Drukuj Powrót do artykułu

Wielka Sobota w Kościele greckokatolickim

19 kwietnia 2014 | 09:54 | pab / pm Ⓒ Ⓟ

Wielka Sobota w Kościele greckokatolickim jest czasem wyciszenia i zadumy nad śmiercią Zbawiciela. Wierni adorują płaszczenicę – rodzaj ikony z wizerunkiem Jezusa złożonego do grobu. Podobnie jak w Kościele rzymskokatolickim, święci się tego dnia pokarmy.

Podczas adoracji odmawia się modlitwę Liturgii Godzin, zwaną Wielkimi (Królewskimi) Czasami lub Wielkimi Godzinami Kanonicznymi.

W Wielką Sobotę odprawiane są nieszpory wraz z Liturgią św. Bazylego. Odczytuje się wówczas teksty biblijne, których jest o wiele więcej niż w liturgii Kościoła rzymskokatolickiego. W drugiej połowie nabożeństwa kapłan zmienia czerwone szaty na białe symbolizujące odrodzenie i odczytuje ostatni fragment Ewangelii św. Mateusza mówiący o pustym grobie. Zależnie od możliwości panujących w danej parafii, bywa odprawiana o różnych porach dnia. Wynika to ze znacznych niekiedy odległości dzielących wiernych od świątyń.

Po Liturgii Wielkiej Soboty odbywa się też święcenie pokarmów. Zgodnie ze zwyczajem w koszyku zawsze znajduje się pszeniczne ciasto wielkanocne zwane paschą oraz wędliny, nabiał i pisanki. Pokarmy święci się także w Niedzielę Wielkanocną po porannej Eucharystii.

Okres Zmartwychwstania rozpoczyna się w niedzielę o świcie procesją i jutrznią wielkanocną. Podczas nabożeństwa płaszczenica przenoszona jest na ołtarz, gdzie pozostanie przez do Wniebowstąpienia. Następnie odbywa się uroczysta Eucharystia.

W Polsce Kościół greckokatolicki liczy obecnie ok. 50 tys. wiernych w dwóch diecezjach: archidiecezji przemysko-warszawskiej, którą kieruje abp Jan Martyniak i diecezji wrocławsko-gdańskiej pod przewodnictwem bp. Włodzimierza Juszczaka. Kościół ten jest w jedności z papieżem i uznaje jego prymat.

Wersja do druku

Drukuj Powrót do artykułu

Wielka Sobota w Kościele greckokatolickim

04 maja 2013 | 08:33 | pab / pm Ⓒ Ⓟ

Kościół greckokatolicki obchodzi Wielką Sobotę. W tym obrządku Wielkanoc tego roku przypada aż 5 tygodni później, niż w Kościele rzymskokatolickim. Różnica wynika z kilku względów, m.in. z tego, że Wielkanoc nie może wypadać wcześniej niż święta paschalne u Żydów.

Kościoły wschodnie przyjmują podobną zasadę, jak Kościół rzymskokatolicki, że Wielkanoc wypada w pierwszą niedzielę po wiosennej pełni księżyca. Oprócz tego dodają jeszcze warunek, że Święta Zmartwychwstania są obchodzone po żydowskim święcie Paschy. Do tego należy zauważyć, Cerkiew że posługuje się kalendarzem juliańskim, a nie powszechnym gregoriańskim. To wszystko sprawia, że niekiedy Wielkanoc wypada w tym samym terminie, a nieraz rozbieżność sięga nawet (tak jak w tym roku) 5 tygodni.

W Kościołach wschodnich Wielki Post rozpoczyna się siedem tygodni przed Wielkanocą. W przypadającą dziś Wielką Sobotę, podobnie jak w Kościele rzymskokatolickim święci się pokarmy. W cerkwiach odprawia się nieszpory wraz z Liturgią św. Bazylego. W drugiej połowie liturgii kapłan zmienia czerwone szaty na białe symbolizujące odrodzenie i odczytuje ostatni fragment Ewangelii św. Mateusza mówiący o pustym grobie. Zależnie od możliwości panujących w danej parafii, bywa odprawiana o różnych porach dnia. Wynika to ze znacznych niekiedy odległości dzielących wiernych od świątyń.

