Drukuj Powrót do artykułu

Rada KEP ds. Apostolstwa Świeckich o parafii w mediach

12.05.2018 , mir, Częstochowa Ⓒ ℗

Sample Fot. © / BPJG Marek Kępiński

O parafii w mediach, informacji w Kościele i udziale oraz postawie katolików w życiu publicznym z uwzględnieniem roli mediów rozmawiali na Jasnej Górze uczestnicy sympozjum zorganizowanego przez Radę Konferencji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Świeckich. Spotkaniu towarzyszyło hasło “Effatha. Parafio, otwórz się”.

Przewodniczący Rady bp Ignacy Dec zwrócił uwagę na potrzebę jeszcze większej aktywności świeckich na rzecz ewangelizacji w mediach. – Zależy nam, żeby przede wszystkim ożywić laikat, żeby podjąć dzieło ewangelizacji w mediach, bo my sami, duchowni nie damy rady – mówił bp Dec.

Także prof. Monika Przybysz z UKSW podkreśliła, że zasadniczą rolę przy „medialnej obsłudze parafii” muszą odgrywać świeccy, zwłaszcza ludzie młodzi, którzy są specjalistami od Facebooka czy Instagrama lub Twittera, muszą to być jednak osoby – zaznacza – uformowane teologicznie, także z dużą wiedzą o Kościele. W rozwoju obecności parafii w mediach społecznościowych upatruje także szansę na docierania do tych, którzy są na obrzeżach Kościoła.

– Dobrze by było – zauważyła też prof. Przybysz – gdyby w każdej instytucji kościelnej, także w parafii była odpowiednio przygotowana osoba do kontaktów z mediami.

Bp Ignacy Dec wskazał tez na potrzebę pewnej ofensywa ze strony mediów katolickich wobec nieprzychylnej kampanii prowadzonej przeciwko Kościołowi, nie tylko w Polsce, ale i na świecie: „żebyśmy podjęli walkę chrześcijańską, w ewangelicznym znaczeniu, w obranie prawdy, w obronie wartości chrześcijańskich, które są sprawdzone, które są ‘szczęściorodne’, ale bez mediów nie damy rady”. Bp Dec od dwóch lat ma swój profil na Twitterze.

Zdaniem ks. Pawła Rytel-Andrianika, rzecznika prasowego Konferencji Episkopatu Polski, konieczność budowy rzetelnego i prawdziwego wizerunku Kościoła w środkach masowego przekazu wynika z potrzeby formacji. – Informacja w Kościele to nie tylko przekaz wiadomości, ale po prostu walka o dusze – zaznaczył.

Rzecznik podkreślił także, że w przekazie informacji niezwykle ważny jest sposób, metoda. Wielkie wyzwanie to media społecznościowe. Ks. Rytel-Andrianik podał przykład Światowych Dni Młodzieży w Madrycie w 2011 r., kiedy to katolicy byli zależni głownie od wielkich agencji informacyjnych typu BBC czy Reuters, natomiast podczas spotkania młodych z papieżem w Krakowie w 2016 r. dzięki mediom społecznościowym „byliśmy niezależni”.

Rzecznik KEP z wielką nadzieją patrzy na rozwój mediów społecznościowych i zauważa, że „Kościół w mediach społecznościowych czuje się jak ryba w wodzie, a odpowiedzialność za informację-formację spoczywa na każdym katoliku”.

Ks. Krzysztof Ora, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego Świdnickiej Kurii Biskupiej podkreślił, że w dzisiejszych czasach, „kiedy świat idzie zdecydowanie w kierunku mediów”, nie można „przespać tego momentu”, to wielkie wyzwanie stojące wciąż przed Kościołem w Polsce, by sprawnie za pomocą środków społecznego przekazu, a zwłaszcza tych społecznościowych informować i formować. – To jest znak czasów, nowa przestrzeń, nowe wyzwanie, nowy areopag. Nie trzeba się tego bać, ale jednocześnie trzeba wielkiej roztropności, by nie przenieść ambony z kościoła do Internetu – zauważył ks. Ora.

Z kolei na kwestie językowe, m.in. jak mówić językiem mediów społecznościowych o Chrystusie zwrócił uwagę ks. Tomasz Jaklewicz, członek Rady KEP ds. Apostolstwa Świeckich i dziennikarz „Gościa Niedzielnego”.

Strony internetowe posiada 55 proc. polskich parafii, najwięcej w arch. katowickiej. Kolejne diecezje zakładają konta na Twitterze, także coraz więcej biskupów i arcybiskupów zakłada na nim swoje profile.

Jan Paweł II w 2001 r. jako pierwszy z papieży przesłał e-mailem podpisany przez siebie oficjalny dokument. Benedykt XVI zaczął używać do komunikacji mediów społecznościowych i otworzył swój profil na Twitterze.

Profil papieża Franciszka na Twitterze prowadzony jest w 9 językach. W wersji polskiej obserwuje go 1,05 mln osób.

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.