Drukuj Powrót do artykułu

Poznań: 120 lat spółki Święty Wojciech Dom Medialny

25 kwietnia 2017 | 08:48 | msz | Poznań Ⓒ Ⓟ

„Święty Wojciech Dom Medialny ma od 120 lat poważny udział w misji ewangelizacyjnej Kościoła w Polsce. Mając świadomość wielkiego dziedzictwa, niesiecie wielkie zobowiązanie wobec przyszłych pokoleń” – powiedział bp Grzegorz Balcerek do pracowników spółki Święty Wojciech Dom Medialny podczas Mszy św. sprawowanej z okazji jubileuszu jednego z najstarszych działających polskich wydawców.

W Eucharystii w kościele pw. św. Wojciecha uczestniczyli kapłani związani z oficyną, księża dyrektorzy, redaktorzy, zarząd oraz pracownicy spółki.

W homilii biskup pomocniczy archidiecezji poznańskiej zauważył, że choć zmieniają się czasy i ludzie, to misja ewangelizacyjna, powierzona 120 lat temu poznańskiej spółce, pozostaje ta sama: „Idźcie i głoście”. „Dziś nasza ojczyzna, podobnie jak jeszcze chrześcijańska Europa, potrzebuje nowej ewangelizacji. Ta wielka i odpowiedzialna misja stoi dziś przed wami, którzy współtworzycie to dzieło pod patronatem wielkiego misjonarza, głównego patrona Polski” – zaznaczył kaznodzieja.

Przypomniał zebranym, że ich poprzednicy byli patriotami i katolikami. W trudnych latach zaborów, zwłaszcza za pośrednictwem najstarszego polskiego tygodnika społeczno-religijnego „Przewodnik Katolicki”, podtrzymywali ducha narodowego, katechizowali, uczyli języka polskiego i historii.

Bp Balcerek podkreślił, że Dom Medialny Święty Wojciech szczyci się wysokim poziomem wydawniczym, co jest darem Bożym oraz efektem wysokich kompetencji zawodowych jego pracowników. Zwrócił też uwagę na zainteresowanie współczesnymi problemami społecznymi, takimi jak, zagrożenia czyhające na rodzinę, problem etyki pracy czy poziomu kultury, które są podejmowane w publikacjach wydawnictwa.

Kaznodzieja wskazał też, że „pracownik Świętego Wojciecha, wpatrzony w patrona spółki, nie powinien się wstydzić Chrystusa i Ewangelii i nie bać się przyznać do swoich przekonań”.

„Księgarnia i Drukarnia Świętego Wojciecha powstała 120 lat temu z inspiracji abp. Floriana Stablewskiego, który od samego początku postawił jej za cel krzewienie ducha patriotycznego, formowanie wiernych, zajmowanie się oświatą i dobroczynnością” – powiedział KAI ks. dr Tomasz Siuda.

Prezes zarządu spółki podkreślił, że ta misja do dziś jest kontynuowana w różnej formie i na różnych obszarach. „Staramy się wspierać tych, którzy poszukują Pana Boga i umacniać tych, którzy odnaleźli Jezusa” – zaznaczył ks. dr Siuda.

Zwrócił uwagę na osobę i dzieło patrona spółki – św. Wojciecha, który stanowi wzorzec dla działań podejmowanych przez pracowników. „Był to człowiek światły, który pragnął, by Chrystus został przyjęty przez każdego człowieka. Misja świętowojciechowa inspiruje nas do szukania dróg dotarcia z Ewangelią do współczesnego człowieka” – podkreślił prezes zarządu.

Ks. dyrektor zaznaczył, że rocznie oficyna wydaje ok. 100 tytułów, dużą popularnością cieszą się obecnie powieści historyczne z pierwszych wieków chrześcijaństwa, jak „Królowa Saby” czy „Judasz” T. Lee. Publikacja „Jezus” J. Martina SJ ukazała się w ponad 40-tysięcznym nakładzie.

Mówiąc o planach rozwoju firmy, zaznaczył, że chce ona szukać nowych obszarów, by realizować swoje dzieło, dlatego też podjęto decyzję o sprzedaży produktów w sieciach handlowych, aby lepiej dotrzeć z propozycją wydawniczą i prasową. „Jesteśmy aktywni na forach internetowych, w mediach społecznościowych, wydajemy audiobooki, e-booki” – dodał.

Wśród wydarzeń jubileuszowych 26 kwietnia o godz. 18.00 w Bibliotece Raczyńskich przy pl. Wolności 19 w Poznaniu odbędzie się panel dyskusyjny wokół wystawy „Miłość do książki się nie starzeje” z udziałem pisarzy, literaturoznawców i historyków. Z kolei 26 sierpnia zaplanowano piknik rodzinny na poznańskiej Malcie.

