Warszawa: operowa „Męka Pańska”
08 kwietnia 2004 | 17:44 | ast //per Ⓒ Ⓟ
Premierowego wykonania operowej adaptacji „Męki Pańskiej według Świętego Mateusza”, autorstwa Krzysztofa Knittla, wysłuchali wczoraj warszawscy melomani. Śpiewakom towarzyszyła kilkudziesięcioosobowa Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.
Koncert w bazylice Świętego Krzyża odbył się dzięki współpracy Filharmonii im. Romualda Traugutta i Duszpasterstwa Środowisk Twórczych w ramach II Festiwalu Muzyki Pasyjnej „Crucifixus Est…”.
– Festiwal to takie rekolekcje muzyczne, które przygotowują i wprowadzają wiernych w tajemnicę Wielkiej Nocy – stwierdził Krzysztof Kur, wokalista operowy.
Przed koncertem wszyscy wysłuchali rozważań wielkopostnych współorganizatora festiwalu ks. Wiesława Niewęgłowskiego, krajowego duszpasterza środowisk twórczych. Ks. Niewęgłowski w swych rozważaniach nawiązał do wydarzeń ubiegłego wieku. – XX stulecie było stuleciem krzyża, ale krzyża bez Chrystusa – podkreślił ks. Niewęgłowski.
*Artyści zaśpiewali tekst Męki Pańskiej* według Ewangelii św. Mateusza do muzyki współczesnego polskiego kompozytora Krzysztofa Knittla. Utwór został skomponowany specjalnie na potrzeby wielkopostnego II festiwalu „Crucifixus Est…”. Partie wokalne przygotował Ryszard Cieśla z Filharmonii im. Romualda Traugutta. Partię Jezusa wykonał bas, Wojciech Gierlach. Ponadto zaśpiewali m.in. Jarosław Bręk – narracja Ewangelisty (baryton), Dorota Lachowicz – kapłan (mezzosopran), Agnieszka Lipska – Piłat I (mezzosopran) oraz Krzysztof Kur – Piłat II (tenor).
– Pomysł, aby powstała ta kompozycja zrodził się już rok temu, kiedy to przygotowywaliśmy pierwszy festiwal – tłumaczy Ryszard Cieśla, który przygotował partie wokalne do muzyki Krzysztofa Knittla. – Pełną parą przygotowania do dzisiejszego koncertu zaczęły się od stycznia bieżącego roku – podkreśla w rozmowie z KAI Ryszard Kur. – W efekcie zrodziło się nam coś pięknego, dzieło, które jest nietuzinkowe – wyznaje. Najprawdopodobniej w niedalekiej przyszłości zostanie wydana płyta z tym utworem.
II Festiwal Muzyki Pasyjnej będzie trwał do Wielkiej Soboty. Muzycy będą towarzyszyć liturgii Triduum Paschalnego w Kościele Środowisk Twórczych. Artyści zapraszają od Wielkiego Czwartku do Wielkiej Soboty na pl. Teatralny 18 o godzinie 19.00. – Będziemy się starać, aby sfera estetyczna wzbogaciła Liturgię i wprowadzała wiernych w sferę religijną – podkreśla Ryszard Cieśla.
*Krzysztof Knittel*, autor operowego opracowania Pasji wg św. Mateusza, jest uznanym polskim kompozytorem, twórcą muzyki elektronicznej, np. „Poko” (1986), „Komunikaty metereologiczne” (2000).
Studiował kompozycję u Tadeusza Bairda, Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego oraz reżyserię dźwięku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Studiował także programowanie komputerowe w Instytucie Matematyki PAN.
Oprócz komponowania tworzy instalacje dźwiękowe i gra w zespołach muzyki improwizowanej. Od 1999 roku jest prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Obecnie jest także członkiem Rady Nadzorczej TVP.
Wśród słuchaczy koncertu obecny był Prymas Polski kard. Józef Glemp, który wraz z prezydentem Warszawy Lechem Kaczyńskim jest patronem honorowym drugiej edycji warszawskiego festiwalu.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.