Stolica Apostolska do buddystów: bądźmy świadkami ducha ubóstwa
03 kwietnia 2009 | 16:37 | kg/maz Ⓒ Ⓟ
Świadkowie ducha ubóstwa. Chrześcijanie i buddyści w dialogu – to tytuł orędzia Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego do buddystów na całym świecie z okazji ich święta Vesakh.
Świeto Vesakh, zwane też Hanamatsuri upamiętnia różne ważne wydarzenia z życia Buddy i jest obchodzone w tym roku 8 kwietnia w Japonii i na Tajwanie oraz 8 maja w innych krajach, w których żyją większe skupiska buddyjskie.
Watykański dokument podpisał przewodniczący Rady kard. Jeana-Louisa Taurana i jej sekretarz abp. Pier Luigi Celata. „Ponawiając w tym okresie nasze uczucia bliskości wobec was, widzimy coraz wyraźniej, że razem jesteśmy w stanie przyczynić się, dochowując wierności naszym własnych tradycjom duchowym, do dobrobytu nie tylko naszych wspólnot, ale także całej wspólnoty ludzkiej” – czytamy w orędziu.
Podkreślono, że z jednej strony coraz szerszy staje się zasięg zjawiska ubóstwa w różnych swych przejawach, z drugiej zaś coraz bardziej szerzy się niepohamowane dążenie do posiadania dóbr materialnych i konsumpcjonizm.
Watykan przypomniał fragment noworocznej wypowiedzi Benedykta XVI, który zwrócił uwagę, że ubóstwo może być „z wyboru” lub takie, „które trzeba zwalczać”. Dla chrześcijanina ubóstwem z wyboru jest takie, które pozwala kroczyć śladami Jezusa Chrystusa i w ten sposób być gotowym do przyjęcia łaski Chrystusa, który, będąc bogaty, stał się dla nas ubogi, aby nas ubóstwem swym ubogacić (por. 2 Kor 8,9). Chrześcijanie rozumieją to ubóstwo przede wszystkim jako ogołocenie ze swego „ja”, ale postrzegają je także jako akceptację samych siebie takimi, jakimi są ze wszystkimi swymi uzdolnieniami i ograniczeniami. „Tego rodzaju ubóstwo wzbudza w nas chęć słuchania Boga oraz naszych braci i sióstr, otwierania się na nich i szanowania ich jako jednostki” – podkreśla dokument Papieskiej Rady.
Ale istnieje też inny rodzaj ubóstwa – nędza, której Bóg nie chce i którą się zwalcza. Jest to bieda, która uniemożliwia osobom i rodzinom życie zgodne z ich godnością, bieda, która obraża sprawiedliwość i równość i jako taka zagraża pokojowemu współistnieniu. Ponadto w społeczeństwach bogatych i postępowych występują zjawiska marginalizacji, ubóstwa względnego, moralnego i duchowego: chodzi o osoby zdezorientowane wewnętrznie, przeżywające różne formy niedostatku, mimo dobrobytu ekonomicznego – głosi dokument watykański.
Na zakończenie zwraca uwagę na duchowe doświadczenie buddystów w odniesieniu do ubóstwa. „Pragniemy podziękować wam za wasze świetlane świadectwo wyłączenia się i powściągliwości, dzięki któremu to się dokonuje. Mnisi, mniszki i wielu świeckich przyjmuje ubóstwo z wyboru, które duchowo serce ludzkie, wzbogacając w istotny sposób życie głębszym spojrzeniem na sens istnienia i podtrzymując zaangażowanie na rzecz wspierania dobrej woli całej wspólnoty ludzkiej” – stwierdziła Papieska Rada ds. Dialogu Międzyreligijnego.
Watykańskie orędzia do wyznawców islamu, hinduizmu i buddyzmu na ich największe święta mają już wieloletnią tradycję. Na początku lat siedemdziesiątych XX w. ówczesny Sekretariat dla Niechrześcijan zaczął wysyłać je do muzułmanów na zakończenie ich miesiąca postu – ramadanu, a w latach dziewięćdziesiątych doszły do tego podobne orędzia do hinduistów z okazji święta Diwali i buddystów na Vesakh. Od 1988 robi to kontynuatorka Sekretariatu – Papieska Rada ds. Dialogu Międzyreligijnego.
Należy podkreślić, że ze strony przywódców tamtych religii nigdy jeszcze nie nadeszły podobne życzenia dla chrześcijan np. na Boże Narodzenie lub Wielkanoc.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.