Rzecznik Praw Dziecka i abp Ryś w debacie o szkole katolickiej w Polsce
30 października 2021 | 06:02 | xpk | Łódź Ⓒ Ⓟ
Z inicjatywy uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Katolickich im. Jana Pawła II w Łodzi odbyła się w piątek debata pomiędzy arcybiskupem Grzegorzem Rysiem – Metropolitą Łódzkim, a Mikołajem Pawlakiem – Rzecznikiem Praw Dziecka, który jest jednocześnie absolwentem Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi. Temat debaty brzmiał: „Czy szkoły katolickie w Polsce są potrzebne?”
– Wybrany temat jest przyczynkiem do większej rozmowy, bo pierwsze pytanie jakie powinno być postawione brzmi – czy powinny być szkoły wyznaniowe w Polsce? – pytał dr Tomasz Rosiński – profesor historii w KLO.
Metropolita łódzki odpowiadając na pytanie wskazał na to, że pierwsze szkoły, które znamy to – szkoła parafialna, która została stworzona we Francji w roku 529. W Kościele odkryto, że ponieważ nie ma kto kształcić, to trzeba to robić. I to Kościół zaczął budować szkoły. Przez całe średniowiecze Kościół budował szkoły od elementarnych po najwyższe. Na ponad 70 uniwersytetów jakie powstały w Europie w Średniowieczu tylko kilka nie było założonych przez Kościół. – zauważył metropolita.
– Dzisiaj mamy w Polsce ponad 500 szkół katolickich, to jest mniej niż kilka lat temu. Ja rozumiem, że za tą liczbą kryją się jakieś decyzje, wybory czasem nie koniecznie tych dzieci i młodzieży, ale ich rodziców, którzy mają prawo do wychowania swoich dzieci wedle swoich poglądów zamierzeń i pragnień. To szkolnictwo jest faktem, który daje do myślenia, bo nie jest to jedna, druga szkoła, ale to ponad pół tysiąca szkół w Polsce. Mam taki zwyczaj, że z faktami się nie dyskutuje! – podkreślił.
Odpowiadając na postawione wyżej pytanie Rzecznik Praw Dziecka pokazał zebranej młodzieży Pismo Święte i egzemplarz Konstytucji RP i powiedział cytując Konstytucję: „my naród Polski – wszyscy obywatele Rzeczypospolitej zarówno wierzący jak i niewierzący w Boga będącego źródłem Prawdy, Sprawiedliwości, Dobra i Piękna”. – Szkoły katolickie – czyli jakie? Powszechne! Wartości tam przekazywane powinny być przekazywane w każdej szkole – podkreślił. Zwrócił uwagę, że często dziś na szkołę patrzy się z perspektywy tylko i wyłącznie edukacyjnej – ma ona przekazywać wiedzę. Natomiast w statutach szkół jest mowa również o wartościach wychowawczych. Dopiero połączenie edukacji z wychowaniem pokazuje sens i cel. – Co jest celem dla was? – pytał rzecznik.
– Jest potrzeba istnienia szkól katolickich by były one tworzone, a nie likwidowane, bo tu są przekazywane wartości – dzięki świadomej decyzji rodziców posłania swojego dziecka do takiej szkoły – podkreślił Mikołaj Pawlak.
Pytania do debaty – przygotowane przez uczniów – zostały zebrane wcześniej i zostały zadawane przez jednego z nauczycieli. Każdy z uczestników miał chwilę na odpowiedź na zadane pytanie.
Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łodzi jest pierwszą szkołą katolicką prowadzoną przez Archidiecezję Łódzką. Istnieje od 16 marca 1991 r, a została powołana do istnienia przez ks. abp Władysława Ziółka. Założycielem i pierwszym dyrektorem łódzkiego katolika był ks. prał. Tadeusz Bednarek.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.