Okres Zmartwychwstania rozpoczyna się w Niedzielę Wielkanocną, nazywaną też Wielkim Dniem (Wełykdeń). O świcie odśpiewuje się jutrznię wielkanocną. Poprzedza ją procesja wokół świątyni, w której niesiona jest Ewangelia i ikona Chrystusa zstępującego do otchłani, który wyrywa z czeluści zła umarłych. Celebransi wraz z procesją wiernych zatrzymują się przed zamkniętymi drzwiami świątyni. Kapłan trzy razy stuka krzyżem do drzwi, po czym zgromadzeni wchodzą do środka. Płaszczenica zostaje przeniesiona na ołtarz, gdzie pozostanie aż do święta Wniebowstąpienia. W czasie nabożeństwa uroczyście śpiewany jest hymn „Chrystus zmartwychwstał i swoją śmiercią zwyciężył śmierć, a pozostającym w grobach darował życie”.

Przed zakończeniem Eucharystii kapłan błogosławi artos – chleb pszenny, na którym kładzie się wizerunek Chrystusa zmartwychwstałego. Artos przez cały tydzień jest wystawiony w cerkwiach aż do następnej niedzieli św. Tomasza, tzw. antypaschy. W tym dniu chleb rozdaje się wiernym.

W Polsce Kościół greckokatolicki liczy obecnie ok. 50 tys. wiernych w dwóch diecezjach: archidiecezji przemysko-warszawskiej, którą kieruje abp Jan Martyniak i diecezji wrocławsko-gdańskiej pod przewodnictwem bp. Włodzimierza Juszczaka. Kościół ten jest w jedności z papieżem i uznaje jego prymat.

Wersja do druku

Drukuj Powrót do artykułu

Wielka Sobota w Kościele greckokatolickim

22 kwietnia 2011 | 16:31 | pab Ⓒ Ⓟ

Wielka Sobota jest dla wiernych Kościoła grekokatolickiego czasem wyciszenia i zadumy nad śmiercią Zbawiciela. Do późnych godzin wieczornych wierni adorują płaszczenicę – rodzaj ikony z wizerunkiem Jezusa złożonego do grobu. Podobnie jak w Kościele rzymskokatolickim, święci się tego dnia pokarmy.

Podczas adoracji odmawia się modlitwę Liturgii Godzin, zwaną Wielkimi (Królewskimi) Czasami lub Wielkimi Godzinami Kanonicznymi.

W Wielką Sobotę odprawiane są nieszpory wraz z Liturgią św. Bazylego. Odczytuje się wówczas teksty biblijne, których jest o wiele więcej niż w liturgii Kościoła rzymskokatolickiego. W drugiej połowie nabożeństwa kapłan zmienia czerwone szaty na białe symbolizujące odrodzenie i odczytuje ostatni fragment Ewangelii św. Mateusza mówiący o pustym grobie. Zależnie od możliwości panujących w danej parafii, bywa odprawiana o różnych porach dnia.

„Jesteśmy Kościołem w diasporze. Nasze parafie nie są liczne, a wierni mają nieraz spore odległości do świątyni, dlatego musimy dostosować godziny nabożeństw do możliwości parafian” – mówi KAI ks. Bogdan
Kruba, proboszcz parafii Przemienienia Pańskiego w Jarosławiu.

W Wielką Sobotę odbywa się też święcenie pokarmów. Zgodnie ze zwyczajem w koszyku zawsze znajduje się pszeniczne ciasto wielkanocne zwane paschą oraz wędliny, nabiał i pisanki. W niektórych regionach pokarmy święci się dopiero w Niedzielę Wielkanocną.

Okres Zmartwychwstania rozpoczyna się w niedzielę o świcie procesją i jutrznią wielkanocną. Podczas nabożeństwa płaszczenica przenoszona jest na ołtarz, gdzie pozostanie przez do Wniebowstąpienia. Następnie odbywa się uroczysta Eucharystia.

Kościół greckokatolicki jest najliczniejszym spośród ponad 30 katolickich Kościołów wschodnich. Liczy ok. 7 mln wiernych na całym świecie. Kościół ten jest w jedności z biskupem Rzymu i uznaje jego prymat.

W Polsce Kościół greckokatolicki liczy obecnie ok. 300 tys. wiernych w dwóch diecezjach: archidiecezji przemysko-warszawskiej, którą kieruje abp Jan Martyniak i diecezji wrocławsko-gdańskiej pod przewodnictwem bp. Włodzimierza Juszczaka.

Wersja do druku

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.