Drukuj Powrót do artykułu

Trwa XX Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Katedrze”

07 sierpnia 2020 | 14:50 | wm / hsz | Kołobrzeg Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Wikipedia

Po raz dwudziesty w bazylice pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kołobrzegu rozbrzmiewa międzynarodowy festiwal „Muzyka w katedrze”. Odbywa się w każdy czwartek. Rozpoczął się 30 lipca i potrwa do 27 sierpnia. Wydarzenie honorowym patronatem objęli prezydent miasta Anna Mieczkowska oraz ordynariusz diecezji koszalińsko–kołobrzeskiej bp Edward Dajczak.

Ze względu na stan pandemii, koncerty w bazylice odbywają się przy ograniczonej liczbie słuchaczy, z zachowaniem środków ostrożności. Koncerty rozpoczynają się o godz. 20.30.

W pięcionawowej konkatedrze 6 sierpnia wieczorem melomani swoją obecnością wypełnili nawę główną. W koncercie wystąpili: Roman Perucki – wirtuoz organowy i Łukasz Długosz – flecista. W programie znalazły się utwory Zygmunta Noskowskiego, Ignacego J. Paderewskiego, Łukasza Wosia, F. Mendelssohna, Eugene Bozza, Wojciecha Kilara, Louisa Vierne i Giulio Caccini.

Koncert prowadziła Violetta Kowalska z Regionalnego Centrum Kultury im. Z. Herberta, która na wstępie podkreśliła, że pandemia powoduje, iż jeszcze bardziej potrzebujemy kontaktu z wielką kulturą. W krótkich zapowiedziach przytaczała anegdoty z życia kompozytorów, mówiła o wykonawcach.

Melomani usłyszeli m.in Melodię op. 59 nr 11 Maxa Regera, kompozytora żyjącego w latach 1873–1916, który wolne chwile spędzał w nadmorskim kurocie, a potem ożenił się z kołobrzeżanką. Max Reger koncertował w kolegiacie i wysoko cenił 45-głosowe organy wykonane w 1890 r. przez firmę Sauer z Frankfurtu nad Odrą.

Organizatorami festiwalu są prezydent miasta Kołobrzeg oraz Regionalne Centrum Kultury im. Zb. Herberta. Komitet organizacyjny tworzą: Tadeusz Kielar – dyrektor festiwalu, dr Przemysław Kieliszewski – dyrektor artystyczny oraz ks. dr Andrzej Pawłowski – proboszcz katedry.

Koncerty są biletowane, a dla słuchaczy przygotowano foldery programowe, w których dyrektor Kieliszewski podkreśla m.in, że jubileuszowa edycja festiwalu jest krótsza, ale intensywna, międzynarodowa.

Klamrą są występy solistów londyńskiej orkiestry Covent Garden Opera oraz Deutsche Oper Berlin. Obok polskich znamienitych muzyków wystąpi Avi Avital – urodzony w Izraelu najwybitniejszy obecnie mandolinista na świecie, nagrywający dla Deutsche Grammophon.
Prof. Roman Perucki – jest dyr. Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w katedrze Oliwskiej. Perucki ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji. W 2005 r. otrzymał odznakę – Zasłużony dla Kultury Polskiej. Wykonał ponad 2 tys. koncertów. Jest laureatem licznych nagród i odznaczeń, w tym najwyższego odznaczenia papieskiego Pro Eclessia et Pontifice oraz złotej odznaki Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Łukasz Długosz – absolwent studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz w Yale University w New Haven. Uznany przez krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów. Jest najliczniej uhonorowanym w historii polskim flecistą, zdobywcą czołowych nagród na kilkunastu konkursach międzynarodowych. Prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Został odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Koncert inauguracyjny 30 lipca „Perły Baroku” wykonali Covent Garden Soloists – soliści Covent Garden Opera House w Londynie z towarzyszeniem liderów Baltic Neopolis Orchestra.
Kolejny występ muzyczny „Klasyka na bis” odbędzie się 13 sierpnia, wystąpi zespół instrumentów dętych Poznań Brass Quintet. Na 20 sierpnia zaplanowano Most Kulturalny Poznań – Kołobrzeg, w ramach którego zaprezentowana zostanie muzyka mandolinowa w wykonaniu Avi Avitala i gitarowa Łukasza Kuropaczewskiego. W finale 27 sierpnia, wystąpi Polish string quartet Berlin.
Bilety można kupować w Regionalnym Centrum Kultury przy ul. Solnej 1, przy wejściu do bazyliki godzinę przed koncertem oraz na stronie www.kupbilecik.pl.
Słuchacze katedralnych koncertów mogą zapoznać się z historią organów, którym poświęcona jest informacja ze zdjęciami w gablocie umieszczonej w bocznej nawie.
W 1428 r. rodzina Holków ufundowała organy obok swojej kaplicy, w której dziś znajduje się zakrystia. W 1517 r. zbudowano kolejne organy, tzw. zielone. Budowę kolejnego instrumentu rozpoczęto 1 stycznia 1827 roku. Po 50 latach, w kolegiacie rozpoczęła się restauracja. Na jej zakończenie, w 1890 r. firma Wilhelma Sauera z Frankfurtu nad Odrą wykonała nowe organy.
Podczas walk o Kołobrzeg w marcu 1945 r. organy zostały zniszczone, jak zresztą cała świątynia. Przez wiele lat po odbudowie konkatedry używane były organy elektronowe. Później zakupiono elektroniczne organy firmy Johannus. 18 października 1999 r. na emporze południowej, złożono elementy organów piszczałkowych. Z Tilburga w Holandii przywiezione zostały organy do Kołobrzegu. Do końca 1999 roku trwały prace nad projektem empory organowej. Jej projektantem był architekt – inż. Andrzej Lepczyński. Organy zagrały 22 października 2000 r. podczas Jubileuszowej Mszy Świętej z okazji 1000-lecia utworzenia biskupstwa w Kołobrzegu.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.