Wołanie o współczesne arki Noego
04 marca 2013 | 17:36 | O. Stanisław Jaromi OFM Conv. Ⓒ Ⓟ
Benedykt XVI abdykował ale jego myśl pozostała. Ponieważ wielokrotnie zabierał głos w tematach ekologicznych na portalu chrześcijańskich ekologów prezentujemy jego najważniejsze eko-wypowiedzi. Są to zarówno ważne teksty z encykliki “Caritas in veritate”, z orędzi na Światowe Dni Pokoju, przesłania do polityków i duszpasterzy, homilie a nawet refleksje w wywiadzie dziennikarskim.
W słynnym wywiadzie Petera Seewalda z Benedyktem XVI pt. „Światłość świata” czytaliśmy wołanie o współczesne arki Noego oraz mądre słowa o zmianach klimatycznych, ekologii i błędach w rozwoju świata. Przypomnijmy Benedykt XVI wzywał do poważnego zajęcia się takimi problemami jak: zmiany klimatyczne, pustynnienie, degradacja i utrata produktywności rozległych obszarów rolnych, zanieczyszczenie rzek i warstw wodonośnych, zanikanie różnorodności biologicznej, wzrost liczby katastrof naturalnych, deforestacja regionów równikowych i tropikalnych. Przypominał o losie tzw. uchodźców ekologicznych, którzy ze względu na zniszczenie środowiska muszą zmieniać miejsce zamieszkania a także o konfliktach związanych z dostępem do zasobów naturalnych.
W encyklice “Caritas in veritate” podkreślał „Troska o ochronę środowiska to zarazem „wezwanie dla dzisiejszego społeczeństwa, by poważnie zrewidowało swój styl życia, który w wielu częściach świata skłania się do hedonizmu i konsumpcjonizmu, pozostając obojętnym na wynikające z tego szkody. Potrzebna jest skuteczna zmiana mentalności, która nas skłoni do przyjęcia nowych stylów życia, w których szukanie prawdy, piękna i dobra, oraz wspólnota ludzi dążących do wspólnego rozwoju byłyby elementami decydującymi o wyborze jakości konsumpcji, oszczędności i inwestycji”.
A przemawiając w Bundestagu 22.09.2011 dał klarowny wykład o wartościach stanowiących podstawy prawa i służby publicznej i zaskoczył swoich słuchaczy mówiąc: „Pojawienie się ruchu ekologicznego było i pozostanie wołaniem o świeże powietrze… Młodzi ludzie zdali sobie sprawę, że w naszych stosunkach z przyrodą jest coś, co nie gra; że materia nie jest tylko materiałem, który mamy obrabiać, ale że sama ziemia zawiera w sobie własną godność a my winniśmy kierować się jej wskazaniami. Doniosłość ekologii oczywiście nie podlega dyskusji ale pamiętajmy, że istnieje także ekologia człowieka.”
Kilkakrotnie swe wystąpienia poświęcał w całości ekologii. Takie jest orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1 stycznia 2010 r. pt. „Jeśli chcesz dbać o pokój, to otocz troską stworzenie [czyli cały świat]”. Jego treść skłoniła znawców Kościoła do okrzyknięcia Benedykta XVI najbardziej „zielonym” papieżem w historii.
A on wytrwale zachęcał: cisza i piękno stworzenia pomagają usłyszeć głos Boga; pisał o ekologii rodziny i ekologii pokoju i za wspaniały i aktualny przykład tej wielokształtnej ekologii pokoju uznawał wiersz-modlitwę św. Franciszka, znany jako „Hymn do brata Słońca”.
Warto poznać małą antologię papieskich wypowiedzi z moim niewielkim komentarzem pokazującym, jak Ojciec Święty zaangażuje swój autorytet, aby wezwać do poważnego zajęcia się problemami ekologicznymi współczesnego świata. Mam nadzieję, że dzięki ich lekturze czytelnik lepiej zrozumie, czym jest chrześcijańska ekologia i troska o wszystkie stworzenia.
zob. portal chrześcijańskich ekologów ŚWIĘTO STWORZENIA
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
absolwent teologii i ochrony środowiska, doktor filozofii, od lat zaangażowany w chrześcijańską edukację ekologiczną, wieloletni delegat franciszkanów ds. sprawiedliwości, pokoju i ochrony stworzenia, przewodniczący Ruchu Ekologicznego św. Franciszka z Asyżu - REFA i szef portalu www.swietostworzenia.pl. Interesuje się sprawami dialogu pomiędzy nauką i wiarą, kulturą i duchowością, chrześcijańską wizją świata i różnymi nurtami ekofilozofii. Pracował duszpastersko w Czechach oraz w międzynarodowych centrach franciszkanów w Asyżu, Rzymie i Krakowie; obecnie mieszka w Radomsku.