Drukuj Powrót do artykułu

Sympozjum w Płocku: Fatima jest wezwaniem do nawrócenia

17 listopada 2017 | 09:49 | eg | Płock Ⓒ Ⓟ

O tym, że należy starać się patrzeć na świat oczami Boga, że odkrywając Fatimę, odkrywa się Boga, a objawienia fatimskie są wezwaniem do nawrócenia, mówiono podczas jubileuszowego 40. Sympozjum Koła Naukowego Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku, które odbyło się pod hasłem „Bóg – Historia – Świat. W 100. rocznicę objawień fatimskich”. Wydarzeniem towarzyszącym była, m.in. loteria na rzecz Domu Samotnej Matki w Białej koło Płocka.

Podczas płockiego sympozjum Grzegorz Górny, dziennikarz i publicysta przekonywał, że Matka Boża przyszła z orędziem, które do dziś uważane jest za najbardziej doniosłe objawienie prywatne w dziejach Kościoła: „Przyszła właśnie po to, by przestrzec ludzkość przed realnością wiecznego zatracenia. Dzisiaj nie mówi się o realnym potępieniu, odrzuca się piekło. Aktualność tego przesłania tkwi w ostrzeżeniu ludzkości” – przekonywał współautor książki „Tajemnice Fatimy. Największy sekret XX wieku”.

Ubolewał także nad tym, że komunizm upadł, ale niektóre jego błędy przetrwały. Są to legalizacja aborcji i rewolucja seksualna, która miała swoje korzenie w Rosji na początku XX wieku. Bolszewicy założyli zniszczenie rodziny jako „fundamentu starego świata”. To w Rosji najpierw zalegalizowano aborcję, tam wprowadzono dekret o rozwodach i tam przeszła pierwsza parada gejowska. Są to błędy, które uderzają w najważniejsze atrybuty Maryi: dziewictwo i macierzyństwo.

Fascynującą historię wizerunków Maryi przedłożył bp dr hab. Michał Janocha. Choć wiele wizerunków chrześcijanie przejęli od pogan, to uczynili to nadając im nową, piękną treść. Zwrócił uwagę, że wizerunek Maryi z Dzieciątkiem wpisuje się w długą historię przedchrześcijańskich wizerunków bogiń płodności, bogiń ziemi, ale niesie nową treść.

„Figura Matki Bożej Fatimskiej zawiera w sobie najważniejsze elementy teologii maryjnej. Tutaj historia spotyka się z teologią. Maryja jest Służebnicą Pańską, jest wniebowziętą i koronowaną w niebie” – interpretował biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej i historyk sztuki.

Z kolei ks. dr hab. Przemysław Artemiuk z WSD w Łomży zastanawiał się jaka jest rola objawień prywatnych. Podał, że w XX wieku odnotowano ponad czterysta objawień maryjnych, a za wiarygodne uznano tylko cztery. Jako pierwsze Kościół uznał oficjalnie objawienie maryjne w Guadelupe z XVI wieku. Ostatnie uznane w maju 2008, to objawienie z roku 1664 z Laus we Francji. Można więc mówić o „swoistym fenomenie objawień prywatnych”.

„Autentyczne objawienie prywatne zawsze zawiera się w jedynym objawieniu publicznym, do niego prowadzi i pomaga głębiej je zrozumieć. Dlatego słusznymi pozostają słowa Benedykta XVI: `Łudzi się ten, kto uważa, że profetyczna misja Fatimy została zakończona`. Odkrywając Fatimę, odkrywamy Boga. Każde autentyczne objawienie prywatne należy czytać w perspektywie objawienia powszechnego, innej drogi nie ma” – podkreślił sekretarz Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce.

Natomiast redaktor Tomasz Rowiński z „Chritianitas” starał się odwieść od pesymistycznego patrzenia na historię świata. Sugerował, aby nie traktować jej ze zniechęceniem, jak coś nieustannie powracalnego, także jako dzieje grzechu. Zauważył też, że w katolicyzmie ma miejsce ucieczka od świata: „Bóg musi wystąpić w przeciwieństwie do tego świata. On posługuje się historią dla realizacji swoich zamiarów” – zaznaczył historyk idei i publicysta.

