Drukuj Powrót do artykułu

Wirtualny spacer 3D po Jasnej Górze

14.06.2018 , it, Jasna Góra Ⓒ ℗

Sample Fot. Jasna Góra / KAI

Jasna Góra teraz też mocno obecna w przestrzeni multimedialnej. Paulini odpowiadając na potrzeby czasu przygotowali wirtualny spacer w 3D. To okazja do poznania i odkrycia na nowo Sanktuarium, które jest nie tylko ważnym ośrodkiem religijnym, ale i pomnikiem historii. To szansa do pokazania wielkiego bogactwa duchowej kultury, która stanowi nasze dziedzictwo.

Przeor Jasnej Góry podkreśla, że dzięki zdjęciom w najwyższej jakości, bogatym opisom w różnych językach, zwiedzając wirtualnie Jasną Górę dotrzemy teraz również do miejsc zwykle niedostępnych dla pielgrzymów, zobaczymy detale, o których nie opowiadają przewodnicy, zachwycimy się unikatową architekturą i malarstwem, przeniesiemy się nawet w różne pory roku.

– Dzięki tej przestrzeni zobaczyć możemy także te miejsca życia klasztornego, które na co dzień, ze względu na charakter miejsca i życie wspólnoty, nie są dostępne dla pielgrzymów, jak biblioteka jasnogórska czy pauliński refektarz – powiedział o. Marian Waligóra.

Jasnogórski przeor dodał, że najważniejsze jest bezpośrednie spotkanie z Matką Bożą obecną w częstochowskim Wizerunku, ale w odkryciu tego może pomóc także wirtualna obecność. – Chodzi o to, żeby oglądając te zabytki czy odświeżając sobie pamięć o nich, zobaczyć jak wielka, jak wspaniała, jakim skarbem jest dla nas kultura duchowa tego miejsca, które w ten sposób chce promieniować na świat – zauważył o. Waligóra.

– To szansa dla tych, którzy znają Jasną Górę do lepszego poznania, ale i dla tych, którzy tego miejsca wcale nie znają – podkreśla jasnogórski przeor. Jego zdaniem wirtualna obecność, ze względu na młodych, jest konieczna, bo dla nich „Internet to jak przyjaciel, z którym się nie rozstają”.

O. Przeor zauważył, że „wirtualny spacer po Jasnej Górze to nowość jeśli chodzi o obecność Sanktuarium w taki sposób w przestrzeni multimedialnej, ale zwiedzanie przez Internet to od dawna praktykowane narzędzie, zwłaszcza w historycznych obiektach muzealnych, do których Jasna Góra też się zalicza”.

– Chcemy wejść poprzez to w przestrzeń duchową i pokazać skarby kultury duchowej naszego narodu – twierdzi paulin i zauważa, że ważne jest też ukazywanie kultury materialnej, bo choć pielgrzymi przybywają tu, by odświeżyć swoją wiarę i przylgnąć do Pana, to nagromadzone tu różne wota i pamiątki, a także rzeźby czy obrazy, to wielkie dziedzictwo, które także powinno zobaczyć wielu. – Chcemy pochwalić się pięknem tej chrześcijańskiej kultury – dodaje o. Waligóra.

Wśród walorów wirtualnego spaceru jasnogórski przeor wylicza również perspektywę z jakiej zabytki są pokazane. – To bardzo świeży, nowatorski sposób, zdjęcia ukazują tak wiele i tak różne szczegóły, że zdumiewa to nawet nas, mieszkańców klasztoru – twierdzi zakonnik. Dodaje, że „mając czas i bardzo dobrą jakość zdjęć, można wszystkie detale zobaczyć z bliska i dokonać analizy piękna, które stworzył człowiek na chwałę Bożą”.

Opisy klasztornych miejsc są nie tylko w różnych językach, ale i dla tych, którzy mają trudności np. z czytaniem małych liter, przygotowane także w wersji audio. – Taki wirtualny spacer to jest coś, co może pozostać po nas dla przyszłych pokoleń, mamy nowe środki, nowe możliwości, musimy umieć je wykorzystać – dodaje o. Waligóra.

Wirtualna przestrzeń to wciąż wielki obszar do pokazywania piękna życia chrześcijańskiego. Prezentowane w niej jasnogórskie sanktuarium jest przedsionkiem w drodze na spotkanie z Bożą Rodzicielką.

Wirtualny spacer w 3D znajduje się na stronie: jasnagora.pl. Powstał z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 na realizację projektów pt. „Narodowe Perły Klasztoru OO Paulinów Jasna Góra w Częstochowie – ochrona kulturowego dziedzictwa europejskiego” .

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.