Święty Wojciech Dom Medialny jest jednym z najstarszych działających polskich wydawców. Spółka Akcyjna „Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha” (DiKŚW) powstała w 1897 r. w Poznaniu dzięki staraniom abp. Floriana Stablewskiego, który wykupił udziały „Kuriera Poznańskiego”. Dwa lata wcześniej, w styczniu 1895 r., ukazał się pierwszy numer „Przewodnika Katolickiego” – tygodnika dla rodzin i bractw chrześcijańskich, z którym związany był wybitny społecznik ks. Józef Kłos.

DiKŚW miała budzić ducha religijnego i patriotycznego wśród polskich katolików, dlatego jej patronem został św. Wojciech. W ramach szybko rozwijającej się spółki powołano do życia księgarnię wysyłkową i wydawnictwo.

W 1902 r. kierownictwo nad spółką objął ks. Piotr Wawrzyniak, który nadał firmie statut prawny spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jej celem była katolicka działalność naukowa, oświatowa i społeczno-dobroczynna. Z osiąganych przez spółkę zysków wspierano liczne inicjatywy o charakterze katolickim, patriotycznym i społecznym.

Najbardziej dynamiczny okres rozwoju spółki przypadł na lata 20. XX wieku. Wydawano 8 tytułów czasopism, drukowano niemal 1 mln egzemplarzy książek. Oprócz tego działalność firmy obejmowała zakłady graficzne, 4 księgarnie, fabrykę papieru „Malta” pod Poznaniem i fabrykę miazgi drzewnej „Kostuchna” koło Katowic, a także Wytwórnię Sprzętów Kościelnych w Poznaniu, zaopatrującą kościoły, oraz dział dewocjonaliów w księgarniach DiKŚW.

Księgarnia św. Wojciecha była pierwszym wydawcą powieści historycznych Zofii Kossak-Szczuckiej. Debiutował tu m.in. Gustaw Morcinek. Swoje utwory publikowali m.in.: Wiktor Gomulicki, Ewa Szelburg-Zarembina, Jan Wiktor, Artur Oppman, Kazimiera Iłłakowiczówna, Jan Sztaudynger, Józef Kisielewski.

Wyraźną dominację nad innymi wydawnictwami Księgarnia św. Wojciecha osiągnęła w wydawaniu podręczników, uzyskując w niektórych ich rodzajach monopol w skali całego kraju.

W latach 1926-1932 ukazało się pierwsze wydanie „Biblii Poznańskiej” w nowej wersji językowej wraz z komentarzem odpowiadającym aktualnemu stanowi nauk biblijnych.

Po wojnie spółkę reaktywowano w 1945 roku, ale do 1950 roku władze komunistyczne przejęły jej fabryki, wytwórnię papieru, drukarnię, budynki mieszkalne i nieruchomości. Mimo tych dotkliwych strat udało się kontynuować działalność wydawniczą i drukarską. Wznowienie wydawania „Przewodnika Katolickiego” stało się możliwe jednak dopiero w grudniu 1956 r.

W całym okresie powojennym działalność spółki prowadzona była w lokalowym rozproszeniu. Zarząd, wydawnictwo i księgarnia wróciły co prawda do pierwotnych siedzib w pomieszczeniach przy placu Wolności, dzierżawionych od Hotelu Rzymskiego, ale redakcje „Przewodnika Katolickiego”, „Katechety”, „Biblioteki Kaznodziejskiej” przenosiły się w różne miejsca.

W marcu 2008 r. wydawnictwo Księgarnia św. Wojciecha przyjęło nową nazwę Wydawnictwo Świętego Wojciecha.

W 2013 roku DiKŚW przeniosła się do nowej siedziby przy ul. Chartowo, w której mieszczą się wszystkie redakcje i działy organizacyjne spółki.

We wrześniu 2015 roku Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha zmieniła nazwę na Święty Wojciech Dom Medialny sp. z o.o.

Dziś spółka wydaje książki religijne oraz cztery czasopisma („Przewodnik Katolicki”, „Mały Przewodnik Katolicki”, „KnC – Króluj nam Chryste”, „Biblioteka Kaznodziejska”). Wydaje Pismo Święte, podręczniki do nauki religii, pomoce duszpasterskie i katechetyczne, modlitewniki, książki o wierze i duchowości, poradniki, beletrystykę oraz książki dla dzieci i młodzieży.

Zajmuje się działalnością wspomagającą nauczycieli religii w ramach „Strefy Katechety”. Prowadzi także w Poznaniu jedną z największych katolickich księgarń w Polsce oraz sklepy internetowe www.swietywojciech.pl i www.mojeksiazki.pl.

Do dziś spółka jest jedną z najstarszych spółek handlowych w Polsce.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.