Drukuj Powrót do artykułu

U luteran rozpoczął się Czas Pasyjny

26 lutego 2020 | 14:34 | agt / hsz | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Pixabay

Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce, podobnie jak inne Kościoły chrześcijańskie tradycji zachodniej, wkracza w Wielki Post, zwany w tradycji luterańskiej Czasem Pasyjnym.

Dzień Pokuty i Modlitwy (tzw. Środa Popielcowa) rozpoczyna w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Czas Pasyjny, będący 40-dniowym okresem (nie licząc niedziel) przygotowującym do Pamiątki Śmierci Jezusa Chrystusa (Wielki Piątek) oraz Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.

Nazwa pochodzi od słowa pasja oznaczającego mękę i cierpienie Jezusa Chrystusa. Stąd ten okres roku kościelnego wzywa do zadumy i zachęca do wewnętrznego wyciszenia, duchowej refleksji, odsunięcia od siebie absorbujących spraw zewnętrznych. Jest to też czas pokuty, rozumianej jako powrót do Boga i Jego Słowa. Pasyjna refleksja wiedzie poprzez świadomość własnej grzeszności, do odnalezienia Bożej łaski i przyjęcia odkupienia, które stało się faktem na krzyżu Golgoty. W duchowości i teologii luterańskiej Czas Pasyjny ma szczególne znaczenie, gdyż kieruje uwagę na Ukrzyżowanego Zbawiciela. To on z miłości do człowieka przyszedł na świat dla naszego zbawienia i wyzwolił ludzkość od niewoli grzechu i wiecznej śmierci.

Każda niedziela pasyjna posiada nazwę łacińską pochodzące od pierwszych słów łacińskiego introitu: Invocavit, Reminiscere, Oculi, Laetare, Judica oraz Palmarum (Palmowa). Kolorem liturgicznym jest kolor fioletowy. W wielu parafiach luterańskich odprawiane są tygodniowe nabożeństwa pasyjne, które wprowadzają wiernych w historię Męki Pańskiej – nabożeństwa te stanowią ewangelicką formę Drogi Krzyżowej.

Choć Czas Pasyjny zwany jest też czasem Wielkiego Postu, w praktyce ewangelickiej niekoniecznie związany jest z tradycyjnie rozumianym postem, czyli wstrzymywaniem się od określonych potraw, napojów lub rozrywek. Ewangelik nie ma obowiązku zachowywania takiego postu, ale jeśli chce i tego potrzebuje, może go przestrzegać. W niektórych regionach Polski praktykuje się w post w Wielkim Tygodniu lub szczególnie w Wielki Piątek. Post w Kościele ewangelickim ma przede wszystkim wymiar etycznej postawy wobec drugiego człowieka; właśnie czas pasyjny, poprzez skupienie, modlitwę i koncentrację na Słowie Bożym, ma umożliwić wierzącym weryfikację postaw, naprawę wyrządzonych innym szkód, wejrzenie w siebie, podjęcie zobowiązania życia na co dzień według wskazań Ewangelii.

Dlatego Kościół zachęca do akcji „7 tygodni bez” zainicjowanej przez Centrum Misji i Ewangelizacji przed czternastoma laty. Akcja zachęca, by wykorzystać 7 tygodni poprzedzających Wielkanoc – Święta Zmartwychwstania Pańskiego. do zmiany przyzwyczajeń i nawyków w relacjach z innymi i Bogiem, zrezygnować z czegoś, by otworzyć się na nowe.

– W dobie szerzenia się mowy nienawiści w przestrzeni publicznej, przy akompaniamencie wirtualnego hejtu, w czas powszechnego, całkiem „realnego” plotkowania, krytykowania, obmowy, podobnie jak w ubiegłym roku akcja przebiega pod hasłem „Siedem Tygodni bez Złych Słów”. Zachęca do rezygnacji z niepotrzebnych, zbyt krytycznych, nieraz krzywdzących słów i wprowadzenia w to miejsce słów, które budują, leczą jak słowa pociechy, pochwały, czy wdzięczności. Jest to więc okazja, by przeżyć „Siedem Tygodni z Dobrym Słowem” – wyjaśnia Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska, rzecznik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP.

W pierwszy dzień Czasu Pasyjnego ekumeniczną akcję charytatywną „Skarbonka diakonijna” rozpoczyna Diakonia Polska. Celem akcji jest zwrócenie uwagi społecznej i konkretnych ludzi, szczególnie dzieci, na los osób chorych i starszych. To także wezwanie do zainteresowania potrzebującymi, będącymi tuż obok nas, których w natłoku codziennych spraw, tak często się nie zauważa.

Akcja „Skarbonka diakonijna” nawiązuje do znaczenia postu oraz ograniczenia pewnych przyjemności i zachęca do zbierania przeznaczonych na nie funduszy do specjalnych skarbonek. Fundusze zebrane podczas akcji zostaną przekazane na projekty na rzecz osób potrzebujących. Hasło akcji brzmi „Dar juniora dla seniora”. Zwraca ono uwagę na potrzebę międzypokoleniowej integracji i wzajemnej odpowiedzialności za drugiego człowieka. Akcja jest okazją do promowania zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych kultury dzielenia się oraz idei solidarności społecznej.

Zebrane środki Diakonia przeznaczy na leczenie i rehabilitację osób starszych i dzieci, zakup leków oraz wszelkie wsparcie osób potrzebujących, w zależności od potrzeb. Nawet najmniejszy dar złożony do skarbonki ma wielką wartość. Akcja jest prowadzona wspólnie z Caritas Kościoła Rzymskokatolickiego, Eleos Kościoła Prawosławnego i Diakonią Kościoła Ewangelicko-Reformowanego.

Czas Pasyjny trwa niemal 7 tygodni, jego ostatni tydzień od Niedzieli Palmowej nazywany jest Wielkim Tygodniem, a zwieńczeniem tego czasu jest Wielki Czwartek i Wielki Piątek, najważniejsze święto w tradycji luterańskiej.

Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.