Drukuj Powrót do artykułu

Przed ŚDM 2016: hymn, logo, gadżety

28 maja 2015 | 10:34 | Alina Petrowa-Wasilewicz Ⓒ Ⓟ

Spotkania, modlitwa, koncerty, które nieodłącznie towarzyszą Światowym Dniom Młodzieży, wymagają odpowiedniej oprawy. Muzyka i obraz tworzą klimat świętowania, wzmacniają przekaz. Takimi elementami tradycyjnie są hymn, logo i gadżety, które później będą pamiątką dla uczestników wydarzenia.

Hymn

Hymn XXXI ŚDM został oficjalnie po raz pierwszy wykonany na żywo w tym roku 6 stycznia na krakowskim rynku w obecności uczestników Orszaku Trzech Króli i kard. Stanisława Dziwisza. Utwór skomponowany przez Jakuba Blycharza zaśpiewało trzech wokalistów: Katarzyna Bogusz, Aleksandra Maciejewska i Przemek Kleczkowski oraz około 50-osobowy chór mieszany i orkiestra pod batutą Huberta Kowalskiego.

Prawykonanie było zwieńczeniem konkursu, na który zostało nadesłanych 94 propozycji hymnu. 25 września Komitet Organizacyjny ŚDM ogłosił, że zwyciężył utwór krakowskiego muzyka i kompozytora Jakuba Blycharza, który jest także autorem tekstu.

Utwór zatytułowany „Błogosławieni miłosierni” składa się z czterech zwrotek zawierających kwintesencję przekazu ewangelicznego – mówi o grzeszniku, poszukującym nadziei i przebaczenia miłosiernego Boga. Pierwsza zwrotka rozpoczyna się od wersetu „Wznoszę oczy swe ku górom” z Psalmu 120 i kieruje ku miłosiernemu Bogu. Kolejna zwrotka przywołuje obraz zagubionej owcy z Ewangelii św. Łukasza, trzecia jest parafrazą psalmu 130 – „De profundis”, która jest wołaniem o przebaczenie. Ostatnia przekazuje kerygmat, czyli fundament wiary o odkupieniu grzesznego człowieka przez Syna Bożego. Refrenem jest błogosławieństwo z Kazania na Górze z Ewangelii św. Mateusza – „Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią”.

Już 14 października ub.r. hymn został nagrany przez znakomitych profesjonalistów, m.in. Marcina Pospieszalskiego – który był opiekunem produkcji muzycznej, Huberta Kowalskiego, dyrygującego 30-osobową orkiestrą Icon, oraz muzyka jazzowego Joachima Mencla. Zagrał on na lirze korbowej, zaś góral z Podhala Piotr Szewczyk wplótł fragment wykonany na skrzypcach. Na początku grudnia tekst hymnu „Błogosławieni miłosierni” został ostatecznie zaaprobowany przez Papieską Radę ds. Świeckich.

Obecnie zostały opracowane hiszpańska (w adaptacji Carlosa Abregu), arabska i łotewska wersje hymnu. Każda z nich zawiera koloryt kraju, w którym została wykonana, szczególne wrażenie robi wersja arabska z dwóch powodów – język kojarzony jest z wyznawcami islamu, ale też obecną, tragiczną sytuacją chrześcijan na Wschodzie, szczególnie w Syrii i Iraku. Na stronie ŚDM można uzyskać informację, że osoby pragnące opracować wersję hymnu w języku ojczystym powinny kontaktować się z episkopatami swoich krajów. Można przypuszczać, że zostanie nagranych jeszcze wiele wykonań przez muzyków z różnych stron świata.

Logo ŚDM

Około pół roku wcześniej 7 lipca 2014 r. zostało oficjalnie zaprezentowane logo ŚDM. Jego autorkami są Monika Rybczyńska i Maria Pyza. Na stronach ŚDM można przeczytać wyjaśnienie symboliki znaku – jest to krzyż wpisany w kontury granic Polski – symbol Chrystusa. Żółte koło usytuowane u jego stóp oznacza położenie Krakowa oraz młodych ludzi. Z krzyża wypływają dwa promienie, co jest nawiązaniem do iskry Bożego Miłosierdzia, konkretnie do wizji apostołki Bożego Miłosierdzia św. s. Faustyny Kowalskiej, do której Jezus powiedział, że z Polski wyjdzie iskra przygotowująca świat na Jego drugie przyjście. Promienie nawiązują też do obrazu „Jezu, ufam Tobie” i promieni wypływających z Jego Serca. Logo ma ilustrować słowa z Ewangelii św. Mateusza „Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią”, które są tematem XXXI Światowych Dni Młodzieży. Trzy kolory użyte do stworzenia logo – niebieski, czerwony i żółty – odnoszą się z kolei do oficjalnych barw Krakowa i herbu królewskiego grodu.
„Przez ten znak pragniemy wyrazić przesłanie Światowych Dni Młodzieży, jakie wyznaczył papież Franciszek. Wymowa tego znaku zostanie pogłębiona przez muzykę, czyli hymn skomponowany na tę okoliczność, i przez modlitwę” – mówił w czasie prezentacji kard. Stanisław Dziwisz.

Dwudziestoośmioletnia Monika Rybczyńska jest absolwentką Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, zaś młodsza o dwa lata Maria Pyza jest absolwentką ASP. Monika Rybczyńska wcześniej pracowała jako reporterka telewizyjna, wideografik, operator i montażystka. Bardzo chciała opracować logo i o natchnienie prosiła Jana Pawła II w Rzymie. W jednym z wywiadów opowiada, że odpowiedź przyszła błyskawicznie, gdyż jeszcze tego samego dnia wieczorem wysłała do Warszawy pierwszy projekt. Jej pomysł dopracowała graficzka Maria Pyza.

Zatwierdzenie logo umożliwiło rozpoczęcie produkcji dekoracji, szat liturgicznych, koszulek i bluz oraz licznych gadżetów ŚDM. Cały dochód zasili konto Komitetu Organizacyjnego. W sklepie internetowym można kupić dekoracje – banery (66 zł), rollupy (399 zł), flagi i naklejki. Koszulkę w rozmiarach od S do XL w różnych kolorach można kupić za 22 zł. Bluzę – za 59 zł. W sklepie dostępne są powszechnie lubiane gadżety – przypinki, długopisy, kubki, magnesy na lodówki, smycze, opaski odblaskowe.
W ofercie są także szaty liturgiczne – ornat z logo można kupić za 280 zł, zestaw bielizny kielichowej za 55 zł, stułę za 165 zł.

Podczas konferencji, na której przedstawiono logo, zaprezentowano też oficjalną modlitwę Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016. Składa się ona z trzech części. Pierwsza pochodzi z Aktu zawierzenia świata Miłosierdziu Bożemu, jakiego dokonał Jan Paweł II w 2002 r. w sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. Druga część to prośba o łaskę bycia miłosiernym. Trzecia ma charakter litanijny i wzywa wstawiennictwa Matki Bożej i św. Jana Pawła II – patrona ŚDM.

Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.