Drukuj Powrót do artykułu

Rzecznicy instytucji kościelnych szkolą się jak radzić sobie z kryzysami

27 listopada 2012 | 17:49 | rm Ⓒ Ⓟ

Ludzie Kościoła muszą sobie radzić nie tylko na spokojnych falach, ale również na wzburzonych. Dlatego tak ważne jest zarządzanie w sytuacjach kryzysowych – podkreślał Adam Łaszyn, specjalista public relations, podczas szkolenia dla rzeczników instytucji kościelnych, które odbywa się w Turnie koło Białobrzegów Radomskich. Spotkanie zakończy się jutro przed południem.

Do Ośrodka „Emaus” Diecezji Radomskiej przybyło około 70 osób. Dziś wykład wygłosił m.in. Adam Łaszyn, prezes zarządu Alert Media Communications. Mówił, że kryzys wizerunkowy to normalna część funkcjonowania każdej instytucji. Przekonywał, że o profesjonalizmie świadczy umiejętność radzenia sobie i tzw. zarządzania kryzysami. – Kościół ma dobrą tradycję w tym względzie, widać to od dwóch tysięcy lat. Kościół potrafił sobie radzić z wieloma problemami. Ale z drugiej strony ludzie Kościoła muszą umieć sobie radzić również na wzburzonych falach, a nie tylko na spokojnych – mówił Łaszyn.

Przytoczył również dane, według których ok. 80 procent sytuacji kryzysowych ma źródła wewnętrzne w danej instytucji. – Jeśli spojrzeć na przekazy medialne, gdzie negatywnie pisze się o Kościele, to najczęściej pisze się o przyczynach wewnętrznych, które można przewidzieć i w odpowiedni sposób przeciwdziałać. Ale trzeba to wpierw przemyśleć – dodał specjalista public relations.

Zdaniem franciszkanina o. Jana Marii Szewka sytuacje kryzysowe dotyczą każdego, ale w przypadku ludzi Kościoła public relations – jak powiedział – nie kończy się jedynie na wizerunku. – Jesteśmy odpowiedzialni przede wszystkim za życie wieczne ludzi – zauważył o. Jan Szewek. Przekonywał, że zadośćuczynienie ma kolosalne znaczenie w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi. – Podam ewangeliczny przykład Zacheusza, któremu Chrystus okazał swoje miłosierdzie. Zacheusz ujrzał swój błąd a tym, których skrzywdził zwrócił poczwórnie.

Ze szkoleń zadowolony jest ks. dr Józef Kloch, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski. – Każdy z wykładowców przynosi nam nową wiedzę, warto się szkolić, wiedzieć więcej i słuchać mądrych ludzi. Każdy wyjedzie z dużym bagażem wiedzy. Dwa lata temu uczyliśmy się, jak dobrze „sprzedawać dobro w mediach", dzisiaj zastanawiamy się, jak radzić sobie z sytuacjami kryzysowymi – powiedział ks. Kloch.

Pierwsze szkolenia rzeczników prasowych w polskim Kościele zorganizował w roku 2007 franciszkanin o. Jan Maria Szewek. Były one adresowane do zakonów i zgromadzeń zakonnych. Dwa lata później formułę rozszerzono o rzeczników wszystkich organizacji kościelnych i od tej pory współorganizatorami warsztatów są obok franciszkanina: rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. dr Józef Kloch i specjalistka ds. PR dr Monika Przybysz z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.