Drukuj Powrót do artykułu

Rada Społeczna przy Biskupie Płockim po rezygnacji Ojca Świętego Benedykta XVI

18 lutego 2013 | 17:58 | eg Ⓒ Ⓟ

„Benedykt XVI próbował jednoczyć różne nurty katolicyzmu, uczył miłości do Kościoła, pokazywał piękno wiary, przygotowywał katolików Zachodu do życia w społeczeństwach coraz bardziej zsekularyzowanych, a nawet ateistycznych” – napisali członkowie Rady Społecznej przy Biskupie Płockim Piotrze Liberze w oświadczeniu pt. „Mądrość i siła słabości”, wydanym 18 lutego w związku z rezygnacją Ojca Świętego Benedykta XVI z urzędu Biskupa Rzymu.

Członkowie Rady Społecznej przy Biskupie Płockim na wstępie dokumentu zaznaczają, że są głęboko poruszeni rezygnacją Papieża Benedykta XVI z posługi Następcy św. Piotra i podejmują próbę zrozumienia tego niezwykłego wydarzenia. Stwierdzają, iż dzięki słowom Papieża Ratzingera i komentarzom towarzyszącym tej decyzji, coraz lepiej widzą konkretne przyczyny tego stanu rzeczy, w którym Papież „pokornie i z godnością schodzi ze sceny” oraz zapowiada, że niebawem pozostanie „ukryty dla świata”, oddając się modlitwie i pracy.

Stwierdzają, że swego rodzaju program pontyfikatu Benedykta XVI znajduje się w jego przemówieniu do kardynałów, biskupów i pracowników Kurii Rzymskiej z 22 grudnia 2005 r. Ojciec Święty mówił wtedy o dziedzictwie Soboru Watykańskiego II, o jego poprawnej interpretacji i wprowadzeniu w życie jego postanowień.

W oświadczeniu napisano, że Papież zauważył wówczas, iż problemy z recepcją wzięły się stąd, iż w wielu krajach „doszło do konfrontacji i przeciwstawienia sobie dwóch sprzecznych interpretacji dokumentów soborowych”. Jedna z nich wywołała zamieszanie, a druga „zaczęła przynosić i nadal przynosi owoce”. Zamieszanie posoborowe dotyczyło szczególnie Europy Zachodniej, Australii i obu Ameryk.

„Właściwe odczytanie Soboru Watykańskiego II, to interpretacja czyli hermeneutyka odnowy zachowującego ciągłość jedynego podmiotu-Kościoła. Zgodnie z tym sposobem myślenia zadaniem Soboru było przekazanie czystej i nienaruszonej doktryny w sposób odpowiadający potrzebom naszych czasów. Benedykt XVI podkreślił, że `Kościół jest – zarówno przed Soborem, jak i po nim – tym samym Kościołem, jednym, świętym, katolickim i apostolskim, pielgrzymującym przez dzieje`” – cytują autorzy dokumentu.

Podają, że według Benedykta XVI, przeciwieństwem hermeneutyki reformy jest „hermeneutyka nieciągłości” – fałszywa interpretacja Vaticanum II, która doprowadziła do zerwania z przeszłością oraz „spowodowała głęboki kryzys wiary katolickiej, zanik praktyk religijnych, zamykanie kościołów czy odejście od tradycyjnej moralności”. Najlepszym tego dowodem jest obecna dramatyczna sytuacja Kościoła katolickiego w Belgii, Francji czy Holandii.

Ponadto zdaniem Ojca Świętego hermeneutyka nieciągłości może doprowadzić do rozłamu na Kościół przedsoborowy i Kościół posoborowy. „Dochodzi tutaj do błędnego rozumienia najgłębszej natury Soboru jako takiego. Hermeneutyka nieciągłości traktuje Sobór jako swego rodzaju zgromadzenie ustawodawcze, które unieważnia starą konstytucję i ustanawia nową. Ojcowie Soboru nie mieli jednak takiego mandatu, ponieważ podstawowa konstytucja Kościoła nie jest wytworem ludzi, ale pochodzi od Jezusa Chrystusa” – napisała Rada Społeczna przy Biskupie Płockim.

