Stany Zjednoczone: powstała Msza na cześć Jana Pawła II
27 października 2006 | 13:46 | lk(CNS)//mam Ⓒ Ⓟ
Nowa Msza św. na cześć Jana Pawła II ukazała się na płycie w Nowym Orleanie. Rozbudowany utwór muzyczny będzie towarzyszyć uroczystościom liturgicznym.
Nowa Msza św. na cześć Jana Pawła II ukazała się na płycie w Nowym Orleanie. Rozbudowany utwór muzyczny będzie towarzyszyć uroczystościom liturgicznym w tamtejszej katedrze św. Ludwika. Twórcą monumentalnego dzieła, zatytułowanego „Msza Jana Pawła II Wielkiego”, jest Jay Weigel, muzyk i dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej w Nowym Orleanie, który od wielu lat współpracuje ze wspomnianą katedrą. Wydawcą płyty, kosztującej 15 dolarów, jest nowoorleańska wytwórnia jazzowa MCG Records.
Od 12 lat organizuje on w tej świątyni coroczne grudniowe koncerty muzyki sakralnej. O skomponowanie nowego utworu poprosił go rektor katedry ks. Crosby Kern. „Bardzo się tym przejąłem, bo rektor poprosił mnie o napisanie mszy dla Jana Pawła II, który wtedy jeszcze żył” – powiedział Weigel.
Poinformował, że płyta miała się ukazać już w zeszłym roku, ale uniemożliwił to wówczas atak huraganu „Katrina”, który poważnie uszkodził dom kompozytora i znajdujące się w nim studio muzyczne. „Kiedy uderzył huragan, znajdowaliśmy się w jego centrum” – opowiada Weigel. Dodał, że musiał powiadomić wytwórnię muzyczną o wstrzymaniu prac nad utworem, „bo nie wiedziałem nawet, w jakim stanie jest mój dom”.
Msza miała swoje prawykonanie na wiosnę 2005 r., podczas Festiwalu French Quarter – dorocznego święta muzyki, filmu i sztuki kulinarnej w Nowym Orleanie. Wówczas też nagrano utwór. „Chciałem, żeby pod względem melodii, stylu i harmonii każdy fragment utworu był rozpoznawalny geograficznie” – wyjaśnił kompozytor. Zaznaczył, że na przykład w „Credo” śpiew chóru i melodia są pochodzenia wschodnioeuropejskiego.
Utwór ma rozbudowane partie wokalno-instrumentalne i opiera się na tekstach mszalnych. Składa się ze stałych części (ordinarium missae), jak w każdej Mszy: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei oraz elementów zmiennych (proprium missae), zależnych od uroczystości. Pierwsze tego rodzaju dzieła zaczęły powstawać w okresie, gdy w Kościele panowała trydencka tradycja liturgiczna, odprawiana po łacinie. Kompozytorzy uznali więc, że właśnie w nią najlepiej wpleść wykonanie utworu. Do najsłynniejszych Mszy należy „Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta i „Missa solemnis” Ludwiga van Beethovena.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.