Drukuj Powrót do artykułu

Rusza kampania „Hospicjum to też życie”

07 października 2006 | 18:05 | im //mr Ⓒ Ⓟ

Sposobom pomocy osobom, które przeżywają żałobę po stracie bliskich poświęcona jest trzecia kampania społeczno-edukacyjna „Hospicjum to też życie”. W program tworzenia grup wsparcia dla osób osieroconych, które cierpią z powodu utraty bliskich, włączyło się 88 hospicjum z całego kraju.

W Polsce działa ok. 500 placówek hospicyjnych. Co roku ze stratą kogoś bliskiego boryka się ok. 1,5 mln Polaków.
W ramach kampanii, która rozpoczyna się 7 października, w drugim Światowym Dniu Hospicjów i Opieki Paliatywnej, prowadzone są zbiórki pieniężne. Zebrane fundusze przeznaczone zostaną na same hospicja oraz grupy wsparcia przy nich dla osób przeżywających żałobę. Wsparcia można udzielać wysyłając SMS o treści POMOC pod numer 7434 (koszt 4,88 zł) lub dzwoniąc pod numer 0400407400 (koszt połączenia 4,95 zł). Można także wpłacać pieniądze na konto 61154010982001556247270005. W hospicjach i w parafiach w całym kraju można także kupić znicz „Pamiętam” (ok. 5 zł), z którego sprzedaży dochód zostanie przeznaczony na grupy wsparcia i hospicja.
Grupy wsparcia mają powstać na początku 2007 r. przy 88 hospicjach, które zgłosiły swoją chęć współpracy. Pieniądze zebrane w ramach kampanii będą też przeznaczane na pomoc osieroconym dzieciom, np. na kupno wyprawek szkolnych lub wakacyjne obozy, podczas których dzieci i młodzież mogą spotkać się z rówieśnikami przeżywającymi podobne problemy.
Kampania ma także cele edukacyjne, by społeczeństwo polskie dowiedziało się więcej o żałobie, jej etapach i sposobach pomocy osobom przeżywającym stratę kogoś bliskiego.
W ramach akcji w telewizji pokazywane będą do 30 listopada spoty kampanii, a jej centralny dzień zaplanowany jest na 5 listopada, kiedy Telewizja Polska będzie przez cały dzień zajmowała się tematem przeżywania żałoby. Informacje na ten temat można także znaleźć stronie www.hospicja.pl, gdzie będzie też można zapalić wirtualny znicz. Muzykę do spotów napisał Leszek Możdżer.
Ks. dr Piotr Krakowiak, krajowy duszpasterz hospicjów, powiedział na konferencji prasowej w Warszawie zapowiadającej kampanię, że w Polsce społeczeństwo nie jest przygotowane do przeżywania żałoby, a także do zachowań wobec osób, które straciły kogoś bliskiego. Także księża za mało jeszcze wiedzą o sposobach rozmawiania z osobami w żałobie.
Psycholodzy i terapeuci zwracają uwagę, że przede wszystkim należy pozwolić osobom, które straciły kogoś bliskiego przeżywać swoje emocje. Potrzebne jest społeczne przyzwolenie na to, a także wyzwolenie się ze wstydu z powodu takich emocji. Aby społeczeństwo dowiedziało się więcej o żałobie i sposobie pomocy osobom ją przeżywających ma powstać specjalna książka, która będzie dostępna w Bibliotece Fundacji Hospicyjnej.
Kampania trwać będzie od 7 października do 30 listopada. Organizatorem akcji jest Fundacja Hospicyjna w Gdańsku, współpracująca z Krajowym Duszpasterzem Hospicjów
W Polsce jest ok. 500 placówek hospicyjnych, w tym 200 to hospicja stacjonarne, ok. 200 hospicja domowe i 100 poradni hospicyjnych.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.