gdyby nie było kultury polskiej, religijnej, można postawić pytanie, czy wybilibyśmy się na niepodległość? – zastanawiał się biskup w rozmowie z KAI, nawiązując do stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości i zachowania ducha narodowego dzięki ciągłości m.in. religijnej i kulturowej.

Sympozjum zainicjował wykład typowo historyczny pt. „Zarys dziejów Parafii Piekoszów. Kościół – księża – wierni”. Ks. dr Tomasz Gocel, historyk Kościoła z Kielc (WSD Kielce, Muzeum Diecezjalne) – omówił etapy kolejnych kościołów w Piekoszowie, przedstawił ich architektów i proboszczów oraz atrakcje wnętrza, gdzie znajduje się m.in. obraz Wojciecha Gersona.

„Jasnogórska Pracownia Malarska – powstanie i działalność oraz pochodzenie obrazu Matki Bożej Miłosierdzia” – ten temat przybliżył o. dr Stanisław Rudziński OSPPE (Częstochowa). Zauważył, jak utalentowany musiał być o. Krzysztof Latecki, paulin malujący wizerunek piekoszowski, skoro przełożeni zakonu zezwolili mu na odbycie formalnych studiów malarskich.

Z kolei ks. dr Mirosław Kowalski (WSD Kielce) przedstawił temat „Obrzęd koronacji wizerunku Najświętszej Maryi Panny wyrazem kultu Bogarodzicy”, natomiast prof. dr hab. Eugeniusz Sakowicz (UKSW Warszawa) zaprezentował referat pt. „<<Postawiłem wszystko na Maryję>> – portret duchowy koronatora cudownego obrazu Matki Bożej Piekoszowskiej Stefana Kardynała Wyszyńskiego”.

Była mowa o historii koronacji obrazów maryjnych w Polsce, o teologicznych i biblijnych przesłankach koronacji oraz o absolutnym zawierzeniu przez Prymasa Matce Bożej.

W piekoszowskiej świątyni obraz Matki Bożej, namalowany przez nowicjusza OO. Paulinów w Częstochowie – Krzysztofa Lateckiego w 1691 r., czczony jest od początku XVIII wieku, gdy w święto Wniebowstąpienia Pańskiego (21 maja 1705 r.) dostrzeżono krwawe łzy na wizerunku. Wydarzenie zostało opisane przez jednego z naocznych świadków. To niezwykle zjawisko dało początek kultowi Matki Bożej Piekoszowskiej. Obraz został umieszczony w świątyni. Do Piekoszowa zaczęły ściągać rzesze wiernych, zapisywano także łaski otrzymane za pośrednictwem Maryi. 8 IX 1968 r. Prymas Tysiąclecia kard. Stefan Wyszyński, w asyście biskupów, w obecności ok. 300 kapłanów, dokonał uroczystej koronacji obrazu Matki Bożej Miłosierdzia. W uroczystości uczestniczył także generał Paulinów oraz blisko 70 000 tys. wiernych świeckich.

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.