Drukuj Powrót do artykułu

Stany Zjednoczone: powstała Msza na cześć Jana Pawła II

27 października 2006 | 13:46 | lk(CNS)//mam Ⓒ Ⓟ

Nowa Msza św. na cześć Jana Pawła II ukazała się na płycie w Nowym Orleanie. Rozbudowany utwór muzyczny będzie towarzyszyć uroczystościom liturgicznym.

Nowa Msza św. na cześć Jana Pawła II ukazała się na płycie w Nowym Orleanie. Rozbudowany utwór muzyczny będzie towarzyszyć uroczystościom liturgicznym w tamtejszej katedrze św. Ludwika. Twórcą monumentalnego dzieła, zatytułowanego “Msza Jana Pawła II Wielkiego”, jest Jay Weigel, muzyk i dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej w Nowym Orleanie, który od wielu lat współpracuje ze wspomnianą katedrą. Wydawcą płyty, kosztującej 15 dolarów, jest nowoorleańska wytwórnia jazzowa MCG Records.

Od 12 lat organizuje on w tej świątyni coroczne grudniowe koncerty muzyki sakralnej. O skomponowanie nowego utworu poprosił go rektor katedry ks. Crosby Kern. “Bardzo się tym przejąłem, bo rektor poprosił mnie o napisanie mszy dla Jana Pawła II, który wtedy jeszcze żył” – powiedział Weigel.

Poinformował, że płyta miała się ukazać już w zeszłym roku, ale uniemożliwił to wówczas atak huraganu “Katrina”, który poważnie uszkodził dom kompozytora i znajdujące się w nim studio muzyczne. “Kiedy uderzył huragan, znajdowaliśmy się w jego centrum” – opowiada Weigel. Dodał, że musiał powiadomić wytwórnię muzyczną o wstrzymaniu prac nad utworem, “bo nie wiedziałem nawet, w jakim stanie jest mój dom”.

Msza miała swoje prawykonanie na wiosnę 2005 r., podczas Festiwalu French Quarter – dorocznego święta muzyki, filmu i sztuki kulinarnej w Nowym Orleanie. Wówczas też nagrano utwór. “Chciałem, żeby pod względem melodii, stylu i harmonii każdy fragment utworu był rozpoznawalny geograficznie” – wyjaśnił kompozytor. Zaznaczył, że na przykład w “Credo” śpiew chóru i melodia są pochodzenia wschodnioeuropejskiego.

Utwór ma rozbudowane partie wokalno-instrumentalne i opiera się na tekstach mszalnych. Składa się ze stałych części (ordinarium missae), jak w każdej Mszy: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei oraz elementów zmiennych (proprium missae), zależnych od uroczystości. Pierwsze tego rodzaju dzieła zaczęły powstawać w okresie, gdy w Kościele panowała trydencka tradycja liturgiczna, odprawiana po łacinie. Kompozytorzy uznali więc, że właśnie w nią najlepiej wpleść wykonanie utworu. Do najsłynniejszych Mszy należy “Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta i “Missa solemnis” Ludwiga van Beethovena.

Wersja do druku

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.