Drukuj Powrót do artykułu

Wybór prezydenta w Libanie: patriarcha prosi papieża o interwencję

25 stycznia 2016 | 09:27 | pb (KAI/lorientlejour.com) / mz Ⓒ Ⓟ

Od maja 2014 r. Liban nie ma prezydenta, gdyż chrześcijańscy posłowie do parlamentu nie potrafią wskazać wspólnego kandydata na urząd szefa państwa. O interwencję w tej sprawie poprosił papieża Franciszka maronicki patriarcha Antiochii kard. Béchara Raï podczas swej wczorajszej wizyty w Watykanie.

Na mocy tzw. Paktu Narodowego z 1943 r. urząd prezydenta przypada zawsze katolikowi-maronicie. Z kolei przewodniczącym Zgromadzenia Narodowego jest zawsze muzułmanin-szyita, a premierem – muzułmanin-sunnita.

Najbliższa, 35 już próba wyboru prezydenta na posiedzeniu parlamentu zaplanowana jest na 8 lutego. Dwaj najpoważniejszymi kandydatami są: gen. Michel Aoun i Sleiman Frangié.

Przyczyną problemów związanych z wyborem szefa państwa jest blokada ze strony polityków pro-syryjskich. Na kolejne tury głosowania w parlamencie przychodzi tylko część jego członków, co uniemożliwia dokonanie wyboru.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.