W Watykanie odbył się kongres „Przemyśleć Europę”
30 października 2017 | 11:06 | Watykan / sal, st, ts, pb (KAI/RV) / bd Ⓒ Ⓟ
Mszą św. w bazylice św. Piotra zakończył się 29 października kongres „Przemyśleć Europę”, zorganizowany w Watykanie przez Komisję Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE). Z jego uczestnikami spotkał się 28 października papież Franciszek, który wraz z nimi zastanawiał się, co chrześcijaństwo może wnieść w przyszłość Europy. Z kolei przewodniczący COMECE kard. Reinhard Marx zaproponował powołanie Konwentu Europejskiego, w którego ramach państwa członkowskie Unii Europejskiej mogłyby dyskutować nad jej przyszłością.
W kongresie uczestniczyło 350 przedstawicieli krajowych episkopatów i świata polityki ze wszystkich państw członkowskich UE. Było wśród nich 12 Polaków, m.in. abp Marek Jędraszewski, bp Andrzej Dziuba, bp Janusz Stepnowski, europosłowie Ryszard Legutko, Marek Jurek, Jacek Saryusz-Wolski, prof. Irena Lipowicz i ks. prof. Piotr Mazurkiewicz. Debatowali oni nad tym, co uczynić, aby w centrum projektu integracji europejskiej znalazł się znowu człowiek i odgrywał w tym procesie decydującą rolę.
Kard. Marx: powołajmy Konwent Europejski
Obrady, odbywające się 27 i 28 października w nowej auli synodalnej, otworzyli: sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin, kard. Reinhard Marx oraz wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans. Pierwszego dnia odbyły się trzy debaty: o integracji, dialogu i sile twórczej. Trwały one za zamkniętymi drzwiami, aby umożliwić uczestnikom swobodną wymianę opinii. Drugi dzień przeznaczony był na spotkania w 18 grupach roboczych. Dyskusję prowadzili ambasadorzy krajów unijnych przy Stolicy Apostolskiej, w tym ambasador RP Janusz Kotański. Całość podsumowali: szef papieskiej dyplomacji abp Paul Gallagher oraz były przewodniczący Parlamentu Europejskiego Pat Cox.
Ten pierwszy potwierdził troskę Franciszka i jego zainteresowanie Europą, po czym skonstatował, że obecnie Kościół nie tylko reaguje na bieżące wydarzenia, ale „próbuje też coś zaproponować”. „Dialog – mówił szef watykańskiej dyplomacji – to nie liczne spotkania i słowa, to dialog uczuciowy i faktyczny, niezbędny w Europie, który mógłby pomóc ożywić jej instytucje i pozwolił odkryć na nowo charyzmat ojców założycieli; jesteśmy przekonani, że to jest możliwe i że Europa jest w stanie stawić czoło wyzwaniom dnia dzisiejszego”.
W obecności Franciszka kard. Marx zaproponował powołanie nowego Konwentu Europejskiego, na którym państwa członkowskie Unii Europejskiej mogłyby dyskutować nad kwestiami przyszłości. Europa znajduje się w decydującym punkcie swego rozwoju i nasuwa się pytanie, czy nasz kontynent będzie się znowu rozwijał z dala od siebie i powróci do tradycyjnych wzorców, czy też znajdzie siłę do nowego otwarcia, powiedział przewodniczący COMECE.
Jego zdaniem, istnieje potrzeba stworzenia „przestrzeni dialogu dla całego kontynentu”. Chrześcijanie pragną przyczynić się do takiego „nowego otwarcia”, gdyż do wkładu na rzecz lepszego świata motywuje ich Ewangelia. „Teraz jest czas Europy, teraz jest czas chrześcijan Europy”, chrześcijanie mają wizję Europy i są gotowi się zaangażować. „My nie porzucamy projektu Europy, lecz przyjmujemy go na nowo”, przekonywał kardynał.
