Drukuj Powrót do artykułu

Singapur coraz bardziej chrześcijański, opiera się sekularyzacji

13 września 2024 | 00:02 | Delphine Allaire, Krzysztof Bronk, Vatican News PL | Singapur Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Ramir Borja/Wikipedia

W Singapurze już od dawna odnotowuje się stały i znaczący wzrost obecności chrześcijaństwa. Słabną natomiast wpływy tradycyjnych religii chińskich. Wskazuje na to w rozmowie z Radiem Watykańskim pracujący tam teolog Michel Chambon. Podkreśla, że w przeciwieństwie do innych regionów, nie odczuwa się tam sekularyzacji. W niedzielę jest wiele Mszy św., kościoły są pełne, nie brakuje też powołań.

Chambon przypomina, że Ewangelia dotarła na te tereny już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa. W pobliskim Malakka prowadził swą misję św. Franciszek Ksawery. Rozwojowi chrześcijaństwa sprzyjała brytyjska kolonizacja. Katolicyzm przyciągał nowych wyznawców, ponieważ był jedyną religią, która nie była uzależniona od czynników etnicznych. Hinduizm był natomiast postrzegany jako religia Hindusów, islam – Malezyjczyków, a taoizm i buddyzm – Chińczyków.

Wyznawcy Chrystusa stanowią dziś 17 proc. populacji. Jednakże statystyki nie oddają w pełni tego, czym jest chrześcijaństwo w Singapurze. Kościół to bowiem nie tylko ludzie, ale również liczne i ważne instytucje: oświatowe, medyczne czy charytatywne.  Ponadto w oficjalnych statystykach pomijani są chrześcijańscy imigranci zarobkowi, jak na przykład Filipińczycy, których jest 200 tys. Stanowią oni bardzo dynamiczną grupę w singapurskim Kościele – dodaje prof. Chambon. Podkreśla, że chrześcijaństwo pociąga mieszkańców Singapuru. „Przez długi czas siłą napędową był Kościół katolicki, dziś jest to bardziej świat protestancki” – przyznaje katolicki teolog.

Zauważa on, że, podobnie jak sam Singapur, również tamtejszy Kościół ma wyraźny charakter kolonialny. Świadectwem tego jest na przykład kult Maryi. O ile w innych krajach tego regionu Matka Boża przybiera lokalną azjatycką fizjonomię, o tyle w Singapurze kult ten ma charakter bardzo europejski. W jego centrum jest figura Matki Bożej z Lourdes czy Fatimy, a także obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy.

Zapytany o konsekwencje postępującej w świecie sekularyzacji, Chambon zaznaczył, że w Azji dotyka ona głównie wschodnich regionów tego kontynentu. Natomiast w Singapurze katolicy nadal są bardzo religijni i dynamiczni. Podobnie jest też w innych religiach. Singapurczycy to ludzie pobożni i praktykujący swoją wiarę.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.