Drukuj Powrót do artykułu

Trzy czwarte nieletnich spróbowało alkoholu

15 września 2006 | 09:33 | lk //mr Ⓒ Ⓟ

Ponad trzy czwarte nastolatków miało kontakt z alkoholem, ale chce ograniczenia jego sprzedaży nieletnim – wynika z badań przeprowadzonych w sierpniu przez firmę Homo Homini Badania Opinii i Komunikacja Społeczna.

Z zebranych danych wynika, że 78 proc. nastolatków miało kontakt z alkoholem. Jednocześnie 35 proc. ankietowanej młodzieży uznało, że spożywanie alkoholu przez nieletnich nie jest niewłaściwe. Tylko 10 proc. uważa natomiast, że dotyczy ich problem alkoholizmu.
Z danych wynika też, że najwięcej, bo blisko 40 proc. nieletnich próbuje alkoholu w gronie rówieśników. Jednak aż 12 proc. po raz pierwszy spożyło alkohol w domu, przy rodzicach.
Nie chciałbym demonizować tych wyników, bo w pewnej mierze oznaczają one okazjonalny kontakt z alkoholem pod postacią lampki wina – mówi Robert Frączek z Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. – Często jednak problem alkoholizmu wśród młodzieży właśnie tak się zaczyna.
Jego zdaniem, źródłem ignorancji problemu jest podejście rodziców, którzy często bagatelizują fakt spożywania alkoholu przez ich dzieci. Dopiero negatywna postawa w szkole lub złe kontakty z rówieśnikami są sygnałem, że dziecko jest zaniedbywane.
Jednocześnie 60 proc. ankietowanych uznało, że działania ograniczające sprzedaż alkoholu nieletnim są potrzebne i coraz skuteczniejsze. Zdaniem Roberta Frączka, takie wyniki są pozytywną stroną badań. – Młodzi ludzie dostrzegają, że dorośli interesują się nimi – mówi. – Wiedzą, że nie pozostawia się ich samych z takimi problemami.
Według Roberta Frączka istnieją argumenty za dalszym przeprowadzaniem takich kampanii. – Przypominamy w ten sposób sprzedawcom, że istnieje prawo i że muszą go przestrzegać – podkreśla. Jednocześnie dodaje, że podobne akcje nie są skierowane tylko do młodzieży, ale także do ich rodziców. – To nie jest tylko problem policji, dotyczy przede wszystkim on kwestii wychowania w rodzinie – zauważa Frączek.
Badania przeprowadzono w dniach 16-27 sierpnia na grupie 11 tysięcy nastolatków w wieku od 12 do 17 lat. Akcja była częścią kampanii „Lato bez procentów” zmierzającej do ograniczenia sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. Kampanię zorganizowano pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka i przy współudziale Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.