Drukuj Powrót do artykułu

Rychwałd: najcenniejsze obrazy z sanktuarium poddane konserwacji

11 marca 2015 | 11:41 | rk Ⓒ Ⓟ

Konserwację najcenniejszych obrazów ze zbiorów parafii św. Mikołaja w Rychwałdzie, stworzenie wystawy stałej w wieży kościoła oraz wydanie specjalnych publikacji promujących – zakłada projekt realizowany przez franciszkanów z rychwałdzkiego sanktuarium maryjnego. W przedsięwzięcie zaangażowane jest Towarzystwo Naukowe Żywieckie. Projekt wsparło finansowo ministerstwo kultury.

Realizacja zamierzonego planu rozpoczęła się od podjęcia prac konserwacyjnych sześciu najcenniejszych dzieł sztuki ze zbiorów rychwałdzkiej parafii. Dorota Firlej z żywieckiego Muzeum wyjaśniła, że wybór dotyczy dzieł dotąd nieopisanych w literaturze. Nie były one dotychczas profesjonalnie konserwowane i udostępniane szerokiej publiczności.

Konserwacji poddane zostały cztery stacje Drogi Krzyżowej z 1826 roku autorstwa Antoniego Chrząstkiewicza, wizerunek św. Antoniego Padewskiego namalowany przez Wincentego Chrząstkiewicza w 1860 roku, a także barokowy obraz anonimowego autora z XVIII wieku, przedstawiający św. Marka.

Firlej wyjaśniła, że Chrząstkiewiczowie należeli w XIX wieku do grona najbardziej znanych i wziętych malarzy cechowych z pogranicza polsko-słowackiego, a i ich prace można znaleźć w wielu muzeach w tym regionie.

Żywiecka konserwator zabytków Małgorzata Mietlicka zauważyła, że konserwowany przez nią jako pierwszy obraz św. Antoniego Padewskiego z typowymi dla tego świętego atrybutami – z lilią, otwartą księgą i stojącym krucyfiksem – krył niezwykłą niespodziankę, gdyż po zdjęciu ramy ukazał się podpis autora dzieła, informujący, że jest to obraz św. Franciszka z Asyżu. „Święty nie jest ukazany z typowymi dla siebie atrybutami. Ale widocznie autor stwierdził, że w taki sposób chce przedstawić św. Franciszka. Musimy to uznać” – dodała konserwator.

Obraz nietypowo mocowany był na krosnach, za którymi konserwatorka znalazła medalik oraz…5 fenigów niemieckich z czasów III Rzeszy.

Po zakończeniu konserwacji dzieła trafią na stałą ekspozycję w jednej z wież rychwałdzkiego kościoła.

Projekt, którego koszt wynosi 44 tys. zł, wsparło finansowo Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ośrodek kultu maryjnego w Rychwałdzie powstał w roku 1644. Jego źródłem był cudowny obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus na ręku, namalowany na lipowej desce z przełomu XV i XVI wieku. Wizerunek cieszył się czcią wiernych od samego początku. Powszechnie uważano Matkę Bożą Rychwałdzką za Patronkę i Opiekunkę Żywiecczyzny. 18 lipca 1965 roku odbyła się uroczysta koronacja Cudownego Obrazu. Dokonali jej prymas Polski kard. Stefan Wyszyński i ówczesny metropolita krakowski abp Karol Wojtyła.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.