Drukuj Powrót do artykułu

Polscy Tatrzy obchodzą Nowy Rok Muzułmański

18 grudnia 2009 | 10:35 | gk / maz Ⓒ Ⓟ

Dziś przypada nowy rok u muzułmanów. Właśnie rozpoczął się rok 1430 według kalendarza księżycowego. Polscy Tatarzy rozpoczną rok modlitwami o pomyślność.

Wyznawcy islamu liczą czas od hidżry, czyli wyjścia Mahometa z Mekki do Medyny w 623 roku. Dzień ten nie ma stałej daty, bo kalendarz muzułmański, zwany księżycowym, jest krótszy od kalendarza słonecznego.

Na nowy rok muzułmanie czasem obdarowują się słodyczami. Jest to czas na wspomnienie Wielkiej Wędrówki Mahometa, spotkania w gronie rodziny i znajomych, wspólne modlitwy o pomyślność i podjęcie noworocznych postanowień. Muzułmanie życzą sobie szczęśliwego nowego roku. Ci jednak którzy czują się bardziej zasymilowani w kulturze polskiej, będą obchodzili Nowy Rok razem z chrześcijanami – 1 stycznia.

Rok rozpoczyna się pierwszego dnia miesiąca muharram (jest to tzw. Dzień Odpuszczenia Win), a kończy się okresem pielgrzymek do Mekki. Muzułmański Nowy Rok, zwany jest Ras as-Sana, czyli dosłownie głowa roku. Kalendarz muzułmański został wprowadzony w 632 roku przez Mahometa.

Oparty na cyklu Księżyca jest podzielony na dwanaście miesięcy, na które składają się dwadzieścia dziewięć lub trzydzieści dni. W efekcie rok ten jest o dziesięć – jedenaście dni krótszy od roku słonecznego, przez co daty świąt islamskich co roku zmieniają się w stosunku do kalendarza gregoriańskiego.

Warto wiedzieć, że przewidywanie dokładnej daty święta u muzułmanów jest niemożliwe, ponieważ zależy ona od momentu, w którym księżyc jest widoczny, a decyzję o rozpoczęciu świętowania podejmują władze religijne. Pełny cykl świąt muzułmańskich trwa około trzydziestu trzech lat.

Początek dnia liczy się od zachodu słońca. Szczególnym dniem dla muzułmanów jest piątek, ze względu na wspólnie, uroczyste odmawiane modlitwy pod przewodnictwem imama. Chociaż piątek nie jest dniem świętym dla muzułmanów, jednak w większości krajów muzułmańskich w tym dniu, zamknięte są szkoły, sklepy i urzędy.

Liczbę muzułmanów w Polsce szacuje się na 20-25 tysięcy. Oprócz 5 tys. Tatarów składają się na tę społeczność także muzułmanie pochodzenia arabskiego, mający obywatelstwo polskie, studenci, biznesmeni, dyplomaci i uchodźcy z krajów islamskich, jak również Polacy, którzy przyjęli islam.

Muzułmanami w Polsce byli przez wieki głównie Tatarzy, obecni na ziemiach polskich od 600 lat. Obecnie najwięcej spośród nich mieszka w województwie podlaskim (głównie w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej).

W samym Białymstoku jest ok. 1,2 tys. mieszkańców z rodowodem tatarskim. Dość liczną zbiorowość tworzą także w Gdańsku – około 200 osób. Oprócz tego żyją w znacznym rozproszeniu w Warszawie oraz na ziemiach zachodnich.

Z przedwojennych gmin działa nadal warszawska oraz gminy w Bohonikach i Kruszynianach na Białostocczyźnie. Nowe gminy, założone po 1945 r., znajdują się w Białymstoku, Gorzowie Wielkopolskim i Gdańsku.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.