„Podróż czerwonego balonika” – film o duchowym poszukiwaniu
31 stycznia 2008 | 12:38 | im, mkc//mam Ⓒ Ⓟ
Głód duchowości i jej poszukiwania są osią nastrojowego filmu „Podróż czerwonego balonika”, w reżyserii tajwańskiego twórcy Hou Hsiao-hsien’a. Wzruszająca opowieść z Juliette Binoche w roli głównej w kinach od 8 lutego.
Poprzez prostą fabułę filmu, reżyser opowiada o rozpadzie więzi rodzinnych i relacji międzyludzkich w zachodnim świecie. Jedna z głównych postaci, Suzanne – w tej roli Juliette Binoche – samotna matka, zafascynowana jest tradycją i duchowością dalekiego Wschodu. Jej zainteresowanie nie przeradza się jednak w zmianę religii, a jest wynikiem duchowych poszukiwań, które z kolei wynikają z pustki, jaką odczuwa. Nie jest w stanie zapełnić jej relacją z synem, z partnerem, czy przyjaciółmi.
Samotność doskwiera również siedmioletniemu synkowi Suzanne. Simon spędza całe dnie wśród obcych ludzi – w szkole, po lekcjach ze swoją tajwańską nianią, u sąsiadów, z nauczycielką gry na pianinie. Matkę, która pracuje jako aktorka w teatrze kukiełkowym, widuje rzadko. O przyrodniej siostrze, która studiuje w innym kraju, ma ledwie wspomnienie razem spędzonego dnia. Nowa niania, która jest studentką reżyserii, opowiada chłopcu klasyczny film Alberta Lamorisse’a „Czerwony balonik” z 1956 roku. Filmowa historia o rówieśniku, wpływa na wyobraźnię wrażliwego dziecka. Czerwony balonik zagląda w okna jego domu, podpatrując życie Suzanne, Simona i tajwańskiej niani, śledzi też chłopca ulicami Paryża. To spojrzenie z zewnątrz pozwala dostrzec, że cała trojka, mimo tęsknoty za prawdziwą relacją, nie potrafi jej nawiązać ze sobą nawzajem. Potrzeba bliskości z drugim człowiekiem pozostaje niezaspokojona.
Film jednak nie tchnie pesymistyczną nutą. Sztuka, nad którą pracuje Suzanne, opowiada historię Zhang Yu, dziewczyny, walczącej z oceanem o odzyskanie narzeczonego. Podejmując się niewykonalnego zadania, imponuje bogom, którzy pomagają jej ze względu na jej uczucie i konsekwencję. Suzanne to współczesna Zhang Yu – mimo stałych niepowodzeń, z determinacją dąży do odmiany swojego losu.
„Podróż czerwonego balonika” powstała jako element projektu Musee d’Orsay, które z okazji swojego dwudziestolecia zaprosiło światowej klasy artystów do zrobienia filmów z Paryżem w tle. Wśród innych artystów zaproszonych do projektu są m.in. Olivier Assayas, Raoul Ruiz i Jim Jarmusch.
Filmy Hou Hsiao-hsien’a, znanego m.in. z pracy przy głośnym filmie „Zawieście czerwone latarnie”, powstają w nietypowy sposób. Scenariusze pisane są bez dialogów, które powstają dopiero podczas pracy z aktorami, w indywidualnym procesie tworzenia postaci. Reżyser wymaga od aktorów propozycji tekstów. Tak było również z „Podróżą czerwonego balonika”.
Film wejdzie na ekrany polskich kin 8 lutego. Jednym z patronów medialnych jest Katolicka Agencja Informacyjna.
Przed premierą odbędzie się pokaz specjalny filmu w kinie Muranów w Warszawie, 6 lutego o godz. 19.30. Po projekcji rozpocznie się dyskusja z udziałem Barbary Smolińskiej (psychoterapeutki Laboratorium Psychoedukacji), pisarki Katarzyny Grocholi, Wojciecha Eichelbergera, Lamy Rinczena Waldemara Zycha (z Unii Buddyjskiej). Dyskusję poprowadzi ks. Andrzej Luter, filmoznawca.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.