Drukuj Powrót do artykułu

Wiślica: dzisiaj prapremiera utworu filharmonicznego dedykowanego sanktuarium

05.07.2018 , dziar, Wiślica Ⓒ ℗

„Orane – Torium” to tytułu utworu napisanego specjalne dla sanktuarium w Wiślicy, postrzeganej jako kolebka chrześcijaństwa na ziemiach polskich, z czasów przedmieszkowych. Zostanie on zaprezentowany w późnych godzinach w wiślickiej bazylice w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz.

Autorem kompozycji, którą specjaliści nazywają „współczesną architekturą dźwiękową” jest Jakub Sarwas z Gliwic, laureat kilku nagród kompozytorskich, m.in. w Hamburgu. Utwór powstał na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Kompozycja przeznaczona na chór, orkiestrę i elektronikę nawiązuje pośrednio do niektórych wydarzeń historycznych związanych z Wiślicą, a wśród nich do początków chrześcijaństwa wschodniego i drugiej misji Metodego, do historii państwowości polskiej i zjednoczenia ziem przez Władysława Łokietka, a z innej strony do ech tradycji pogańskich na tym terenie.

Dzisiaj w bazylice Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej, Chór Kameralny Fermata, Jakub Sarwas, grający na instrumentach elektronicznych i śpiewaczka Gabriela Gołaszewska – sopran.

– Nasza bazylika niemal rokrocznie gości artystów z buskiego festiwalu, ale ta edycja jest wyjątkowa, ze względu na specjalną kompozycję, wyjątkową akustykę i – bezsprzecznie – mistykę miejsca, na którą składa się kilkusetletnia obecność MB Łokietkowej, średniowieczne polichromie i piękne witraże w prezbiterium – przekonuje ks. prałat Wiesław Stępień, kustosz sanktuarium i proboszcz bazyliki.

Wstęp na premierowy koncert jest bezpłatny.

Wiślica, prastara osada, stanowiła siedzibę książąt państwa Wiślan, plemienia wymienianego przed poł. IX w. przez Geografa Bawarskiego, jako przypuszczalna rezydencja znanego z „Żywotu św. Metodego” – „potężnego księcia”.

Niektóre źródła podają, iż w „rzeczywistości w X wieku był tu tylko niewielki zespół osadniczy, który na przełomie X/XI stulecia dostał się we władanie księcia Polan, a jego śladem jest być może grodzisko położone na skałce gipsowej pośród łąk, ok. 600 m na południowy – wschód od osady” (Wiślica. Kolegiata; Wydawnictwo ABC; Tarnobrzeg 2000; red. J. Zub).

Wiślica, będąca zarazem jednym z najważniejszych i najpiękniejszych sanktuariów diecezji kieleckiej, jest traktowana jako historyczne miejsce chrztu z czasów przedmieszkowych. Wiele uroczystości i spotkań religijnych o wymiarze diecezjalnym i ogólnopolskim ma miejsce właśnie w Wiślicy. Atrakcją Wiślicy są pozostałości fundamentów kościoła św. Mikołaja z X w. oraz gipsowej misy, która jest interpretowana jako naczynie służące do chrztu zbiorowego.

Pierwotny kościół w Wiślicy był romański, następny – większy – także romański z kryptą (XII w.) W jego miejsce w I połowie XIII w. został zbudowany kolejny kościół romański – trójnawowy, z erygowaną przy nim kapitułą kolegiacką.

Obecny kościół zbudował Kazimierz Wielki w poł. XIV w., świątynia była rozbudowywana do końca XIV w. Jest gotycki, murowany z ciosu, z pozostałościami romańskimi. W ołtarzu głównym – wczesnogotycka rzeźba tzw. Madonny Łokietkowej (Uśmiechniętej).

Kościoły Ponidzia w: Busku Zdroju, Wiślicy, Szańcu, Solcu – Zdroju, Ożarowie i Glinianach oraz m.in. Synagoga Stara w Pińczowie to miejsca trwającego od 1 lipca 24. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz. Występują światowej sławy wirtuozi i śpiewacy, m.in. Eugen Indjic, Rafał Blechacz, Roma Owsińska, Grażyna Brodzińska czy zespół Klezmafour. Festiwal potrwa do 7 lipca.

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.