Z kolei Antonio Tajani, przewodniczący Parlamentu Europejskiego powiedział, że narody Europy oczekują od polityki odpowiedzi na konkretne problemy, jak na przykład bezrobocie, terroryzm i migracja. Europa musi się na nowo oprzeć na swoich wartościach, stwierdził włoski polityk z konserwatywnej partii Forza Italia.
Jako główne tematy Tajani wymienił obronę człowieka oraz rodziny jako podstawowej komórki społecznej. Europa potrzebuje tożsamości, gdyż w przeciwnym wypadku zginie. Ta tożsamość opiera się na istniejącym od dwóch tysięcy lat związku Europy z chrześcijaństwem. Jednocześnie też należy akceptować różnorodność.
Europa jest miejscem, w którym broni się godności człowieka oraz wolności, podkreślił Tajani. Wskazał przy tym na przyznaną w tych dniach przez Parlament Europejski Nagrodę im. Sacharowa „za wolność myśli”. Otrzymali ją: opozycja demokratyczna i więźniowie polityczni w Wenezueli.
W kwestii migracji Tajani zaapelował o bardziej intensywną współpracę gospodarczą z Afryką, co wpłynie na poprawę warunków życia w tamtym regionie. Jednak nie można nikogo pozostawić także w Europie, stwierdził przewodniczący Parlamentu Europejskiego. „Potrzebujemy prawdziwej gospodarki rynkowej”, podkreślił, tłumacząc, że rynek nie jest celem samym w sobie, lecz środkiem do osiągnięcia dobrobytu dla wszystkich.
Papież: osoba i wspólnota fundamentami Europy
– Mówienie o chrześcijańskim wkładzie w przyszłość kontynentu oznacza przede wszystkim zastanowienie się nad naszym zadaniem jako chrześcijan dzisiaj, na tych terenach tak bogato ukształtowanych przez wiarę na przestrzeni wieków. Jaka jest nasza odpowiedzialność w czasie, gdy oblicze Europy jest coraz bardziej naznaczone pluralizmem kultur i religii, podczas gdy wielu postrzega chrześcijaństwo jako element przeszłości dalekiej i obcej? – podkreślił w swoim przemówieniu papież Franciszek.
Przywołał opinię św. Benedykta, dla którego człowiek „nie jest już tylko civis, obywatelem obdarzonym przywilejami, które należy konsumować w bezczynności; nie jest już miles, walecznym sługą aktualnej władzy; a przede wszystkim nie jest już servus, towarem handlowym przeznaczonym wyłącznie do pracy i znoju”. Jest natomiast osobą stworzoną na obraz Boga.
– Pierwszy, a być może największy wkład, jaki chrześcijanie mogą wnieść w dzisiejszą Europę, to przypomnieć jej, że nie jest ona zbiorem liczb i instytucji, ale składa się z osób. Niestety, często zauważamy, jak wiele debat łatwo sprowadza się do dyskusji o cyfrach. Nie ma obywateli, są głosy. Nie ma imigrantów, są kwoty. Nie ma robotników, są wskaźniki ekonomiczne. Nie ma ubogich, ale istnieją progi ubóstwa. W ten sposób konkrety osoby ludzkiej zostają sprowadzone do abstrakcyjnej zasady, wygodniejszej i bardziej uspokajającej – stwierdził Franciszek.
Wskazał, że uznanie drugiego człowieka za osobę „oznacza docenienie tego, co mnie z nim łączy”, gdyż „bycie osobami łączy nas z innymi, czyni nas wspólnotą. Dlatego drugim wkładem, jaki chrześcijanie mogą wnieść w przyszłość Europy jest „odkrycie poczucia przynależności do wspólnoty”.
