Drukuj Powrót do artykułu

Włocławek: sympozjum nt. roli mediów w przemianach Kościoła w Polsce

10 maja 2010 | 18:04 | ks. an Ⓒ Ⓟ

Doroczne sympozjum Polskiego Stowarzyszenia Pastoralistów i Duszpasterzy im. Jana Pawła II odbywa się 10 i 11 maja we Włocławku. Głównym tematem spotkania jest rola mediów w przemianach Kościoła w Polsce i demokratyzacji polskiego społeczeństwa. Gośćmi sympozjum są m.in. medioznawcy i znani dziennikarze mediów ogólnopolskich.

Sympozjum rozpoczął i prowadzi ks. prof. Jan Przybyłowski, prezes Stowarzyszenia Pastoralistów i Duszpasterzy im. Jana Pawła II.

Pierwszy dzień obrad poświęcono roli mediów widzianych oczyma dziennikarzy, osób świeckich oraz kapłanów pastoralistów zajmujących się tematyką medialną. Wśród prelegentów znaleźli się: mgr Monika Sulej (UKSW), prezentująca wpływ reklamy i PR na wizerunek Kościoła w Polsce, Marek Nowicki (dziennikarz TVN 24), omawiający rolę mediów jako instrumentu porozumiewania się w Kościele oraz Krzysztof Skowroński – dziennikarz niezależny, podejmujący temat presji mediów na przemiany w Kościele i w społeczeństwie. Wśród duchownych prelegentów znaleźli się: ks. prof. Waldemar Irek, który nakreślił postawę Kościoła wobec współczesnego paradygmatu medialnego oraz ks. prof. Edmund Robek SAC, przywołujący główne idee nauczania Jana Pawła II na temat mediów i dziennikarstwa.

Ocena roli i pozycji, jaką pełnią media w Kościele i społeczeństwie została naświetlona z różnych punktów widzenia. Z jednej strony padały twierdzenia tak skrajne jak: „Nie ufajcie mediom” (Krzysztof Skowroński), z drugiej słowa zachęty do życzliwości i otwartości na dyskusję (Monika Sulej, Marek Nowicki).

"Człowiek realizuje się tylko w dialogu z drugim człowiekiem a środki masowego przekazu są częścią tego dialogu" – przypomniał przypomniał klasyczne nauczanie Arystotelesa ks. prof. Irek. Z kolei ks. prof. Robek argumentował, że mistrzem obecności w mediach i współpracy z dziennikarzami był Jan Paweł II, choć "był to mistrz wymagający dla tych, którzy chcieli o nim pisać i mówić".

W toku dyskusji uczestnicy sympozjum doszli do wniosku, że, jakkolwiek rzetelność i uczciwość niektórych dziennikarzy pozostawia wiele do życzenia, to oczyszczający wpływ dyskusji publicznej, której animatorami pozostają media prywatne i społeczne, jest w dłuższej perspektywie korzystny dla Kościoła. Przyczynia się do pogłębienia refleksji, wymaga również bardziej autentycznego świadectwa życia i wiary w Ewangelię.

Gościem specjalnym drugiego dnia sympozjum będzie o. Tadeusz Rydzyk, który nakreśli swoją wizję mediów katolickich na przykładzie założonego przez siebie Radia Maryja.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.