Drukuj Powrót do artykułu

Pierwszy przekład wprowadzenia do nowego Mszału

17 listopada 2002 | 16:09 | awo //mr Ⓒ Ⓟ

Studyjne tłumaczenie na język polski wprowadzenia do nowego Mszału Rzymskiego 2002 jest już dostępne na stronach Komisji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.
|Dokument| m.in. przypomina, że ksiądz sprawujący Mszę świętą nie powinien opuszczać prezbiterium, świeccy nie mogą głosić homilii, a znak pokoju powinien być przekazywany z umiarem i tylko osobom najbliżej stojącym.
Jakie zmiany w sposobie sprawowania Mszy świętej przynosi ten dokument zawierający wskazówki teologiczne, liturgiczne, duszpasterskie i duchowe? Zaleca m.in. by jeszcze większą wagę przywiązywać do *śpiewu* w czasie Mszy świętej. Nie może go zabraknąć w niedziele, uroczystości i święta. Na pierwszym miejscu zalecany jest śpiew gregoriański ale – jak czytamy w dokumencie – “nie są bynajmniej wykluczone inne rodzaje muzyki, zwłaszcza wielogłosowa, byleby odpowiadały duchowi czynności liturgicznej i sprzyjały uczestnictwu wszystkich wiernych”.
Nie można jednak zastępować innym tekstem hymnu “Chwała na wysokości Bogu”, również czytań ani psalmu responsoryjnego nie wolno zastępować tekstami niebiblijnymi. Także, zamiast “Baranku Boży” nie można śpiewać innych pieśni.
Nowe “Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego” pozostawia decyzję przewodniczącemu liturgii kapłanowi, który może ze względów duszpasterskich *dostosować śpiewy, czytania, modlitwy zachęt i gesty* tak by bardziej odpowiadały “potrzebom, przygotowaniu i sposobowi myślenia uczestników liturgii” ale jednocześnie stwierdza, że “kapłan winien pamiętać, że jest sługą świętej liturgii i że *nie wolno mu na własną rękę* w celebracji Mszy świętej niczego dodawać, opuszczać ani zmieniać”. Dokument postuluje też, aby celebracje mszalne pod przewodnictwem biskupa były przykładem pięknej liturgii dla całej diecezji.
Inne zalecenia to m.in. sugestia by *liturgię słowa* sprawować tak, aby sprzyjała medytacji dlatego należy “unikać jakiegokolwiek pośpiechu, który utrudniałby skupienie” a teksty biblijne należy zawsze odczytywać z ambony.
Powszechną zasadą powinna stać się praktyka, że *homilię głosi ksiądz celebrujący* Mszę świętą a nie “dochodzący z zakrystii”. Homilię może wygłosić diakon ale nigdy osoba świecka – czytamy w dokumencie. Po homilii zaleca się zachowanie krótkiej chwili milczenia.
W sprawie *gestów i postaw* ciała w czasie Mszy św. nowe wprowadzenie do Mszału stwierdza, że mają one na celu “bardzie wspólne duchowe dobro ludu Bożego niż zaspokojenie upodobań lub opinii prywatnych osób”.
W jaki sposób należy przekazywać np. *znak pokoju*? – ustalenia takie leżą w gestii Konferencji Episkopatu. “Wypada jednak – czytamy w dokumencie – aby każdy z umiarem przekazywał znak pokoju tylko osobom najbliżej stojącym”. Kapłan może przekazać znak pokoju ministrantom, zawsze jednak pozostając w prezbiterium, aby nie zakłócać celebracji. Jeśli chce przekazać znak pokoju niektórym wiernym – również nie powinien opuszczać prezbiterium.
Inne nowości – we wprowadzeniu do Missalis Romani 2002 to zalecenie aby zachować *umiar w przyozdabianiu ołtarza*. “Na mensie ołtarza można umieszczać tylko te przedmioty, które są konieczne przy sprawowaniu Mszy świętej, to znaczy: Ewangeliarz od początku celebracji aż do ogłoszenia Ewangelii; od przygotowania darów do puryfikacji naczyń: kielich, patenę, puszkę, jeśli to konieczne, korporał, puryfikaterz, palkę i mszał”. Dekoracja kwiatowa zawsze winna być umiarkowana. Radzi się ją umieszczać nie na mensie ołtarza, ale raczej obok niego – czytamy w dokumencie.
Przekład oficjalny ukaże się po przyjęciu go przez Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski i aprobacie przez Kongregację ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów
Prace nad nowym Mszałem trwały 10 lat. “Editio typica tertia”, czy trzecie łacińskie wydanie wzorcowe Mszału Rzymskiego zostało zaprezentowane w Watykanie 22 marca br.

Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.