– Nie przypadkiem ojcowie założyciele projektu europejskiego wybrali właśnie to słowo, aby określić nowy tworzący się podmiot polityczny. Wspólnota jest największym antidotum na indywidualizmy charakteryzujące naszą epokę, na tę powszechną dziś na Zachodzie skłonność do pojmowania siebie i życia w samotności. Nieporozumieniem jest takie pojęcie wolności, gdy interpretuje się ją tak, jakby była ona niemal obowiązkiem bycia samotnymi, uwolnionymi od jakiegokolwiek powiązania, w następstwie czego zostało zbudowane społeczeństwo wykorzenione, pozbawione poczucia przynależności i dziedziczenia – tłumaczył papież.
Chrześcijanie „uznają, że ich tożsamość jest przede wszystkim relacyjna”. Taka sama „relacja powinna mieć miejsce w dziedzinie stosunków międzyludzkich i społeczeństwa obywatelskiego”. Wspólnotę zaś odkrywa się najpierw w rodzinie, w której „umacniana jest różnorodność, a jednocześnie jest ona ujęta w jedności”. Rodzina jest „harmonijnym związkiem różnic między mężczyzną a kobietą”, tym bardziej prawdziwym i głębokim, im bardziej jest zdolny do otwarcia się na życie i na innych. – Podobnie, wspólnota cywilna jest żywa, jeśli potrafi być otwarta, jeśli umie przyjąć różnorodności i talenty każdego a jednocześnie jeśli potrafi rodzić nowe życie, a także rozwój, miejsca pracy, innowację i kulturę – mówił Franciszek.
Posumował, że osoba i wspólnota są „fundamentami Europy, do której budowania jako chrześcijanie chcemy i możemy wnieść swój wkład. Cegły tego budynku nazywają się: dialog, integracja, solidarność, rozwój i pokój”.
Czytaj także: Papież: co chrześcijaństwo może wnieść w przyszłość Europy?
Odnosząc się do dialogu, Ojciec Święty wezwał do „budowania takiej Europy, w której można się spotkać i konfrontować na wszystkich poziomach”. Przypomniał, że na starożytnej agorze dokonywano nie tylko wymiany gospodarczej, ale była ona także newralgicznym centrum polityki, w którym wypracowywano prawa dla dobra wszystkich; miejscem, „do którego przylegała świątynia, tak aby wymiarowi horyzontalnemu życia codziennego nie brakowało oddechu transcendentnego, który sprawia, że można spojrzeć poza to, co przemijające, ulotne, i tymczasowe”.
Papież wskazał na pozytywną i konstruktywną rolę, jaką religia odgrywa w budowie społeczeństwa, np. poprzez dialog międzyreligijny ułatwiający wzajemne poznanie między chrześcijanami a muzułmanami w Europie. – Niestety, pewne uprzedzenia laicystyczne, będące nadal w modzie, nie są w stanie dostrzec pozytywnej dla społeczeństwa wartości roli publicznej i obiektywnej religii, preferując spychanie jej do sfery wyłącznie prywatnej i uczuciowej. W ten sposób zostaje ustanawiana również dominacja pewnej poprawności ideowej dość rozpowszechnionej na forach międzynarodowych, dostrzegającej w potwierdzeniu pewnej tożsamości religijnej zagrożenie dla siebie i swojej hegemonii, doprowadzając w ten sposób do sprzyjania sztucznemu przeciwstawianiu sobie prawa do wolności religijnej innym prawom podstawowym – analizował Franciszek.
Tymczasem ułatwianie dialogu „jest podstawowym obowiązkiem polityki”. – Niestety nazbyt często widzimy jak przekształca się ona raczej w miejsce starcia między siłami przeciwnymi. Głos dialogu zostaje zastąpiony krzykami roszczeń. Z wielu stron dobiegają głosy, że dobro wspólne nie jest już głównym celem, do którego się dąży, a tę obojętność dostrzega wielu obywateli. W ten sposób w wielu krajach znajdują podatny grunt formacje ekstremistyczne i populistyczne, które z protestu czynią istotę swego przesłania politycznego, nie oferując jednak alternatywy konstruktywnego projektu politycznego. Dialog jest zastępowany jałową konfrontacją, która może zagrażać także współżyciu społecznemu lub hegemonią władzy politycznej, która krępuje i uniemożliwia prawdziwe życie demokratyczne. W jednym przypadku niszczone są mosty, a w drugim budowane są mury – stwierdził papież.
