Drukuj Powrót do artykułu

Płock: przedstawiciele Kościołów rozmawiali o reformie oświaty

25 maja 2017 | 09:14 | eg | Płock Ⓒ Ⓟ

Przedstawiciele Kościołów: katolickiego, prawosławnego i ewangelickiego spotkali się 24 maja w Płocku, aby poznać założenia reformy ustroju szkolnego oraz zmiany w organizacji i funkcjonowaniu szkół. „Dobra szkoła to taka, która wychowuje do dobra. Wychowywać do dobra, to uczyć ostrzegać dobro” – mówił podczas spotkania biskup płocki Piotr Libera. Uczestniczący w nim katecheci mieli też okazję do dyskusji o problemach związanych z nauczaniem religii.

Bp Piotr Libera podczas spotkania w Opactwie Pobenedyktyńskim w Płocku nawiązał do tematu spotkania „Wspólnie tworzymy dobrą szkołę”. Stwierdził, że dobra szkoła to taka, która wychowuje do dobra, a wychowywać do dobra, to uczyć postrzegać dobro wszędzie tam, gdzie ono jest: w sobie, w innych, w naturze, w wielkim dziedzictwie kultury.

„Wychowywać do dobra, to wprawiać do dobroci i wyrabiania w sobie przez wychowanka dobrego smaku, czyli zdolności dostrzegania związku dobra z pięknem – wszak już starożytni Grecy ukuli ideał `kalokagathii` – piękno-dobro. I czynić to razem, wspólnie. Można się z obopólną korzyścią uczyć od siebie, uczyć się dla dobra człowieka, ucznia, rodziny i szkoły” – podkreślił gospodarz miejsca.

Przypomniał, też że w tym roku upamiętnia się 500-lecie Reformacji. Luterańsko-rzymskokatolicka komisja dialogu przygotowała z tej okazji dokument „Od konfliktu do komunii”. Wymienia się w nim kilka ekumenicznych imperatywów, wśród nich najważniejsze są dwa: ten, że katolicy i luteranie powinni zawsze obierać jako punkt wyjścia perspektywę jedności, a nie rozłamu. Także ten, że luteranie i katolicy muszą otworzyć się na przeobrażenia, które będą ich nieustannie zmieniać poprzez spotkanie z innymi.

„To są podstawy ekumenii: spotykać się, obierać jako punkt wyjścia perspektywę jedności, a nie rozłamu, pozwalać się zmieniać przez spotkanie z innymi” – zaakcentował bp Libera.

Z kolei Aurelia Michałowska, mazowiecka kurator oświaty zaznaczyła, że wspólne tworzenie dobrej szkoły bez wychowania ku wartościom „wydaje się niemożliwe”. Dodała, że nauczyciel jest po rodzicach pierwszą osobą, która jest dla młodego człowieka „drogowskazem”, wskazującym mu, jak powinno wyglądać jego dorosłe życie.

Natomiast Krystyna Mucha, dyrektor wydziału kształcenia ogólnego w mazowieckim Kuratorium zauważyła, że w nowej podstawie programowej wzmocniono wychowawczą i profilaktyczną funkcję szkoły, a także rolę sfery duchowej ucznia.

Anna Kalińska, dyrektor wydziału strategii i nadzoru pedagogicznego przypomniała, że nauczyciele religii powinni posiadać przygotowanie merytoryczne z zakresu teologii oraz przygotowanie pedagogiczne. Ich zatrudnienie jest możliwe po otrzymaniu skierowania biskupa.

Spotkanie w Płocku było też okazją do podzielenia się doświadczeniami, wynikającymi z nauczania religii. Katecheci pytali, czy można doprowadzić do zmian w tzw. siatce godzin, tak, aby religia znajdowała się w ciągu lekcyjnym, a nie na jego początku lub na końcu, na przykład na dziewiątej godzinie lekcyjnej. Poza tym zwrócono uwagę, że zdarza się, iż o tej samej godzinie, o której jest religia, inny nauczyciel na przykład organizuje zajęcia przygotowujące do matury czy organizuje wyjście ze szkoły.

Katecheci zwrócili też uwagę na niekorzystne łączenie klas na lekcjach religii, w związku z czym na przykład katecheta ma na lekcji około 40 uczniów. Wiąże się to także ze zmniejszeniem godzin pracy katechety. Poza tym wyrazili obawę, czy dyrektorzy szkół, korzystając z reformy, nie zechcą zmniejszać godzin nauczania religii.

Z kolei księża reprezentujący wydziały odpowiedzialne za nauczanie religii w kuriach zwrócili uwagę na proces zatwierdzania podstawy programowej: mimo tego, że program nauczania religii jest zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski, ponownie zatwierdza go dyrektor szkoły.

Uczestnicy spotkania dowiedzieli się także, że reforma nie zmienia dotychczasowego przepisu, że katecheta nie może pełnić funkcji wychowawcy, lecz „ma być liderem w realizacji programu profilaktyczno-pedagogicznego”.

W programie spotkania znalazł się także wykład ks. dr. Rafała Bednarczyka z wydziału teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a także pracownika wydziału katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Płocku pt. „Obraz jako nośnik przekazu nauczania religii wczoraj i dziś na przykładzie romańskich Drzwi Płockich”.

W spotkaniu w Płocku uczestniczyli przedstawiciele Kościołów chrześcijańskich, które prowadzą nauczanie religii: katolickiego, prawosławnego i ewangelickiego, z terenu diecezji płockiej, łowickiej, warszawskiej, warszawsko-praskiej, radomskiej i drohiczyńskiej, przedstawiciele Mazowieckiego Kuratorium Oświaty, dyrektorzy Delegatur Kuratorium Oświaty, dyrektorzy wydziałów katechetycznych w Kuriach, katecheci oraz neoprezbiterzy diecezji płockiej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.