Drukuj Powrót do artykułu

Sandomierz: odnowiony XVIII–wieczny obraz przestawiający wysadzenie zamku w katedrze

16 listopada 2017 | 21:58 | apis | Sandomierz Ⓒ Ⓟ

Osiemnastowieczny obraz „Wysadzenie zamku sandomierskiego przez Szwedów” autorstwa Karola de Prevot po gruntownej renowacji powrócił na swoje miejsce do bazyliki katedralnej w Sandomierzu. Przedstawia on, m.in. motyw unoszącego się podczas wybuchu w powietrzu szlachcica na białym koniu, którego to upamiętnił Henryk Sienkiewicz w „Potopie”.

Namalowany przez malarza włoskiego pochodzenia obraz przedstawia moment wysadzenia zamku sandomierskiego przez Szwedów w 1656 r. Nad rozpadającą się budowlą widać wyrzucone w górę ciała ofiar wybuchu. Na jej tle unosi się w powietrzu szlachcic na białym koniu trzymający w ręku szablę.

Motyw ten upamiętnił Henryk Sienkiewicz w Potopie, wkładając w usta pana Zagłoby wypowiedź: „A nas będzie Najświętsza Panna sekundowała, jako pana Bobolę w Sandomierzu, którego prochy na drugą stronę Wisły razem z koniem przerzuciły, a dlatego mu nic. Obejrzał się, gdzie jest, i zaraz na obiad do księdza trafił”.

Odnowiony obraz można oglądać na ścianie zachodniej nawy północnej bazyliki katedralnej. Koszt prac konserwatorskich poniesionych przez parafię katedralną został dofinansowany przez Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Kielcach.

Podjęcie prac związanych z konserwacją było konieczne ze względu na zły stan techniczny obrazu olejnego na płótnie oraz zniszczenia spowodowane nieestetycznie wykonanymi wcześniej zabiegami renowacyjnymi.

Prace konserwatorskie przeprowadziła pracownia konserwatorska Eweliny i Marcina Gruszczyńskich z Rzeszowa.

Zdaniem konserwatorów, obraz namalowany został przez włoskiego artystę sprawnie i swobodnie, a postaci pokazane zostały z dużą precyzją i dbałością o szczegóły. Przemyślana kompozycja i kolorystyka oraz swobodny sposób malowania wskazują na wysoko wykwalifikowanego autora.

Konserwacja obrazu jest częścią podejmowanych prac konserwatorskich i renowacyjnych mających na celu przywrócenie piękna perły architektury sakralnej, jaką jest sandomierska bazylika katedralna.

Karol de Prevot – malarz włoskiego pochodzenia żył w latach 1670 – 1737. Dzieło pt. „Wysadzenie zamku sandomierskiego przez Szwedów” znajduje się w cyklu „Martyrologium Romanum”, w skład którego wchodzi 16 monumentalnych obrazów namalowanych na płótnie. Umieszczone są one na ścianach bocznych katedry.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.