Podkreślił, że chrześcijanie są powołani do ułatwiania dialogu politycznego, zwłaszcza tam, gdzie jest on zagrożony, a zdaje się dominować konflikt. Chrześcijanie są powołani do przywrócenia godności polityce rozumianej jako najwznioślejsza służba dla dobra wspólnego, a nie jako przejmowanie władzy”.
Mówiąc o integracji, Franciszek zaznaczył, że polega ona na docenianiu różnic i przyjmowaniu ich jako wspólnego i ubogacającego dziedzictwa. W tej perspektywie „imigranci stanowią bardziej bogactwo niż obciążenie”. – Chrześcijanie są powołani do poważnego rozważania stwierdzenia Jezusa: „byłem przybyszem, a przyjęliście Mnie”. Zwłaszcza w obliczu dramatu uchodźców i wysiedleńców nie możemy zapominać, że stajemy przed ludźmi, którzy nie mogą być wybierani lub odrzucani, jak się nam podoba, zgodnie z logiką polityczną, gospodarczą czy nawet religijną – przestrzegł Ojciec Święty.
Przyznał zarazem, że obowiązkiem władz jest zarządzanie kwestią migracji za pomocą cnoty roztropności, biorąc pod uwagę „zarówno potrzebę otwartego serca, jak i możliwości pełnej integracji osób, które przyjeżdżają do kraju, na poziomie społecznym, gospodarczym i politycznym”. – Nie można sobie wyobrazić, aby zjawisko migracyjne mogło być procesem masowym i bez żadnych zasad, ale nie można też wznosić murów obojętności i strachu. Natomiast sami imigranci nie mogą przeoczyć poważnego obowiązku znajomości, poszanowania, a także przyswajania sobie kultury i tradycji narodu, który ich przyjmuje – podkreślił papież.
Wezwał do budowania przestrzeni solidarności, „bycie wspólnotą oznacza bowiem, że wspieramy się nawzajem, a zatem, że nie tylko nieliczni muszą nosić ciężary i ponosić nadzwyczajne ofiary, podczas gdy inni pozostają obwarowani w obronie uprzywilejowanych pozycji”. – Unia Europejska, która stając w obliczu swych kryzysów, nie odkryłaby poczucia, że jest jedną wspólnotą, wspierającą się i pomagającą sobie – a nie zbiorem małych grup interesów – straciłaby nie tylko jedno z najważniejszych wyzwań swej historii, ale także jedną z największych szans dla swej przyszłości – zauważył Franciszek.
Solidarność „wraz z inną podstawową zasadą, jaką jest pomocniczość”, obejmuje nie tylko relacje między państwami i regionami Europy, lecz także „otoczenie troską najsłabszych członków społeczeństwa, ubogich, odrzuconych przez systemy ekonomiczne i społeczne, począwszy od osób starszych i bezrobotnych”. Wymaga również „odbudowy wzajemnej współpracy i wzajemnego wsparcia między pokoleniami”.
– Począwszy od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku ma miejsce bezprecedensowy konflikt pokoleń. Przekazując nowym pokoleniom ideały, które uczyniły Europę wielką, można powiedzieć przesadnie, że zamiast tradycji obrano zdradę. Po odrzuceniu tego, co pochodziło od ojców, nastąpił zatem czas dramatycznej bezpłodności. Nie tylko dlatego, że w Europie rodzi się mało dzieci a zbyt wielu jest tych, którzy zostali pozbawieni prawa, by się urodzić, ale również dlatego, że okazało się, iż jesteśmy niezdolni do przekazania ludziom młodym narzędzi materialnych i kulturowych, by stawić czoło przyszłości. Europa przeżywa pewien deficyt pamięci. Powrót do bycia wspólnotą solidarną oznacza ponowne odkrycie wartości swej przeszłości, aby ubogacić swoją teraźniejszość i przekazać potomstwu przyszłość nadziei – stwierdził Ojciec Święty.
