Drukuj Powrót do artykułu

Sztuczna inteligencja tematem obrad niemieckojęzycznych biskupów ds. mediów

04 września 2024 | 00:03 | ts | Wiedeń Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Franck V. / Unsplash

Niemieckojęzyczni biskupi ds. mediów i ich współpracownicy z pięciu krajów spotkali się na dorocznej konferencji w Wiedniu. Tematem dyskusji były wyzwania stojące przed społeczeństwem i Kościołem, jakie stwarza postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI). Innym tematem konferencji, która odbyła się pod przewodnictwem biskupa Erfurtu – Ulricha Neymeyra, był globalny proces synodalny i jego wpływ na kulturę komunikacji w Kościele.

Swoimi doświadczeniami w tej kwestii podzielił się kardynał Christoph Schönborn. Arcybiskup Wiednia, który jest opiekunem ds. mediów w episkopacie swego kraju, a także członkiem Rady Zgromadzenia Synodu Biskupów w Watykanie. Przedstawiciele z Niemiec, Litwy, Luksemburga, Słowenii i Austrii spotkali się w celu transgranicznej wymiany informacji na temat pracy mediów kościelnych.

„Wyzwania etyczne, jakie wynikają z możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w mediach, podkreślają znaczenie dziennikarstwa wysokiej jakości i promowania edukacji medialnej” – powiedział bp Neymeyr w rozmowie z austriacką agencją katolicką Kathpress.

Główny wykład na temat sztucznej inteligencji wygłosił prof. Alexander Filipović z wiedeńskiego Wydziału Teologicznego. Ekspert w dziedzinie etyki mediów, podobnie jak bp Neymeyr, który w Konferencji Biskupów Niemiec jest wiceprzewodniczącym Komisji Publicystycznej, podkreślił, że Kościół w ramach swojej oferty edukacyjnej powinien pracować nad wzmacnianiem kompetencji medialnych użytkowników oraz nad dziennikarstwem wysokiej jakości.

W swoich uwagach prof. Filipović nawiązał do przesłania papieża Franciszka na tegoroczny Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Przypomniał, że dokument papieski zawiera realistyczne spojrzenie na sztuczną inteligencję, jej możliwe zastosowania, ale także zagrożenia. Etyk mediów zgadza się z oceną zawartą w dokumencie papieskim, że wykorzystanie sztucznej inteligencji mogłoby wnieść pozytywny wkład w dziedzinie komunikacji. Wiąże się to jednak z trzema warunkami: jeśli sztuczna inteligencja nie unieważni roli dziennikarstwa w terenie, ale wręcz przeciwnie będzie ją wspierać; jeśli doceni profesjonalizm komunikacji, czyniąc każdego komunikatora odpowiedzialnym; jeśli przywróci każdemu człowiekowi rolę podmiotu, ze zdolnością krytyczną samej komunikacji, zacytował Filipović z orędzia papieża Franciszka. Papieskie orędzie, zatytułowane „Sztuczna inteligencja i mądrość serca: dla komunikacji w pełni ludzkiej”, zostało ogłoszone 24 stycznia 2024, w liturgiczne wspomnienie św. Franciszka Salezego.

Ponadto wraz z kard. Schönbornem uczestnicy spotkania omawiali także skuteczne strategie pracy z mediami społecznościowymi. Arcybiskup Wiednia jest od 2012 roku aktywny na różnych kanałach mediów społecznościowych i spośród biskupów niemieckojęzycznych ma najwięcej obserwujących na Twitterze/X (20 986), Facebooku (84 720) i Instagramie (16 800), przypomniała agencja Kathpres.

Kierownik wydziału ds. religii i etyki radia i telewizji ORF, Barbara Krenn, przedstawiła aktualny projekt medialny „W co wierzy Austria”, który jest wspierany naukowo przez Uniwersytet Wiedeński. Natomiast odpowiedzialny za liturgię w archidiecezji wiedeńskiej ks. Martin Sindelar zaprezentował katedrę św. Szczepana w Wiedniu jako miejsce transmisji nabożeństw.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.