Drukuj Powrót do artykułu

USA: polski Kościół narodowy za dialogiem z Kościołem rzymskokatolickim

28 maja 2005 | 13:20 | kg, RV //mr Ⓒ Ⓟ

Stanowisko Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego (PNKK) w sprawie ekumenizmu było głównym zagadnieniem poruszanym podczas wiosennego spotkania komisji ds. dialogu tej wspólnoty z Kościołem katolickim w Stanach Zjednoczonych.

W Waszyngtonie ogłoszono obecnie komunikat z sesji, która odbyła się 10 i 11 maja w Buffalo w stanie Nowy Jork.
Przedstawiciele Kościoła katolickiego z zadowoleniem przyjęli przedstawiony przez stronę polskokatolicką zarys dokumentu na temat jej zaangażowania w dzieło jedności chrześcijan. Pozwala on na łatwiejsze dostrzeżenie postępu dokonanego w okresie dwudziestu lat wspólnych prac oraz umożliwia wyodrębnienie zagadnień, którymi należy się jeszcze zająć.

Podczas spotkania w Buffalo mówiono też o posłudze sakramentalnej kapelanów wojskowych. Wskazano na konieczność poprawnego ukazywania przez nich wiernym dyscypliny sakramentalnej Kościoła, do którego należą. W armii Stanów Zjednoczonych kapelani troszczą się nie tylko o wiernych swojej wspólnoty, ale także o żołnierzy innych wyznań.

Ustalono tematy, które zostaną podjęte podczas spotkania zaplanowanego na wrzesień. Komisji do spraw dialogu Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego w USA i katolickiego episkopatu Stanów Zjednoczonych współprzewodniczą były pierwszy biskup (zwierzchnik) PKKK – John Swantek i katolicki ordynariusz Buffalo bp Edward Kmiec.

PNKK jest współczesną nazwą Kościoła, powstałego na przełomie XIX i XX w. w środowisku części emigrantów polskich w Scranton (stan Pensylwania) w wyniku działalności miejscowego proboszcza ks. Franciszka Hodura (1866-1953), późniejszego pierwszego biskupa tego Kościoła. Tamtejsza parafia zerwała łączność z Rzymem w 1900 na znak protestu wobec nieuwzględniania przez Stolicę Apostolską jej postulatów, m.in. mianowania biskupa personalnego dla Polaków w USA i powoływania proboszczów za zgodą parafian.

Po zerwaniu z Rzymem do liturgii wprowadzono język polski, zniesiono obowiązkowy celibat księży, odrzucono powszechną władzę papieża w Kościele i wprowadzono szereg innych zmian. Od 1907 wspólnota ta należy do tzw. Unii Utrechckiej, skupiającej Kościoły starokatolickie, a więc wyrastające z tradycji katolickiej, ale nie uznające zwierzchnictwa Biskupa Rzymu, a od 1909 nosi obecną nazwę.

W ciągu następnych dziesięcioleci PNKK dokonał szeregu dalszych zmian w teologii, pod wpływem innych Kościołów Unii Utrechckiej i dialogu z prawosławiem, m.in. odrzucił naukę o czyśćcu i kult świętych kanonizowanych po I tysiącleciu; jednocześnie – w odróżnieniu od prawosławia – dopuszcza żonatych biskupów.

W Polsce odpowiednikiem PNKK i jego duchowym dziedzicem jest Kościół polskokatolicki, powstały jeszcze przed wojną w wyniku misji prowadzonej na naszych ziemiach przez PNKK.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.