Drukuj Powrót do artykułu

Świętokrzyskie kościoły zmodernizowane za unijne pieniądze

10 sierpnia 2013 | 14:35 | apis Ⓒ Ⓟ

Kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Opatowie oraz klasztor pokamedulski wraz z kościołem w Pustelni Złotego Lasu w Rytwianach, to zmodernizowane wyremontowane za unijne środki zabytki dziedzictwa kulturowego w regionie świętokrzyskim. Zwiedzali je 9 sierpnia dziennikarze podczas wizyty studyjnej zorganizowanej Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.

Tematyką wizyty przedstawicieli mediów w powiatach opatowskim i staszowskim była prezentacja projektów realizowanych z unijnym dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007–2013. Dziennikarzom towarzyszyli przedstawiciele władz Województwa Świętokrzyskiego oraz europoseł Czesław Siekierski.

W Klasztorze OO. Bernardynów w Opatowie wykonane zostały kompleksowe prace konserwatorskie w kościele p.w. Wniebowzięcia NMP. Koszt całkowity wyniósł 1,7 mln zł, z czego UE dofinansowała w kwocie prawie 1,1 mln zł

W ramach projektu m.in. wymieniono pokrycie dachowe z blachy ocynkowanej na blachę miedzianą, wykonano nowe tynki w całości na frontowej ścianie i w części na ścianie południowej i zachodniej kościoła oraz dokonano konserwacji 9 obrazów ołtarzowych, konserwacji podłogi drewnianej w chórze zakonnym. Dodatkowo w kościele zainstalowane zostały osobne systemy zabezpieczeń przed kradzieżą i pożarem.

Historia opatowskiego kościoła pw. Wniebowzięcia NMP sięga roku 1040. W 1469 r. kiedy biskup lubuski Krzysztof Fryderyk II dał początek Fundacji Opatowskiej Ojców Bernardynów. Do końca XV wieku zakonnicy rozbudowali kościół, a także wznieśli murowany z kamienia ciosowego klasztor, który miał charakter obronny. Dziś resztki muru obronnego istnieją od strony głównego wejścia.

W 1784 r. kościół otrzymał barokowo-rokokową polichromię o tematyce maryjnej, która przetrwała do naszych czasów. Ołtarz rokokowy znajdujący się w kościele pochodzi z połowy XVIII wieku. Z tego czasu pochodzą obrazy Matki Bożej z Dzieciątkiem (w sukience) i Wniebowzięcia NMP oraz rzeźby św. Bonawentury i św. Piotra z Alkantary dłuta Macieja Polejowskiego. Stalle wraz z pulpitem w chórze zakonnym pochodzą z II połowy XVIII wieku.

Do zabytków zalicza się obrazy ołtarzowe św. Franciszka i św. Antoniego z Padwy pędzla o. Franciszka z Sieradza, rzeźbę ołtarzową przedstawiającą Chrystusa w "Tłoczni mistycznej" w połowy XVII wieku oraz gotycki krucyfiks z ok. 1400 r. znajdujący się obok zakrystii. Konwent pod koniec 1864 r. uległ kasacie za sympatyzowanie z powstańcami styczniowymi. Kościół oraz klasztor bez opieki popadł w ruinę. Bernardyni powrócili dopiero w 1939 r.

Koszt realizowanego od 2010 r. przez Stowarzyszenie Miłośników Pustelni Złotego Lasu w Rytwianach projektu: „Przeszłość dla przyszłości – Galeria Kamedulska w Pustelni Złotego Lasu” wyniósł 2,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniosło 80 proc. (ok. 2 mln zł).

Przedmiotem projektu była przebudowa Domu Braci Konwersów wraz z budynkiem gospodarczym (łącznie z wyposażeniem), zagospodarowanie ogrodu, organizacja imprezy promocyjnej wraz z innymi działaniami promocyjno-informacyjnymi w zakresie turystyki kulturowej Pustelni.

Atuty turystyki pielgrzymkowej Pustelni Złotego Lasu zostały uwzględnione w „Strategii rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim na lata 2006-2014”. Rytwiany są wymienione w ramach „Świętokrzyskich Miejsc Mocy” jako źródło mocy duchowej przejawiającej się w poszukiwaniu siły wewnętrznej płynącej z wyciszenia.

Kościół pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Rytwianach został poświęcony 27 września 1637 r. Pokamedulski, XVII-wieczny zespół klasztorny Pustelnia Złotego Lasu jest otwartym dla wszystkich, miejscem wewnętrznego wyciszenia oraz duchowego i fizycznego odpoczynku.

Pustelnia służy jako ośrodek rekolekcyjno-formacyjny, realizujący ideę "Salus per Silentium" ("Zdrowie przez Ciszę"). Bardzo często i chętnie przybywają tu kapłani z całego kraju na rekolekcje indywidualne i rekolekcje ciszy.

Pielgrzymom i turystom Pustelnia Złotego Lasu umożliwia m.in. zwiedzanie barokowego kościoła i galerii kamedulskiej oraz zapoznanie się z europejskim szlakiem kamedulskim. Klasztory kamedułów wyrosły na bazie Reguły św. Benedykta, założyciela zakonu benedyktyńskiego.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.