Sekretarz Episkopatu Rosji: Objawienia fatimskie dotyczą świata, a nie tylko Rosji
13 maja 2017 | 09:00 | Moskwa / Marcin Przeciszewski / wer Ⓒ Ⓟ
– Dla Kościoła katolickiego w Rosji setna rocznica objawień fatimskich jest bardzo ważna – mówi KAI ks. Igor Kowalewski, sekretarz generalny Konferencji Katolickiego Episkopatu Federacji Rosyjskiej. Dodaje, że w lipcu odbędzie się ogólnorosyjska pielgrzymka katolików do Fatimy. Wyjaśnia, że orędzie fatimskie jest wciąż aktualne i nie należy go interpretować wyłącznie w kontekście Rosji, lecz całego świata.
Jak setna rocznica objawień jest obchodzona przez Kościół katolicki w Rosji? Kwestia zawierzenia Rosji Niepokalanemu Sercu Maryi oraz jej nawrócenia była jednym z elementów objawień Matki Bożej z 1917 r.
Ks. Igor Kowalewski: Dla Kościoła katolickiego w Rosji setna rocznica objawień fatimskich jest bardzo ważna. Głównym elementem obchodów będzie ogólnorosyjska pielgrzymka, która przybędzie do Fatimy 13 lipca. Wezmą w niej udział wierni ze wszystkich katolickich diecezji Federacji Rosyjskiej wraz z całym Episkopatem. Niezależnie od tego różne grupy parafialne wybierają się w ciągu tego roku samodzielnie do Fatimy.
A z okazji rozpoczynającego się 13 maja jubileuszu objawień Matki Bożej w Fatimie, jutro oraz w niedzielę w wielu katolickich parafiach w Rosji odbędą się specjalne procesje fatimskie. Będzie to też temat przewodni w czasie homilii w najbliższą niedzielę.
Jak żywy jest kult Matki Bożej Fatimskiej w Rosji wśród katolików, ale także wśród prawosławnych?
– Jeśli chodzi o kult Matki Bożej Fatimskiej, to wśród katolików rosyjskich jest on żywy i popularny, w wielu parafiach odprawiane są Nabożeństwa Fatimskie, a nawet organizowane są specjalne Dni Fatimskie oraz procesje.
Wśród prawosławnych w Rosji kult Matki Bożej Fatimskiej jest zjawiskiem obecnym choć dość marginalnym. W niektórych cerkwiach są czczone ikony Matki Bożej Fatimskiej. Kultura prawosławna nie kultywuje bowiem figur lecz ikony.
Czytaj także: Fatima – główne treści orędzia Matki Bożej
Kultu maryjnego w Rosji nie można jednak bynajmniej utożsamiać z kultem Matki Bożej Fatimskiej. Kult maryjny jest czymś naturalnym dla prawosławia i na ziemie ruskie zawitał ponad tysiąc lat temu i nieustannie trwa. A w stosunku do Matki Bożej Fatimskiej i jej orędzia o nawróceniu Rosji, wielu prawosławnych odczuwa pewien niepokój. Stąd ich rezerwa. Obawiają się, że może tu chodzić o nawrócenie z prawosławia na wiarę katolicką. Nic dziwnego, że taka interpretacja może wywoływać obawy, choć jest ona niesłuszna. Warto dodać, że sama siostra Łucja pytana o to, wyjaśniała, że kiedy była mowa o nawróceniu Rosji, to chodziło o nawrócenie tego kraju z ateizmu na wiarę w Boga. Podkreślała też potrzebę współpracy katolików i prawosławnych w tym dziele. I jako katolicy musimy ten aspekt objawień szczególnie tu w Rosji, mocno podkreślać.
Jak dziś należy interpretować objawienia fatimskie w odniesieniu do Rosji? Czy można powiedzieć, że Rosja już się nawróciła?
– Moim zdaniem, nie ma jeszcze w Rosji dostatecznie głębokiej refleksji teologicznej w wymiarze ekumenicznym związanej z kultem Matki Bożej Fatimskiej.
Po pierwsze musimy zrobić dokładniejszą egzegezę, gdy chodzi o pojawiające się w objawieniach słowa „Rosja” oraz „nawrócenie”. Objawienia miały miejsce 100 lat temu, kiedy tereny Rosji nie pokrywały się z obecną Federacją Rosyjską, tylko zajmowały znacznie większy obszar Europy, włącznie ze znaczną częścią ziem polskich, litewskich czy ukraińskich. Nie wolno więc Rosji interpretować w granicach obecnej Federacji Rosyjskiej.
Po drugie, nawrócenie nigdy nie dokonuje się raz, lecz jest to ciągły proces: „nawracajcie się!” Nawrócenie nigdy nie jest czymś skończonym. Nie wolno też upolityczniać kwestii fatimskiej w odniesieniu do Rosji współczesnej. Mamy pokusę, aby zbyt wąsko interpretować objawienia fatimskie, a nawet w kontekście politycznym. Jest to pokusa, której należy się oprzeć.
W żadnym wypadku kwestii nawrócenia Rosji nie należy interpretować wyłącznie pod kątem obalenia reżimu komunistycznego. Powtórzę, że sama s. Łucja wyjaśniała w rozmowach z biskupami przybywającymi z Rosji już po upadku komunizmu, iż słowo „Rosja” należy rozumieć jako „cały świat”, gdyż „grzech nie ma narodowości”.
Zawsze historia stawia przed nami różne wyzwania. Przed Rosją dziś są nowe wyzwania. Dlatego proces nawrócenia musi być procesem ciągłym. Objawienia te należy rozpatrywać w szerszych kategoriach – wezwania do nawrócenia całego świata, nas wszystkich. Dlatego orędzie fatimskie jest wciąż aktualne.
Rozmawiał Marcin Przeciszewski
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Prezes Katolickiej Agencji Informacyjnej.