Drukuj Powrót do artykułu

Prezentacja nowej formuły „Niedzieli”

15 listopada 2006 | 14:30 | aw //mr Ⓒ Ⓟ

Nowy format „Niedzieli” ułatwia dostęp do jego treści – powiedział Prymas Polski podczas uroczystej prezentacji nowej formuły i szaty graficznej jednego z największych katolickich tygodników w Polsce. W tym roku „Niedziela” obchodzi 80-lecie istnienia.

Podczas prezentacji kard. Glemp mówił z uznaniem o zakorzenieniu czasopisma w historii narodu, o tym, że pokazując przeszłość i życie bieżące Kościoła wychowuje naród, by stał się on odpowiedzialny za chrześcijańskie dziedzictwo wśród innych narodów Europy.
Bp Adam Lepa, członek Rady ds. Społecznego Przekazu Episkopatu Polski przypomniał, że prasa, w odróżnieniu od TV, jest szkołą krytycznego myślenia i takim pismem jest „Niedziela”. Założone przez ks. Teodora Kubinę czasopismo było niszczone przez dwa totalitaryzmy i zawsze wychodziło z tych starć wzmocnione – stwierdził bp Lepa. Pismo charakteryzuje odważna niezależność, wierność prawdzie i dawanie jej świadectwa, dzielenie się wiarą, ewangelizowanie świata także poprzez wskazywanie niebezpieczeństw, jakie niesie współczesna cywilizacja – mówił bp Lepa.
Dziennikarz i felietonista Jerzy Klechta bronił czasopismo przed zarzutem zachowawczości. Wskazał, że jest to atut – redakcja zachowuje zasady, stoi na straży chrześcijańskich wartości. Wspominał czasy, gdy zespół redakcyjny liczył 5 osób.
Redaktor naczelny „Niedzieli” ks. inf. Ireneusz Skubiś, który pełni tę funkcję od 25 lat i tyle czasu mieszka w siedzibie redakcji, wyznał, że dopiero szczegółowe socjologiczne badania grup czytelniczych uświadomiły mu, jak wielkim dziełem jest dziś wydawanie tygodnika, który ma 22 edycje diecezjalne i do którego pisze tysiąc autorów (180 dziennikarzy jest na liście płac, jest też 70 współpracowników).
Ks. Skubiś przypomniał, że założyciel „Niedzieli” chciał, aby czasopismo było „wikarym dla proboszcza” i „sufraganem dla biskupa” oraz pomocą dla katolików świeckich. Redaktor naczelny pisma stwierdził, że zmiana formatu i szaty graficznej była starannie badana i choć 69 proc. czytelników opowiedziało się za zachowaniem starej formuły zdecydowano się na zmiany, gdyż jest to wyjście do młodego czytelnika, na którym ks. infułatowi szczególnie zależy.
Inną grupą, do której trzeba dotrzeć to katolicy w Europie – Anglii, Niemczech i Włoszech. – Jest to praca do wykonania przez Polskę i Polaków – stwierdził ks. Skubiś, który dziękował też swoim współpracownikom, swojej zastępczyni Lidii Dudkiewicz, a także zespołowi warszawskiemu, w tym jego szefowej Milenie Kindziuk. – Gdyby nie oni, nasz projekt nie byłby zrealizowany – stwierdził redaktor naczelny „Niedzieli”.
Tygodnik ogólnopolski „Niedziela” ma 22 edycje diecezjalne, ukazuje się również w Ameryce i dla Polonii w różnych krajach świata. Jest jednym z największych i najchętniej kupowanych tygodników opinii w Polsce, sprzedaż „Niedzieli” oscyluje w granicach 140 tys. Egzemplarzy, średni nakład tygodnika waha się między 175 a 200 tys. egzemplarzy.
Według danych sprzedaż tygodników z pierwszego półrocza tego roku „Niedziela” utrzymuje się pod względem sprzedaży na podobnym poziomie jak popularny Wprost, czy „Gość Niedzielny”. Jednocześnie ma o kilka tysięcy wyższą sprzedaż niż Newsweek.
Z przeprowadzonych w tym roku badań Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego wynika, że po „Niedzielę” sięgają przede wszystkim ludzie z wyższym wykształceniem. Czterech na dziesięciu ankietowanych respondentów jest po studiach, a co trzeci legitymuje się wykształceniem średnim. Tylko niecałe pięć procent skończyło edukację na szkole podstawowej. Pismo należy też do ulubionych tygodników polskich kapłanów, co tydzień czyta go ponad połowa polskich proboszczów.
Wśród czytelników „Niedzieli” przeważają ludzie starsi, po 60 roku życia (47,2 proc.). Wraz z wiekiem odsetek czytelników tygodnika maleje: pomiędzy 51 a 60 rokiem życia wynosi 19,9 proc; 36 a 50 rokiem życia 16,2 proc.; 26 a 35, 6,9 proc. W niemal równym stopniu czytelnikami są mężczyźni, jak i kobiety.
„Niedziela” wydaje dwumiesięcznik dla dzieci „Moje Pismo Tęcza” z dodatkiem pedagogicznym, książkami i zeszytami. Wśród blisko 200 pozycji wydawniczych w Bibliotece „Niedzieli” znajdują się dysertacje naukowe, dokumenty Kościoła, a także książki popularnonaukowe oraz literatura piękna.
Ogromnym powodzeniem ciszą się specjalne dodatki, wydawane z okazji świąt i ważnych wydarzeń w Kościele, Polsce i świecie.
„Niedziela” jest nie tylko redakcją prasową, ale również radiową, telewizyjną i internetową. Programy nagrywane przez Studio Radiowe „Niedzieli” emitowane są w kilkunastu innych katolickich rozgłośniach radiowych. Studio telewizyjne przygotowuje co tydzień prezentację najnowszego numeru „Niedzieli” dla sieci telewizji kablowych w Polsce. Programy nagrywane przez nasze studio emitowane są również w programie katolickim Telewizji Polskiej i Telewizji Polonia.
Tygodnik był jednym z pierwszych w Polsce czasopism katolickich obecnych w internecie. Strona www.niedziela.pl pojawiła się w 1997 roku, czyli niespełna rok po powstaniu pierwszego w naszym kraju katolickiego portalu mateusz.pl.
Wokół gazety powstał wortal internetowy, na którym, obok tekstów można znaleźć filmy, audycje radiowe, galerie zdjęć, jak również kupić książki z biblioteki Niedzieli. Na stronie internetowej, gdzie obok tekstów po polsku, można znaleźć ich tłumaczenie angielskie (tytuł „Sunday”) i rosyjskie (Voskresenie) odpowiednik. Na stronę www.niedziela.pl wchodzi miesięcznie ok. 400 tys. internatów.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.