Wskazał, że „Europa, która odkrywa siebie jako wspólnotę, z pewnością będzie źródłem rozwoju dla siebie i dla całego świata”. Do rozwoju przyczynia się praca. Oferowanie szansy zatrudnienia i godnych warunków pracy jest „najlepszym antidotum” na „bezduszną globalizację, która zwracając większą uwagę na zyski niż osoby, stworzyła szerokie obszary ubóstwa, bezrobocie, wyzysk i niezadowolenie społeczne”.
Papież zauważył przy tym, że często unika się dziś „pracy w sektorach niegdyś kluczowych, ponieważ uznawano je za męczące i nisko płatne, zapominając, jak bardzo są niezbędne dla rozwoju człowieka”. – Co by z nami się stało, bez zaangażowania osób, które swoją pracą wnoszą wkład w nasze codzienne pożywienie? Co stałoby się z nami bez cierpliwej i pomysłowej pracy osób szyjących ubrania, które nosimy lub budujących domy, w których mieszkamy? Wiele zawodów dziś uważanych za drugorzędne, ma znaczenie podstawowe. Są one fundamentalne z punktu widzenia społecznego, ale przede wszystkim z powodu satysfakcji, jaką otrzymują pracownicy, że mogą być użytecznymi dla siebie i dla innych poprzez swe codzienne zaangażowanie – powiedział Franciszek.
Podkreślił, że „zaangażowanie chrześcijan w Europie musi stanowić obietnicę pokoju”. Taka była „główna myśl, która ożywiała sygnatariuszy Traktatów Rzymskich” przed 60 laty. – Po dwóch wojnach światowych i okrucieństwach narodów przeciwko narodom nadszedł czas, aby uznać prawo do pokoju. Jednak także dzisiaj widzimy, że pokój jest dobrem kruchym, a mentalność partykularna i nacjonalistyczna zagraża zniweczeniu odważnych marzeń założycieli Europy – stwierdził Ojciec Święty.
Jednak budowanie pokoju to nie tylko „unikanie napięć wewnętrznych, działanie na rzecz położenia kresu licznym konfliktom, które wykrwawiają świat lub przyniesienie ulgi tym, którzy cierpią”. Potrzebna jest jeszcze kultura pokoju, która wymaga „umiłowania prawdy, bez której nie mogą istnieć autentyczne ludzkie relacje oraz dążenia do sprawiedliwości, bez której ucisk jest normą panującą każdej wspólnoty”.
– Pokój wymaga również kreatywności. Unia Europejska dochowa wierności swojemu zaangażowaniu na rzecz pokoju na tyle, na ile nie utraci nadziei i będzie umiała się odnowić, aby odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania swoich obywateli. Przed stu laty, właśnie w tych dniach rozpoczęła się bitwa o Caporetto, jedna z najbardziej dramatycznych bitew I wojny światowej. Była punktem kulminacyjnym wojny na wyniszczenie, jaką była pierwsza wojna światowa, która miała smutny prymat w krwawym żniwie niezliczonych ofiar w obliczu żałosnych dokonań. Z tego wydarzenia nauczmy się, że jeśli okopiemy się na swoich pozycjach, to w końcu polegniemy. Nie jest to więc czas na budowanie okopów, ale czas na odwagę, by działać na rzecz pełnej realizacji marzenia ojców założycieli zjednoczonej i zgodnej Europy, wspólnoty narodów pragnących dzielić razem przyszłość rozwoju i pokoju – zachęcił Franciszek.
Na zakończenie stwierdził, że chrześcijanie są wezwani, aby „dać na nowo Europie duszę i rozbudzić w niej na nowo sumienie”. Z wiary bowiem „wypływa zawsze nadzieja radosna, zdolna do przemiany świata”.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.