Drukuj Powrót do artykułu

Przedsiębiorstwa rodzinne potrzebują etyki

06 października 2011 | 17:36 | ksas Ⓒ Ⓟ

Przedsiębiorstwa rodzinne to firmy, które do dobrego funkcjonowania potrzebują podstaw etycznych – powiedział abp Damian Zimoń 6 października w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Metropolita górnośląski uczestniczył w dwóch panelach poświęconych przedsiębiorczości rodzinnej, które odbyły się w auli Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego.

Mówiąc o konieczności przestrzegania zasad etycznych w przedsiębiorstwach rodzinnych arcybiskup wskazał, że od lat na życzenie przedsiębiorców, archidiecezja katowicka organizuje dla nich rekolekcje, w których uczestniczą całe rodziny, razem z dziećmi. Podkreślił, że wiele wskazań dla funkcjonowania rodzinnych firm niesie katolicka nauka społeczna. „Musimy wam pomóc” – stwierdził abp Zimoń.

Zwrócił uwagę, że w tego typu przedsiębiorczości szczególne znaczenie ma zaufanie. „Chodzi o personalny charakter działalności gospodarczej” – zaznaczył. Dodał, że łatwiej go realizować w małych firmach niż w wielkich. Mówca zauważył, że wielu przedsiębiorców zwraca się do Kościoła z licznymi pytaniami, na przykład o to, ile z wypracowanego zysku mogą zatrzymać. Wskazał też na ewentualne negatywne zjawiska w rodzinnej przedsiębiorczości, na przykład na zagrożenie, jakim dla rodziny może być przenoszenie na jej forum problemów i konfliktów z firmy. Zaapelował o stworzenie takich warunków, w których firmy rodzinne nie tylko będą zakładane, ale będą mogły się rozwijać.

W panelach uczestniczyli również przedstawiciele innych wspólnot wyznaniowych. Biskup diecezji katowickiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Tadeusz Szurman mówił o długiej tradycji firm rodzinnych wśród luteran oraz wskazał na etos pracy jako powinności religijnej. Bp Paweł Anweiler, reprezentujący luterańską diecezję cieszyńską, podkreślił, że zwłaszcza w firmach rodzinnych istotne jest nastawienie nie tylko na posiadanie i pomnażanie, ale przede wszystkim na „odpowiedzialne szafarstwo”. Przewodniczący Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Katowicach Włodzimierz Kac przypomniał, że przez stulecia firmy rodzinne były podstawą egzystencji społeczności żydowskiej w Polsce. Dodał też, że firmy przestrzegające zasad etyki okazują się trwalsze.

Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw odbył się w Katowicach w dniach 6-7 października. Jego celem jest podkreślenie roli małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w budowaniu innowacyjnej, dynamicznej gospodarki oraz zwrócenie uwagi na szanse i wyzwania stojące przed ich rozwojem. Sektor MŚP to najliczniejsza grupa firm w Polsce – to liczący się pracodawca, zatrudniający ponad 60 procent pracowników przedsiębiorstw i generujący blisko połowę polskiego PKB. Znaczenie tego sektora dla rozwoju gospodarki i dobrobytu społecznego jest kluczowe i zasługuje na podkreślenie. Ta idea legła u podstaw organizacji pierwszego europejskiego kongresu dedykowanego sektorowi MŚP.

Podejmowane podczas sesji merytorycznych tematy skupiają się wokół zagadnień związanych m.in. z analizą obecnego stanu MŚP w Polsce i w UE, z rozwojem funduszy europejskich dla wzrostu konkurencyjności MŚP, z rolą otoczenia biznesu i samorządu terytorialnego w tworzeniu warunków i narzędzi dla rozwoju i wzmocnienia potencjału tego sektora, z internacjonalizacją polskich MŚP oraz współpracą nauki i biznesu dla rozwoju gospodarki innowacyjnej.

Wymiernym owocem Kongresu ma być sformułowanie i przekazanie osobom decyzyjnym zaleceń, mających na celu zniwelowanie barier w prowadzeniu działalności gospodarczej przez firmy sektora MŚP w naszym kraju.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.