Autorzy oświadczenia przypominają, że Sobór Watykański II stał się także głównym tematem ostatniego tradycyjnego spotkania Benedykta XVI z duchowieństwem diecezji rzymskiej, w dniu 14 lutego. Papież zauważył wówczas, że były dwa sobory: „Sobór Ojców” – prawdziwy Sobór oraz „sobór mediów”, „sobór dziennikarzy”, niemal sam dla siebie. To, co docierało do ludzi poprzez środki społecznego przekazu, sprawiało, że Sobór Ojców. był „postrzegany w kategoriach współczesnych mediów i języka polityki”. W efekcie spowodowało to w Kościele wiele nieszczęść.

„Podczas całego swojego pontyfikatu Benedykt XVI uczył nas cierpliwie właściwego rozumienia nauczania Soboru Watykańskiego II, Tradycji i Magisterium Kościoła. Papież Ratzinger sprzeciwiał się stanowczo hermeneutyce nieciągłości i soborowi mediów, natomiast promował zdecydowanie hermeneutykę odnowy i prawdziwy Sobór Ojców. Jesteśmy Mu głęboko wdzięczni za piękną i mądrą posługę Następcy św. Piotra” – napisano w dokumencie.

Stwierdza się w nim także, że Papież Ratzinger upomniał się o istotę katolicyzmu, bronił jej specyficznej treści na poziomie liturgii, prawd wiary, sakramentów, moralności, życia publicznego – chciał „przywrócić katolicyzmowi jego katolickość”, zachować dzisiaj wierność nauce Chrystusa.

W czasie swego pontyfikat Papież podjął dzieło „oczyszczenia Kościoła”, uczynienia go bardziej przejrzystym i sprawiedliwym, zrozumienia, że chrześcijańska wiara i zachodnia racjonalność świecka określają sytuację światową w takim stopniu, jak żadna inna siła kulturalna: „Dwie dominujące tradycje duchowe i intelektualne muszą wejść w korelację z innymi kulturami oraz nauczyć się słuchania i rozumienia ich przekazu” – napisano w oświadczeniu.

Członkowie Rady Społecznej przy Biskupie Płockim z żalem stwierdzają, że nauczanie obecnego Papieża w Polsce zostało zauważone w niewielkim stopniu, warto z tego zrobić rachunek sumienia. Na nowym etapie w dziejach Kościoła katolickiego, jako wspólnota wierzących, trzeba ciągle upominać się o „przestrzeganie Bożego prawa w zmieniającym się świecie” oraz „toczyć między sobą poważny spór o właściwą formę wiary katolickiej”.

Na zakończenie oświadczenia jego autorzy apelują o modlitwę za Benedykta XVI i jego następcę.

W Radzie Społecznej powołanej przez bp. Piotra Liberę zasiada kilkunastu przedstawicieli świata nauki, medycyny, mediów, organizacji pozarządowych, parlamentu, władz samorządowych. Przewodniczącym Rady jest ks. dr Andrzej Kobyliński. Gremium to zostało powołane ponad 5 lat temu, aby reagować na wydarzenia i zjawiska, odnoszące się do różnych przejawów życia społecznego, gospodarczego, eklezjalnego. W ciągu minionych miesięcy Rada Społeczna przy Biskupie Płockim wypracowała trzy oświadczenia: „Religia i życie społeczne” (o rozdziale Kościoła i państwa), „Solidarność pokoleń” (w sprawie zmian w systemie emerytalnym), „Godność i bezpieczeństwo” (w sprawie ustawy o przemocy wobec kobiet). Zostały one opublikowane w mediach lokalnych i ogólnopolskich.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.