Kard. Nycz na polskiej premierze filmu „Milczenie”
08 lutego 2017 | 09:55 | Warszawa / rl, mip / bd Ⓒ Ⓟ
Metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz i wicemarszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska we wtorek wzięli udział w polskiej premierze filmu „Milczenie” Martina Scorsese. Obraz trafi do kin 17 lutego. Dystrybutorem filmu jest Gutek Film.
Jak powiedział po premierowym pokazie w warszawskim kinie Muranów kard. Kazimierz Nycz, „Milczenie” to film „niezwykle wzruszający, przejmujący i wstrząsający”, podejmujący trudne pytania.
Obraz, jak zauważył kard. Nycz, podnosi kwestię zbyt łatwego osądzania, a z drugiej strony i dylemat, który zapewne przeżywali pierwsi chrześcijanie i którego doświadczają współcześni wyznawcy Chrystusa, którzy oddają życie za wiarę. „Ten film każdy powinien obejrzeć. To obraz, który zmusza do myślenia i głęboko duchowy, podejmujący problem misyjności Kościoła” – powiedział metropolita warszawski.
Kardynał zauważył, że jest to film odnoszący się do kwestii wiary i zwątpienia, a kwestii tych nie da się rozdzielić. „Człowiek wierzący ma prawo mieć momenty zwątpienia” – powiedział kard. Nycz.
Jak dodał hierarcha, wiek XX także jest wiekiem męczenników i gdyby dziś nakręcić film o współczesnych misjonarzach, to odpowiedzi na pytanie o wierność wierze także byłyby różne. „Na ten film powinni iść ludzie myślący” – powiedział kard. Nycz.
Premiera filmu „Milczenie” odbyła się w stołecznym kinie Muranów. W pokazie wzięli udział m.in. wicemarszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska oraz aktor Janusz Gajos.
Najnowszy film Martina Scorsese jest adaptacją powieści japońskiego pisarza Shūsaku Endō, pod tym samym tytułem. Książka wydana w 1966 roku spotkała się z negatywną reakcją środowisk katolickich, które uznały ją za wręcz obrazoburczą. Jak przyznano niedawno na łamach japońskiego katolickiego tygodnika „Katorikku Shimbu”, po 50 latach dzieło Endō jest zupełnie inaczej odbierane.
Reżyser przenosi widza do XVII-wiecznej Japonii. Po pierwszych sukcesach misji chrystianizacyjnych szybko rośnie liczba wyznawców Chrystusa, co wyraźnie nie podoba się ówczesnym możnym. Zaczynają się krwawe prześladowania, które dotykają także misjonarzy z Europy.
Wraz z opisami cierpień chrześcijan do jezuitów docierają niepotwierdzone informacje o apostazji jednego z braci, który uważany był za duchowego mistrza. Ks. Sebastião Rodrigues oraz jego towarzysz Francisco Garrpe nie chcą dać temu wiary i postanawiają, za zgodą przełożonych, odnaleźć współbrata. Jezuici docierają do ukrywających swą wiarę chrześcijan, dla których „stają się pokarmem” – jak powie jeden z wieśniaków.
„Milczenie” nie jest prostą opowieścią o tym, co dobre a co złe. Żadna z pojawiających się na ekranie postaci nie jest jednowymiarowa. Główni bohaterowie zmagają się z wątpliwościami, niepewnością, strachem, czy wreszcie milczeniem Boga.
Filmowi zarzuca się, że jest gloryfikacją apostazji. Tymczasem stawia on raczej pytania o cenę, jaką trzeba zapłacić za zwycięstwo lub moralną porażkę. Za każdym razem cena ta jest niezwykle wysoka.
W Japonii, gdzie „Milczenie” weszło na ekrany 5 lutego, obraz spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem. „Jestem zadowolony, że bazujący na japońskiej literaturze film, który mówi o wierze katolickiej i o sensie działalności misyjnej, jest emitowany w naszym kraju, budząc zainteresowanie także u niechrześcijan” – powiedział bp Isao Kikuchi, ordynariusz diecezji Niigata. Jak dodał, jakkolwiek „Milczenie” mówi o zdradzie, to jednak staje się ona okazją do ukazania wielkiego Bożego miłosierdzia i przebaczenia.
Co ciekawe, polska premiera zbiegła się z beatyfikacją „samuraja Chrystusa”, jak bywa nazywany Justyn Ukon Takayama. Ten żyjący w XVI w. japoński pan feudalny poświęcił swoje życie Chrystusowi w czasie nasilających się prześladowań Jego wyznawców. Skazany na banicję, a następnie zmuszony do opuszczenia kraju stał się wzorem wzorowego i niezłomnego chrześcijanina.
Za zdjęcia odpowiada Rodrigo Prieto, mający na swoim koncie współpracę nie tylko ze Scorsesem, ale także z Angiem Lee czy Pedro Almodovarem, został nominowany do Oscara.
„Milczenie” Martina Scorsese będzie można oglądać w polskich kinach od 17 lutego. Dystrybutorem jest Gutek Film, a patronat medialny sprawuje Katolicka Agencja Informacyjna.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.