Drukuj Powrót do artykułu

Rzym: wyjątkowe wystawy – nieeksponowany wcześniej Caravaggio, dzieła Guercino i Chagalla

01 grudnia 2024 | 19:00 | mela | Rzym Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Anton Volnuhin / Unsplash

Rzym przygotował dla miłośników sztuki prawdziwą ucztę, której będzie można zasmakować przez najbliższe miesiące. Zwiedzający mogą podziwiać trzy wyjątkowe ekspozycje: nigdy wcześniej publicznie niewystawiany obraz Caravaggia, 122 dzieł Guercino i innych artystów siedemnastowiecznego Rzymu oraz „Białe Ukrzyżowanie” Chagalla.

Arcydzieło Chagalla

Ostatni z obrazów wpisuje się w „Jubileusz Kultury”, który poprzedził otwarcie Roku Świętego i przez różne wydarzenia będzie towarzyszył jego obchodom przypominając, jak podkreślił abp Rino Fisichella, że „sztuka jest drogą do Boga i odzwierciedleniem Jego piękno”. Wystawienie arcydzieła Chagalla zainaugurowało też nową przestrzeń muzealną w Rzymie: Museo del Corso. Otwierając wystawę pro-prefekt Dykasterii ds. Ewangelizacji, któremu papież zlecił przygotowanie jubileuszowych wydarzeń podkreślił, że świadomie nie umieszczono tego obrazu w jednym z kościołów, ale w przestrzeni, która sprawi, że jego przesłanie będzie miało jeszcze większy zasięg. „Białe Ukrzyżowanie”, obraz namalowany w 1938 r. uchodzi za jedno z najważniejszych dzieł Chagalla. Jak piszą organizatorzy wystawy, obraz ten jest „potężnym symbolem nadziei i jedności religijnej z mocnym przesłaniem dotyczącym obrony ludzkiej godności i dialogu między kulturami”. Wystawa jest darmowa i można ją oglądać siedem dni w tygodniu – do 27 stycznia w Museo del Corso.

Maffeo Barberini wraca do domu

Choć wiedziano o jego istnieniu, to nigdy nie był wystawiany publicznie, nawet po jego odkryciu w 1963 roku. W końcu nadszedł ten moment i w Rzymie można obejrzeć „Maffeo Barberiniego” pędzla Caravaggia. Projekt zatytułowany „Caravaggio. Ujawniony portret”, który odsłania światu portret przyszłego papieża Urbana VIII prezentowany jest w dawnej posiadłości jego rodu, Palazzo Barberini. Obraz został wypożyczony z prywatnej kolekcji, w której znajduje się od lat 60. minionego wieku. Wcześniej należał do rodu Barberini. Włoskie media napisały o wystawie: „Maffeo Barberini wraca do domu” dodając, że wreszcie można zobaczyć dzieło, na którego wystawienie czekano od lat.

„Jest to naprawdę rzadkie dzieło. Za życia – a zwłaszcza podczas lat spędzonych w Rzymie – Caravaggio namalował wiele portretów, z których prawie wszystkie zostały zniszczone lub zaginęły. Płótno wypełnia zatem znaczną lukę w naszej wiedzy o artyście, ujawniając mało znane oblicze jego sztuki” – podkreślił kurator wystawy Thomas Clement Salomon. Dyrektor mieszczącej się obecnie w pałacu Narodowej Galerii Sztuki Dawnej wskazał, że choć nie ma pewnych dowodów, co do tożsamości uwiecznionej osoby, to uważa się, iż obraz jest portretem ok. 30-letniego Maffeo Barberiniego (1568-1644), przyszłego papieża Urbana VIII i wielkiego promotora sztuki. Artysta przedstawia tego kościelnego dostojnika i twórcę potęgi rodu z Florencji, siedzącego w fotelu; w jednej ręce trzyma list, a drugą wykonuje sugestywny gest, jakby wydawał polecenia. Twórcy wystawy podkreślają, że „za pomocą zaledwie kilku pociągnięć Caravaggio tworzy portret w ruchu, ujawniając nastrój i charakter bohatera, intelektualisty z najwyższej sfery społecznej, monumentalnego w swojej obecności, ale pozbawionego retoryki”. Portret można podziwiać do 23 lutego przyszłego roku w sali krajobrazów słynnego Pałacu Barberini, mieszczącego się w centrum Rzymu, tuż przy stacji metra „Barberini”.

Guercino i Rzym papieża Grzegorza XV

Prawdziwą gratką dla miłośników sztuki jest wystawa w rzymskiej galerii Scuderie del Quirinale. Do 26 stycznia przyszłego roku można tam oglądać ekspozycję „Guercino. Epoka Ludovisiego w Rzymie”, na której prezentowanych jest 122 dzieł pochodzących z 68 najważniejszych muzeów na świecie. Kuratorzy nazwali tę eskpozycję „wyjątkową podróżą do siedemnastowiecznego Rzymu”.

Głęboka transformacja języka artystycznego, z eksplozją baroku jako dominującego stylu, który synergicznie łączy wymagania wiary z estetycznymi kanonami chwili. To właśnie charakteryzowało lata, w których młody Giovanni Battista Barbieri, pochodzący z Cento i znany jako Guercino, został wezwany do Rzymu przez papieża Grzegorza XV, urodzonego jako Alessandro Ludovisi, podczas jego krótkiego, ale intensywnego pontyfikatu. Pełna rozmachu artystycznego, epoka Ludovisiego (1621 – 1623) jest bogato udokumentowana na wystawie poprzez tak imponujące nazwiska włoskiej sztuki, jak Guido Reni, Domenichino, Albani, Lanfranco, Bernini, Pietro da Cortona, Poussin, Algardi i Duquesnoy.

W rzymskiej galerii Scuderie del Quirinale prezentowane są obrazy, rzeźby oraz szkice. „Ta wystawa, to podróż do serca barokowego Rzymu” – podkreśliła Caterina Volpi, jedna z dwóch kuratorek wystawy. Wskazała, że zamiarem organizatorów było „opowiedzenie historii spotkania wizjonerskiego papieża i niezwykłego artysty, badając powiązania między biografią Guercino a kontekstem kulturowym, który sprzyjał jego sukcesowi”. Dodatkowo organizatorzy wystawy oferują ekskluzywną możliwość odwiedzenia niektórych pomieszczeń Casino Ludovisi, w tym Sala dell’Aurora, gdzie wyróżnia się słynny fresk Guercino, odtworzony w salach wystawowych. Według kuratorki Raffaelli Morselli, „Villa Ludovisi była nie tylko symbolem prestiżu rodziny, ale także skrzyżowaniem wpływów kulturowych, które inspirowały całe pokolenia artystów”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.