Drukuj Powrót do artykułu

Wielkanoc w Kościele greckokatolickim

05 maja 2013 | 09:35 | pab / pm Ⓒ Ⓟ

Jutrznią rezurekcyjną Kościół greckokatolicki rozpoczął dziś o świcie świętowanie Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego. Uroczystościom w soborze archikatedralnym w Przemyślu przewodniczył abp Jan Martyniak.

Okres Zmartwychwstania rozpoczyna się w Niedzielę Wielkanocną, nazywaną też Wielkim Dniem (Wełykdeń). O świcie odśpiewuje się jutrznię wielkanocną (rezurekcyjną). Połączona jest ona z procesją do drzwi świątyni, w której niesiona jest Ewangelia i ikona Chrystusa Zmartwychwstałego. Abp Martyniak trzy razy uderzył krzyżem w drzwi, po czym wraz z celebransami wszedł do środka. Płaszczenica, czyli ikona z wizerunkiem Chrystusa złożonego w grobie, została przeniesiona na ołtarz, gdzie pozostanie przez do Wniebowstąpienia. W czasie nabożeństwa uroczyście śpiewany jest hymn „Chrystus zmartwychwstał i swoją śmiercią zwyciężył śmierć, a pozostającym w grobach darował życie”.

Bezpośrednio po jutrzni rozpoczyna się Eucharystia, w czasie której odczytuje się tekst o Słowie z pierwszego rozdziału Ewangelii św. Jana W tym czasie biją wszystkie dzwony, które milczały od Wielkiego Piątku. Przed zakończeniem Mszy św. kapłan błogosławi artos – chleb pszenny, na którym kładzie się wizerunek Chrystusa zmartwychwstałego. Artos przez cały tydzień jest wystawiony w cerkwiach aż do następnej niedzieli św. Tomasza, tzw. antypaschy. W tym dniu chleb zostanie połamany i podzielony wśród wiernych. Uroczyste świętowanie Paschy trwa trzy dni i, podobnie jak w Kościele rzymskokatolickim, przez cały tydzień trwa oktawa uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego, tzw. Jasny Tydzień. W tym czasie drzwi do ikonostasu pozostają cały czas otwarte.

Według zwyczaju drugiego dnia świąt, Po Liturgii dzieci i młodzież śpiewają przed cerkwią piosenki o wiośnie i budzeniu się nowego życia. Znana jest też tradycja lanego poniedziałku.

Wielkanoc jest dla grekokatolików czasem szczególnej pamięci i modlitwy za zmarłych. W tych dniach odwiedzają oni groby swoich bliskich.

W okresie wielkanocnym wierni pozdrawiają się zawołaniem „Chrystus zmartwychwstał”, a w odpowiedzi słyszą „Prawdziwie zmartwychwstał”.

W Polsce Kościół greckokatolicki liczy obecnie ok. 50 tys. wiernych w dwóch diecezjach: archidiecezji przemysko-warszawskiej, którą kieruje abp Jan Martyniak i diecezji wrocławsko-gdańskiej pod przewodnictwem bp. Włodzimierza Juszczaka. Kościół ten jest w jedności z papieżem i uznaje jego prymat.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Wielkanoc w Kościele greckokatolickim

23 kwietnia 2011 | 16:02 | pab Ⓒ Ⓟ

Świętowanie Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego w Kościele greckokatolickim rozpoczyna się o świcie jutrznią rezurekcyjną. W tym roku Kościół rzymskokatolicki i Kościoły wschodnie obchodzą Wielkanoc w tym samym dniu.

Okres Zmartwychwstania rozpoczyna się w Niedzielę Wielkanocną, nazywaną też Wielkim Dniem (Wełykdeń). O świcie odśpiewuje się jutrznię wielkanocną (rezurekcyjną). Poprzedza ją procesja wokół świątyni, w której niesiona jest Ewangelia i ikona Chrystusa zstępującego do otchłani, który wyrywa z czeluści zła umarłych. Celebransi wraz z procesją wiernych zatrzymują się przed zamkniętymi drzwiami świątyni. Kapłan trzy razy stuka krzyżem do drzwi, po czym zgromadzeni wchodzą do środka. Płaszczenica, czyli ikona z wizerunkiem Chrystusa złożonego w grobie, zostaje przeniesiona na ołtarz, gdzie pozostanie przez do Wniebowstąpienia. W czasie nabożeństwa uroczyście śpiewany jest hymn „Chrystus zmartwychwstał i swoją śmiercią zwyciężył śmierć, a pozostającym w grobach darował życie”.

Bezpośrednio po jutrzni rozpoczyna się Eucharystia, w czasie której odczytuje się tekst o Słowie z pierwszego rozdziału Ewangelii św. Jana. W tym czasie biją wszystkie dzwony, które milczały od Wielkiego Piątku. Przed zakończeniem Mszy św. kapłan błogosławi artos – chleb pszenny, na którym kładzie się wizerunek Chrystusa zmartwychwstałego. Artos przez cały tydzień jest wystawiony w cerkwiach aż do następnej niedzieli św. Tomasza, tzw. antypaschy. W tym dniu chleb zostanie połamany i podzielony wśród wiernych. Uroczyste świętowanie Paschy trwa trzy dni i, podobnie jak w Kościele rzymskokatolickim, przez cały tydzień trwa oktawa uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego, tzw. Jasny Tydzień. W tym czasie drzwi do ikonostasu pozostają cały czas otwarte.

Według zwyczaju drugiego dnia świąt, po Liturgii dzieci i młodzież śpiewają przed cerkwią piosenki o wiośnie i budzeniu się nowego życia. Znana jest też tradycja lanego poniedziałku.

Wielkanoc jest dla grekokatolików czasem szczególnej pamięci i modlitwy za zmarłych. W tych dniach odwiedzają oni groby swoich bliskich.

W okresie wielkanocnym wierni pozdrawiają się zawołaniem „Chrystus zmartwychwstał”, a w odpowiedzi słyszą „Prawdziwie zmartwychwstał”.

W Polsce Kościół greckokatolicki liczy obecnie ok. 50 tys. wiernych w dwóch diecezjach: archidiecezji przemysko-warszawskiej, którą kieruje abp Jan Martyniak i diecezji wrocławsko-gdańskiej pod przewodnictwem bp. Włodzimierza Juszczaka. Kościół ten jest w jedności z papieżem i uznaje jego prymat.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.