Rozpoczął się Festiwal Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni
19 sierpnia 2019 | 09:43 | dg / hsz | Jarosław Ⓒ Ⓟ
18 sierpnia rozpoczął się 27 edycja Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni. „Festiwal nie obejmuje tylko koncertów, warsztatów i innych wydarzeń muzycznych, lecz od początku jego integralnym elementem była liturgia” – wyjaśnia w rozmowie z KAI dr Dominika Krupińska, redaktor portalu rytdominikański.pl.
Ważną częścią wydarzenia jest liturgia – codziennie śpiewane są jutrznia i nieszpory celebrowane w rycie dominikańskim, uroczyście sprawowane są również Msze (w tym od kilku lat niektóre w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego). Miłośnicy dawnej liturgii mają również możliwość wziąć udział w celebrowanych z samego rana Mszach w rycie dominikańskim, w których wierni uczestniczą śpiewając tradycyjne polskie pieśni nabożne. Chorał gregoriański podczas liturgii zajmuje stosowne miejsce, wskazane w „Konstytucji o liturgii” Soboru Watykańskiego II.
– Festiwal Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni” w Jarosławiu różni się od innych festiwali muzycznych. Nie obejmuje tylko koncertów, warsztatów i innych wydarzeń muzycznych, lecz od początku jego integralnym elementem była liturgia: codzienna Msza święta, jutrznia i nieszpory, a dawniej także nocne matutinum [brewiarzowa Godzina Czytań – KAI] przed uroczystością Matki Bożej Częstochowskiej. Festiwal od samego początku ma więc podłoże duchowe, a muzyka, poszukiwanie w niej korzeni naszej cywilizacji, z tej liturgii wyrasta – mówi KAI wielokrotna uczestniczka wydarzenia, dr Dominika Krupińska, teolog, historyk i redaktor portalu rytdominikanski.pl.
Z festiwalem od początku są związani ojcowie dominikanie, dlatego festiwalowa liturgia godzin była i jest zawsze sprawowana w rycie dominikańskim. „Jeśli chodzi o codzienne Msze święte, na początku była tylko zwyczajna forma rytu rzymskiego. Po wydaniu motu proprio «Summorum Pontificum» zaczęto niekiedy celebrować Msze w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego. W 2012 r. po raz pierwszy pojawiła się Msza św. w rycie dominikańskim. Najpierw była sprawowana nieformalnie, a od kilku lat jest celebrowana w niektóre dni jako oficjalna Msza festiwalowa – śpiewana, a czasem solenna” – wyjaśnia dr Krupińska.
Nie zaskakuje, że dawna liturgia jest spójna z muzyką dawną, a zwłaszcza z kompozycjami pisanymi właśnie do liturgicznego użytku. Podczas festiwalowych Mszy, również w zwyczajnej formie rytu rzymskiego, śpiew często prowadziły zespoły, które wieczorami miały koncerty. Chorał gregoriański natomiast prowadzą najlepsi polscy kantorzy.
– W tym roku oprócz dwóch Mszy św. śpiewanych w rycie dominikańskim oraz jednej w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, odprawiona zostanie, w piątek 23 sierpnia, Msza solenna requiem w rycie dominikańskim za duszę śp. Macieja Kazińskiego, zmarłego w ubiegłym roku wieloletniego dyrektora festiwalu w Jarosławiu, wybitnego muzyka, tłumacza, działacza kulturalnego, znawcy i propagatora muzyki dawnej – podkreśla dr Krupińska, zapraszając wszystkich chętnych na festiwalowe liturgie.
Rytm liturgiczny sprawia, że uczestnicy tego wyjątkowego festiwalu mogą doświadczać siebie nie tylko jako publiczności, zmuszonej okolicznościami do wspólnego spędzania czasu, ale po prostu jako prawdziwej wspólnoty.
Zaczerpnięte z rękopisu Bacha SEI SOLO / SEI SOLI to tytuł i zarazem forma tegorocznej edycji. Organizatorzy zaprosili sześciu (sei) artystów z solowymi recitalami (solo), które przedstawią podczas pierwszych sześciu dni Festiwalu. Całość, siódmego dnia, zwieńczy koncert „Bogarodzica” w wykonaniu zespołu Jerycho i Chóru Festiwalowego – muzyków i uczestników Festiwalu.
Więcej informacji o festiwalu na stronie.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.