VII Sesja II Synodu Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej
25 września 2021 | 23:48 | km | Koszalin Ⓒ Ⓟ
Siódma sesja II Synodu Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej dotyczyła dzieł charytatywnych i spraw ekonomicznych diecezji. Bp Dajczak wezwał do tworzenia w parafiach struktur działalności dobroczynnej.
25 września kolejną sesję synodu diecezjalnego rozpoczęła modlitwa, którą poprowadził bp Edward Dajczak, a towarzyszyła jej adoracja Najświętszego Sakramentu prowadzona w kaplicy klasztoru sióstr klarysek w Słupsku.
Biskup wskazał na datę siódmej sesji zbiegającą się z rokiem obchodów 50-lecia diecezji, zachęcając do jeszcze głębszego uświadomienia sobie swojej roli w synodzie. Zauważył również, że część diecezjalna synodu za sprawą Opatrzności Bożej wpisuje się w synod całego Kościoła powszechnego, zapowiedziany przez papieża Franciszka na październik 2022 r.
Pasterz diecezji skorzystał z okoliczności zebrania się członków synodu, by pożegnać w tym gronie bp Krzysztofa Włodarczyka, biskupa nominata diecezji bydgoskiej. Podziękował mu za przewodniczenie komisji ds. duszpasterstwa i nowej ewangelizacji, inspiracje i twórczą obecność.
Doceniając inicjatywę zwołania synodu diecezjalnego bp Włodarczyk zapowiedział przeszczepienie tej idei na grunt diecezji bydgoskiej. – Jeszcze jako dyrektor wydziału duszpasterskiego widziałem starania bp Dajczaka, by znaleźć sposób jak „obudzić olbrzyma” czyli siłę drzemiącą w laikacie. I ten synod jest ciągle żywy – ocenił bp Włodarczyk. – Warto przenieść podobne prace na grunt diecezji bydgoskiej, bo widzę że jest to siła, która pomaga odkryć wszystkim, że jesteśmy Kościołem.
Część roboczą sesji rozpoczęły głosowania nad projektami uchwał synodalnych dwóch komisji – ds. kultu Bożego i administracyjnych. Następnie swoje projekty przedstawiły komisje ds. charytatywnych oraz ekonomicznych.
Tłem rozmów nad projektem komisji ds. charytatywnych był aneks zawierający wykaz szerokich działań Caritas w całej diecezji. Jak stwierdził bp Krzysztof Zadarko, przewodniczący tej komisji, nie istnieje ewangelizacja, która nie prowadzi do miłości wyrażającej się w dziełach miłosierdzia, zaś podstawowym miejscem podejmowania zorganizowanej działalności charytatywnej jest parafia, stąd tak ważne zadanie powoływania Parafialnych Zespołów Caritas. Obecnie jest ich 40 na 220 parafii.
Do tej niechlubnej proporcji odniósł się w podsumowaniu sesji bp Dajczak. – Jestem zaskoczony, że jest tak niewiele parafii, w których dobroczynność funkcjonuje jako struktura. Brak tych zespołów jest bardzo bolesny – stwierdził. Usilnie zachęcał członków synodu, by w swoich pracach dali jeszcze silniejszy sygnał do powoływania parafialnej działalności charytatywnej. – Jak wybudzać wrażliwość, by nasza religijność nie kończyła się na kulcie bez wyrażania miłości miłosiernej Chrystusa? Bez tego nie ma chrześcijaństwa. Jak budzić parafian do stałej posługi, do formy diakonii?
Przedstawiając projekt komisji ds. ekonomicznych, jej przewodniczący ks. Jacek Święszkowski podkreślił, że dobra materialne służą wypełnianiu misji Kościoła. – Najważniejsze cele to: organizowanie kultu Bożego, godziwe utrzymanie duchownych i innych pracowników kościelnych oraz prowadzenie apostolatu religijnego i charytatywnego, zwłaszcza wobec ubogich – wymieniał. Wskazując na źródła finansowania tych dzieł zachęcał m.in. do ustanowienia takiego prawa, które umożliwi parafiom działalność (przy czym priorytetem w tych wydatkach powinny być ewangelizacja i duszpasterstwo), a biskupowi diecezjalnemu nadto szybkie reagowanie na różne wydarzenia wynikające z aktualnej sytuacji.
Ósma sesja synodalna odbędzie się 27 listopada.
II Synod Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej został zwołany 11 czerwca 2016 r. podczas diecezjalnych uroczystości 1050-lecia Chrztu Polski w Kołobrzegu.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.