Przemyśl: archikatedra miejscem nagrania płyty „Nieszpory Ludźmierskie”
05 listopada 2014 | 11:23 | pab Ⓒ Ⓟ
Archikatedrę przemyską obrządku łacińskiego wybrano na miejsce nagrania płyty „Nieszpory Ludźmierskie” Jana Kantego Pawluśkiewicza i Leszka Aleksandra Moczulskiego. Wieczorny koncert, który odbył się 4 listopada, wypełnił świątynię po brzegi. Wśród widzów zasiadł abp Józef Michalik. Wystąpili m.in. Hanna Banaszak, Beata Rybotycka, Elżbieta Towarnicka, Grzegorz Turnau, Jacek Wójcicki i Zbigniew Wodecki.
– „Nieszpory Ludźmierskie” to przepiękna muzyczna podróż po najgłębszych zakątkach ludzkiej duszy, w którą Jan Kanty Pawluśkiewicz zabiera słuchacza, to prawdziwa i szczera modlitwa, która może wywołać nawet łzy wzruszenia lub być głębokim przeżyciem religijnym – mówił, wprowadzając w koncert ks. Zbigniew Suchy, poeta i redaktor prowadzący „Niedzieli Przemyskiej”. – Wspaniałe teksty, napisane przez Leszka Aleksandra Moczulskiego, w większości w formie psalmów, zawierają przesłanie o najprostszych prawdach na temat ludzkich słabości, niosąc jednocześnie potężną dawkę nadziei dla każdego z nas. Jest to dzieło genialne, ponadczasowe. Być może to arcydzieło zostanie docenione dopiero za jakieś dwieście lat – stwierdził.
Koncert został zorganizowany w ramach cyklu koncertów realizowanych przez Filharmonię Podkarpacką w Rzeszowie pod nazwą „Przestrzeń otwarta dla muzyki”. Występ w bazylice archikatedralnej p.w. św. Jana Chrzciciela w Przemyślu był nagrywany, a jego zapis znajdzie się na specjalnie wydanej płycie.
Wystąpili soliści: Hanna Banaszak, Beata Rybotycka, Elżbieta Towarnicka, Grzegorz Turnau, Jacek Wójcicki i Zbigniew Wodecki oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej i Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Całość prowadził maestro Rafał Jacek Delekta.
Nieszpory Ludźmierskie to oratorium skomponowane przez Jana Kantego Pawluśkiewicza, do którego teksty napisał Leszek Aleksander Moczulski. Składają się z 18 pieśni – psalmów, śpiewanych w partiach solowych i z chórem. Muzyka jest bardzo różnorodna i zawiera na tle klasycznym elementy folkloru góralskiego, muzyki orientalnej, tradycyjne kościelne, czy partie chorałowe. Prapremiera utworu miała miejsce w 1992 roku.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.