Ponadto w czasie sympozjum ks. dr Janusz Lewandowicz z WSD w Łodzi opowiedział o Maryi w poezji Ojców Kościoła Wschodniego, ks. prof. dr hab. Józef Mandziuk o Rosji w 1917 roku w świetle objawień fatimskich, a ks. dr hab. Waldemar Cisło z UKSW wskazał, że przesłanie objawień fatimskich wypełnia się w losie chrześcijan w Arabii Saudyjskiej i na Bliskim Wschodzie.

W podsumowaniu ks. dr Wojciech Kućko, opiekun Koła Naukowego WSD wykazał, że aby zrozumieć przesłanie objawień fatimskich, trzeba zrozumieć sens czasu, trzeba odwołać się do Boga – Pana Czasu i Życia. Inaczej człowiek pozostanie „biednym duchowo, osieroconym, bez genealogii, bez przyszłości”, a bieda intelektualna i duchowa „jest chyba gorsza od biedy materialnej”.

Obrady sympozjum poprzedziła Msza św. w kaplicy Dobrego Pasterza, pod przewodnictwem bp. Piotra Libery. Homilię wygłosił ks. dr Wojciech Kućko: „Jeśli zabraknie nam patrzenia na historię oczami Boga, nie zrozumiemy odrzucenia wiary i moralności chrześcijańskiej. Bez spoglądania wstecz nie zrozumiemy, że poszukiwanie prawdy wymaga odwołania do Tego, który jest Prawdą. My wszyscy jesteśmy kontynuatorami misji z Fatimy, jeśli szukamy takiego patrzenia na historię, czyli dziejów tego, co już się stało, co się dzieje i co się wydarzy” – głosił kaznodzieja.

Odbyła się także wieczorna gala jubileuszowa z wręczeniem statuetek byłym opiekunom Koła Naukowego i organizatorom sympozjów. Uczestnicy mieli też okazję pomodlić się „Akatystem ku czci Bogurodzicy” i obejrzeć sztukę „Brat naszego Boga”, w wykonaniu amatorskiego Teatru Kleryckiego WSAD, w reżyserii diakona Adama Kowalskiego i Piotra Adamiaka.

Sympozjum towarzyszyły: wystawa „40 lat Sympozjów”, loteria fantowa na rzecz Domu Samotnej Matki w Białej koło Płocka i kiermasz książek. Uczestnicy mogli także nabyć jubileuszowy numer seminaryjnego wydawnictwa „Sursum Corda”, które ukazuje się od 90 lat.

W sympozjum uczestniczyli m.in. klerycy z seminariów duchownych w Kalwarii Zebrzydowskiej, Katowic, Łomży i Pelplina, uczniowie Szkół Katolickich z Płocka oraz szkół ponadgimnazjalnych z Płocka i Mławy.

Początek Sympozjom Naukowym Koła Naukowego WSD w Płocku dały spotkania ascetyczne zainicjowane przez ks. dr. Tadeusza Rutowskiego, noszące nazwę „Sympozjum życia wewnętrznego”. Od 1990 r. organizacją sympozjów zajęło się Koło Naukowe, którego opiekunem był ks. Henryk Seweryniak. Formuła tych spotkań zachowała się do dziś.

W minionych latach tematami sympozjów była m.in. debata o Kościele, o roli wiary w społeczeństwie, o duchowości i pobożności, o historii i sztuce, płciowości, szkolnictwie, uzależnieniach czy „nowym feminizmie” w nurcie nauczania Jana Pawła II. Spotkania te zagościły na stałe na naukowej mapie Mazowsza. Obecnie prezesem Koła Naukowego WSD jest diakon Krzysztof Stawicki, a opiekunem koła ks. dr Wojciech Kućko.

Wersja do druku

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.