Płock: IX Dziennikarski Podwieczorek u Biskupa
06 października 2017 | 07:21 | Płock / eg / bd Ⓒ Ⓟ
Około 30 dziennikarzy z mediów katolickich i świeckich z diecezji płockiej wzięło udział w VIII Dziennikarskim Podwieczorku u Biskupa, czyli dorocznym spotkaniu bp. Piotra Libery ze środowiskiem dziennikarskim: „Potrzebujemy dnia dobrej wiadomości” – mówił biskup płocki. Gościem spotkania był ks. kan. dr Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski.
Bp Piotr Libera przytoczył orędzie papieża Franciszka na 51. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu pt. „`Nie lękaj się, bo jestem z tobą` (Iz 43,5). Przekazujmy nadzieję i ufność w naszych czasach”, w którym cytowany jest list Jana Kasjana: że to od człowieka zależy, jaki materiał będzie przetwarzał jego umysł. Zaznaczył, że koncentrowanie się na złych wiadomościach nie jest dobre i że przydałby się „dzień dobrej wiadomości”.
Mówił także o wdrażaniu w życie uchwał 43. Synodu diecezjalnego, tworzeniu zrębów duszpasterstwa związków niesakramentalnych, nagrodzie „Świadek wiary” dla młodej lekarki za społeczne zaangażowanie na rzecz innych, przyznanej przez Kapitułę Kolegiacką pw. św. Michała w Płocku. Ponadto opowiedział mediom o przeniesieniu do obiektów płockiego seminarium duchownego Szkół Katolickich i tworzeniu domu dla seniorów w Sikorzu, gdzie dotychczas te szkoły się znajdowały.
Gościem spotkania z udziałem dziennikarzy był ks. kan. dr Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski. Zaprezentował multimedialnie temat: „Obraz(y) Kościoła w mediach”.
Z przytoczonych przez rzecznika danych wynikało, że na polskim Twitterze na drugim miejscu pod względem zainteresowania jest profil papieża Franciszka: śledzi go 728.935 osób. Poza tym 90 procent polskich internautów korzysta z social media: Facebook ma 14 mln użytkowników, Twitter 12 mln, a Instagram 3,2 mln użytkowników. Z Facebooka korzystają głównie ludzie młodzi, a Twitter najlepiej dociera do dziennikarzy, polityków i osób opiniotwórczych. W kraju słabo za to przyjmuje się Snapchat.
Ks. Paweł Rytel-Andrianik podał też, że każda diecezja w Polsce ma swoją stronę internetową (ma ją też 55 procent parafii w kraju), 18 diecezji ma konto na Twitterze, a 16 arcybiskupów i biskupów prowadzi Twittera: w tym biskup płocki Piotr Libera i biskup pomocniczy diecezji płockiej Mirosław Milewski.
Zwrócił też uwagę, że szansą dla Kościoła jest mikronizacja: „Przez mikrowysiłek można docierać do wielkiej grupy ludzi, na przykład zamieszczając zdjęcia na Facebooku czy Twitterze. Obraz Kościoła jest kształtowany przez nas samych. Zależy od naszej aktywności” – przekonywał gość spotkania.
Dodał też, że w informacji chodzi o to, aby dotarła do tych osób, do których jest adresowana. Zachęcił do tworzenia hasztagów, które cieszą się ogromną popularnością, na przykład hasztag „#procesja” obejrzało 5 mln ludzi. Powodzeniem cieszył się też hasztag „#PolskaPielgrzymuje”. Poza tym rzecznik namawiał do korzystania z flickra – serwisu internetowego stworzonego do gromadzenia i udostępniania zdjęć cyfrowych online oraz pochwalił duży zasięg profilu FB Katolickiego Radia Diecezji Płockiej.
Uczestnicy spotkania w Płocku dyskutowali też, m.in. o tym, jak można poradzić sobie z hejtem, o dużej roli internetu w ewangelizacji oraz o tym, jakie rzeczy katolik powinien zamieszczać w internecie.
Ks. kan. dr Jarosław Kamiński, dyrektor wydziału duszpasterskiego i wydziału ds. rodzin zaprosił dziennikarzy na przyszłoroczne wydarzenia związane z Rokiem św. Stanisława Kostki w diecezji. Zapowiedział, m.in. tematyczną aplikację mobilną, zebranie Konferencji Episkopatu Polski w Płocku, sympozjum o szkolnictwie katolickim.
Dziennikarski Podwieczorek u Biskupa organizowany jest co roku w Płocku z okazji jesiennego Światowego Dnia Środków Społecznego Przekazu.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.