Drukuj Powrót do artykułu

Ponadprzeciętne wyniki egzaminów gimnazjalnych uczniów szkół pijarskich

22.06.2018 , pra, Kraków, 22-06-2018 Ⓒ ℗

Wyniki egzaminu gimnazjalnego wszystkich w Polsce gimnazjów prowadzonych przez Zakon Pijarów są o wiele wyższe niż średnie wyniki ogólnopolskie, wojewódzkie czy powiatowe.Pijarzy gimnazja prowadzą w siedmiu polskich miastach: Bolesławcu, Elblągu, Katowicach, Krakowie, Łowiczu, Poznaniu i Warszawie.

Absolwenci zakonnych szkół zdobyli lepsze średnie wyniki z egzaminu gimnazjalnego zarówno z przedmiotów humanistycznych (język polski, historia, wiedza o społeczeństwie), jak i matematyki i przedmiotów przyrodniczych. Najlepsze rezultaty osiągnęli z języków obcych (angielski, niemiecki, francuski, rosyjski).

W czym tkwi tajemnica sukcesu w szkołach prowadzonych przez pijarów? „Myślę, że przede wszystkim w dobrej atmosferze sprzyjającej nauce i wychowaniu – mówi o. Adam Langhammer SP. – W naszej szkole nie ma wyśmiewania kogoś, kto lubi i chce się uczy, i komu zależy na wynikach, bo chce zdobyć dobre wykształcenie” – dodaje dyrektor Zespołu Szkół Zakonu Pijarów w Bolesławcu.

O. Sławomir Dziadkiewicz SP, prowincjalny asystent ds. edukacji formalnej i laikatu a zarazem dyrektor pijarskich szkół w Katowicach wskazuje na trzy główne czynniki wpływające na wysoki poziom zakonnej edukacji: rozszerzona siatka godzin, bogata oferta zajęć dodatkowych oraz współpraca z rodzicami.

„W naszej szkole zwracamy szczególnie uwagę na przedmioty egzaminacyjne oraz języki obce. Dzieci mają także możliwość korzystania z zajęć dodatkowych od godz. 7:10, aż do godz. 16:30. Wszystkie zajęcia pozalekcyjne są godzinami bezpłatnymi, wchodzącymi w zakres działalności szkoły i jej oferty edukacyjnej” – mówi o. Dziadkiewicz.

„Nadto ważna jest świadomość rodziców, którzy podejmują współpracę ze szkołą. To duża zaleta szkół, które nie mają tzw. rejonu. Szkoły z rejonizacją mają uczniów, którzy niekoniecznie chcą się uczy, a ich rodzice nie współpracują ze szkołą. W przypadku naszych szkół – nawet jeśli trafią się tacy uczniowie – to zawsze możemy liczyć na współpracę z rodzicami” – dodaje o. Langhammer.

Pijarskie szkoły dysponują też bogatą bazę dydaktyczną. „Nasza szkoła jest placówką nowoczesną, bardzo dobrze doposażoną. Wszystkie sale szkolne wyposażone są w komputery, sprzęt audio-wizualny oraz rzutniki multimedialne. Posiadamy różne pracownie, min. bardzo dobrze doposażoną pracownię chemiczną i biologiczną. Dzięki temu uczniowie mogą przyswajać wiedzę w sposób atrakcyjny” – zwraca uwagę dyrektor pijarskich szkół w Katowicach.

O. Langhammer wskazuje jeszcze na dyscyplinę jako czynnik wpływający na dobre wyniki uczniów szkół pijarskich, a o. Dziadkiewicz dodaje, że zakonną edukację wyróżnia także dbałość o chrześcijańskie wychowanie oparte na ewangelii.

Jak podkreśla o. Langhammer, kończący się rok szkolny był ważny, bo zaczęto wprowadzać reformę edukacji. „Osobiście będzie mi szkoda, że już nie będzie „naszych” gimnazjalistów, bo mieliśmy i mamy fantastycznych młodych ludzi. Ale nie ukrywam, że jestem przekonany o tym, iż ośmioletnia szkoła podstawowa i wydłużona edukacja w szkołach ponadpodstawowych będzie zdecydowanie sprzyjać poprawie jakości kształcenia” – mówi dyrektor Zespołu Szkół Zakonu Pijarów w Bolesławcu.

Aktualnie we wszystkich szkołach pijarskich w Polsce trwa rekrutacja na nowy rok szkolny.

Zakon Kleryków Regularnych Ubogich Matki Bożej Szkół Pobożnych (potocznie zwany Zakonem Pijarów) został ustanowiony w 1621 r. Jego założycielem był św. Józef Kalasancjusz, który w 1597 r. otworzył pierwszą bezpłatną i powszechną szkołę podstawową w Europie. Głównym celem zakonu jest nauczanie i wychowywanie dzieci i młodzieży. Obecnie zakonnicy prowadzą szkoły podstawowe, gimnazja i licea ogólnokształcące w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Łowiczu, Katowicach, Elblągu i Bolesławcu.

Szkoły pijarskie cenione są za jakość nauczania i formacji chrześcijańskiej uczniów. Swoje posłannictwo spełniają także przez prowadzenie świetlic opiekuńczych dla dzieci, działalność duszpasterską w parafiach (w Polsce i za granicą), formację nauczycieli, rodziców i współpracowników oraz przez działalność wydawniczą i rekolekcyjną służącą szczególnie dzieciom i młodzieży.

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.