Drukuj Powrót do artykułu

Toruń: sympozjum „Oblicza zakłamania” – manipulacje w reklamie

30 stycznia 2010 | 14:20 | xpb Ⓒ Ⓟ

Problemowi manipulacji w reklamie poświęcone były m.in. przedpołudniowe wystąpienia sympozjum „Oblicza zakłamania”, zorganizowanego przez Wyższą Szkołę kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.

Problem manipulacji w reklamie poruszył ks. dr Mirosław Nowosielski z UKSW z Warszawy. Zauważył, że reklama bazuje na metodzie fragmentacji, która łączy się z szybkością przekazu. To wybiórcze i szybkie działanie nie pozwala na refleksję i blokuje dostęp do szerszych informacji na temat danego produktu. Reklama jest bardzo osobista i pobudza emocje, a decyzje podejmowane pod wpływem emocji są szybkie. Na tym właśnie zależy reklamodawcom. Ks. dr Nowosielski podkreślił, że sposobem na obronę przed manipulacją w reklamie jest uczenie się samodzielnego myślenia, poznawanie prawdy oraz odróżnianie dobra od zła. W tym celu niezbędna jest w edukacji filozofia klasyczna, która pomaga bronić się przed manipulacją.

Człowiek myśli nie tylko własnym umysłem, ale także grupą – mówił z kolei prof. dr hab. Andrzej Zybertowicz. Podkreślił, że ludzie w swoim myśleniu, wyobrażeniach o tym, co słuszne, prawdziwe, dobre zależy od grup społecznych, w których uczestniczą. Grupa jest źródłem naszej wiedzy lub niewiedzy, a człowiek kieruje upodobaniem do podobieństwa i obraca się wśród osób, które są do niego podobne. Prelegent podkreślił także, że problem wykrywania kłamstwa polega na tym, że w procesie wychowania, już od dziecka, uczymy się mówić prawdę, ale nikt nas nie uczy jak kłamstwo wykrywać. W związku z tym tak trudno jest zdemaskować kłamstwo obecne w każdej dziedzinie życie, zwłaszcza w mediach.

W popołudniowej sesji będzie można usłyszeć wystąpienia gości zagranicznych: ks. prof. Dario Vigano z Włoch oraz Christine O’Donell z USA.

IX Międzynarodowe Sympozjum „Oblicza zakłamania” organizowane jest przez Wyższą Szkołę kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.

Wersja do druku

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.