Drukuj Powrót do artykułu

Warszawa: zapalono świece w żydowskie święto Chanuki

14 grudnia 2009 | 11:34 | im / kw Ⓒ Ⓟ

Od uroczystego zapalenia świec przed Pałacem Kultury i Nauki rozpoczęły się 13 grudnia obchody żydowskiego święta Chanuki. To jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu żydowskim.

Upamiętnia ono zwycięskie powstanie Machabeuszy przeciwko Grekom okupującym Jerozolimę w 313 roku p.n.e. We wtorek lampa chanukowa zostanie zapalona także w Sejmie.

Zapalenie chanukowych świec przed Pałacem Kultury i Nauki odbyło się z udziałem m.in. Rabina Ber Stamblera ze wspólnoty Chabad Lubawicz Polska, władz Warszawy oraz ambasadorów.

Specjalnie z okazji Chanuki przyjechał do Polski chasydzki wirtuoz skrzypiec Daniel Ahaviel, który 13 grudnia wieczorem zagrał koncert w Teatrze Żydowskim w Warszawie.

Lampa chanukowa, zgodnie z wieloletnią tradycją, zostanie zapalona także w Sejmie – we wtorek 15 grudnia o godz. 16.00.

Chanuka to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu żydowskim. Upamiętnia zwycięskie powstanie Machabeuszy przeciwko Grekom okupującym Jerozolimę w 313 roku p.n.e. Słabsze militarnie wojska Machabeuszy odniosły niespodziewane zwycięstwo nad siłami następcy Aleksandra Wielkiego. Podczas Chanuki Żydzi zapalają lampy chanukowe symbolizujące zwycięstwo wolności nad opresją, ducha nad materią i światła nad ciemnością.

Święto Chanuka trwa osiem dni. Rozpoczyna się zawsze 25 dnia miesiąca kislew, czyli – według kalendarza obowiązującego w Polsce – w grudniu. Menora ma miejsce na osiem świec, które zapala się po kolei – po jednym w każdym świątecznym dniu.

Światła chanukowe to symbol. Nie powinny być zatem używane do oświetlania mieszkania. Powinny natomiast rozświetlać nocny mrok na zewnątrz domu. Dlatego umieszcza się je zazwyczaj w pobliżu okna wychodzącego na ulicę.

Na Chanukę tradycja nakazuje jeść latkes, czyli żydowskie placki ziemniaczane. Przyjęte jest także wręczanie najmłodszym podarunków oraz pieniędzy (gelt). Żydzi wierzą, że dając dzieciom pieniądze przyzwyczajają je do dzielenia się dobrami materialnymi z innymi ludźmi. Lubianym chanukowym zwyczajem jest hazardowa zabawa bączkiem zwanym dreidel. Dzieci grają zazwyczaj na słodycze. Dorośli – na pieniądze.

Najważniejsze jest jednak religijne znaczenie Chanuki – święta, które ma dawać ludziom radość, ciepło i światło. A także przypominać o cudach, które wydarzyły się w Jerozolimie po zwycięstwie Machabeuszy. Kiedy Żydzi odbili jerozolimską Świątynię z rąk Greków, okazało się, że najeźdźcy zbezcześcili przybytek i trzeba go ponownie poświęcić. Potrzebny był do tego specjalny świecznik oraz czysta oliwa. Niestety w całej Jerozolimie nie było niezbezczeszczonej oliwy. W końcu jednak – cudem – udało się znaleźć niewielkie, ukryte pod podłogą naczynie czystej oliwy opatrzonej pieczęciami Wielkiego Kapłana. Lampa zapłonęła i – znów cudem – płonęła pełne osiem dni, choć początkowo wydawało się, że oliwy wystarczy zaledwie na jedną noc.

Pamięć o tamtych wydarzeniach jest bardzo żywa wśród Żydów, którzy także dziś wierzą, że światła Chanukowe rozświetlają drogę przez życie zarówno każdemu pojedynczemu człowiekowi, jak i całym społeczeństwom.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.