Drukuj Powrót do artykułu

Prof. Grabowska: Polacy zaakceptowali lekcje religii w szkołach

01 sierpnia 2007 | 10:34 | aw //mr Ⓒ Ⓟ

Polacy zaakceptowali obecność lekcji religii w szkołach – powiedziała KAI socjolożka UW prof. Mirosława Grabowska. Skomentowała wynik badań CBOS, z których wynika, że 72 proc. ankietowanych jest za nauczaniem religii w publicznych placówkach oświatowych.

Podajemy wypowiedź prof. Grabowskiej:
Wyniki badań CBOS nt. lekcji religii są szczególnie interesujące w zestawieniu z podobnymi ankietami, przeprowadzonymi w 1991 r. Zdecydowanie przybyło w tym okresie – od pięćdziesięciu paru do 72 proc. – zwolenników nauczania religii w szkołach publicznych. Zmalała zaś równie istotnie w ciągu kilkunastu lat liczba przeciwników. Oznacza to, że w tym okresie lekcje religii się zadomowiły w szkole i są akceptowane przez zdecydowaną większość społeczeństwa. Nie potwierdziły się obawy, że dzieci rodzin innych wyznań będą dyskryminowane.
Jeśli chodzi o rozpoczynanie nauki religii w przedszkolach, zwolenników jest zdecydowanie mniej – 53 proc. (41 proc. przeciwników) niż nauczania religii w szkołach. Prawdopodobnie ankietowani sądzą, że w przedszkolach jest jeszcze za wcześnie na przekazywanie religii i że powinno się ono odbywać w rodzinach.
57 proc. ankietowanych jest zdania, że na tych lekcjach powinno się przekazywać przede wszystkim wiedzę o różnych religiach (36 proc. jest zdania, że tematem powinny być zasady wiary katolickiej). U badanych prawdopodobnie ujawnia się chęć, by uzupełnić kurs podstawowego programu nauczania o wiedzę o innych wyznaniach. Polacy chętnie widzieliby dodanie nowych elementów nauczania w coraz bardziej globalizującym się świecie, gdyż są przekonani, że dzieci powinny posiadać wiedzę nie tylko o innych wyznaniach chrześcijańskich, ale też o islamie. Współczesny świat wymaga tego od nas.
Większość, 55 proc. ankietowanych sądzi też, że religia nie powinna być na stopień, gdyż są to lekcje inne, szczególne (37 proc. jest przeciwnego zdania). Jeszcze więcej, bo 64 proc. dorosłych Polaków nie chciałaby, aby ocena była wpisywana do średniej (28 proc. aprobuje to rozwiązanie).
Religia zadomowiła się więc w polskich szkołach, w ciągu kilkunastu lat odnotowujemy przyrost akceptacji do jej obecności, większość badanych nie traktuje jednak tej lekcji jak każdą inną lekcję szkolną, tylko w szczególny sposób. Dlatego badani uważają, że nauka religii nie powinna kończyć się stopniem, a jeśli już, nie powinna być wliczana do średniej ocen ucznia. Większość Polaków sądzi też, że należałoby wprowadzić elementy wiedzy o innych religiach i wyznaniach, gdyż we współczesnym, coraz bardziej kurczącym się świecie, jest to postulat rozsądny. Taka wiedza zapobiegłaby też utrwalaniu stereotypów o wyznawcach innych religii.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.