Abp Gądecki na synodzie: nie mamy władzy, aby zmieniać doktrynę Kościoła

xpra, tk / br, Rzym, 2015-10-12

Abp Gądecki na synodzie: nie mamy władzy, aby zmieniać doktrynę Kościoła Fot. Marcin Mazur - fotoKAI

Osoby żyjące w powtórnych związkach małżeńskich nie powinny uważać się za odłączone od Kościoła, choć - nie będąc w stanie łaski uświęcającej - nie mogą przystępować do Komunii świętej - to główne przesłanie wystąpienia przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski abp. Stanisława Gądeckiego na synodzie w Rzymie. "Tak jak przypomniał nam Papież Franciszek, my tutaj obecni nie chcemy i nie mamy żadnej władzy, aby zmienić doktrynę Kościoła" - podkreślił metropolita poznański.

Wystąpienie wygłoszone przez abp. Stanisława Gądeckiego w sobotę, 10 października, podczas VI sesji generalnej:

Na początku pragnę podkreślić, że poniższe wystąpienie nie jest jedynie moją osobistą opinią, ale opinią całej Konferencji Episkopatu Polski.

1. Nie ulega wątpliwości, że Kościół w naszych czasach musi – w duchu miłosierdzia – pomagać rozwiedzionym, żyjącym w ponownych związkach cywilnych, troszcząc się ze szczególną miłością, aby nie uważali się oni za odłączonych od Kościoła, podczas gdy mogą, a wręcz – jako ochrzczeni – mają obowiązek uczestniczyć w życiu Kościoła.

Niech zatem będą zachęcani do słuchania Słowa Bożego, do uczestnictwa w Ofierze Mszy Świętej, do wytrwania w modlitwie, do wspierania dzieł miłosierdzia oraz wspólnych inicjatyw na rzecz sprawiedliwości, do wychowywania dzieci w wierze chrześcijańskiej oraz do pielęgnowania ducha i dzieł pokutnych, aby w ten sposób, z dnia na dzień, wypraszali sobie łaskę Bożą. Niech Kościół okazuje się miłosierną matką i w ten sposób umacnia ich w wierze i nadziei (por. Jan Paweł II, Familiaris consortio, 84).

2. Kościół jednak – w nauczaniu na temat udzielania Komunii Świętej rozwiedzionym, żyjącym w ponownych związkach cywilnych – nie może ugiąć się wobec woli człowieka, lecz wobec woli Chrystusa (por. Paweł VI, Przemówienie do Roty Rzymskiej, 28.01.1978; Jan Paweł II, Przemówienie do Roty Rzymskiej, 23.01.1992; 29.01.1993; 22.01.1996). Kościół nie może zatem dać się podporządkować ani sentymentom fałszywego współczucia wobec osób, ani też fałszywym – choć popularnym w świecie – wzorcom myślenia.

Zgodzić się, aby przystępowali do Komunii Świętej ci, którzy bez związku sakramentalnego współżyją „more uxorio” [jak małżonkowie], byłoby sprzeczne z Tradycją Kościoła. Już dokumenty z najwcześniejszych synodów w Elwirze, Arles, Neocezarei, które odbyły się w latach 304-319, potwierdzają doktrynę Kościoła, iż rozwiedzeni, żyjących w ponownych związkach nie mogą przystępować do Komunii eucharystycznej.
Podstawą takiego stanowiska jest fakt, że „ich stan i sposób życia obiektywnie zaprzeczają tej więzi miłości między Chrystusem i Kościołem, którą wyraża i urzeczywistnia Eucharystia” (Jan Paweł II, Familiaris consortio, 84; por. 1 Kor 11, 27-29; Benedykt XVI, Sacramentum caritatis, 29; Franciszek, Anioł Pański, 16.08.2015).

3. Eucharystia jest sakramentem ochrzczonych, którzy znajdują się w stanie łaski sakramentalnej. Zgoda, aby do Komunii Świętej przystępowały osoby, które nie są w stanie łaski sakramentalnej, mogłoby spowodować ogromne szkody nie tylko w duszpasterstwie rodzin, ale również w doktrynie Kościoła o łasce uświęcającej.
W rzeczywistości bowiem decyzja, aby udzielać im Komunii Świętej otworzy-łaby drzwi do tego sakramentu wszystkim, którzy żyją w grzechu śmiertelnym. To zaś w konsekwencji przekreśliłoby Sakrament Pokuty i wypaczyłoby znaczenie życia w stanie łaski uświęcającej. Należy też podkreślić, że Kościół nie może zaakceptować tzw. stopniowości prawa (Jan Paweł II, Familiaris consortio, 34).

Tak jak przypomniał nam Papież Franciszek, my tutaj obecni nie chcemy i nie mamy żadnej władzy, aby zmienić doktrynę Kościoła.

 

Komentarze (16)

sondor

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

Doktryna! ktoś ją uchalił i na pewno, to tylko kwestia czasu, ktoś ją zmieni w przeciwnym wypadku będzie tak jak na zachodzie, księża będą stać na progach świątyń i zapraszać wiernych do "swych" przybytków. Zmian zachądzących w świecie nikt już nie jest w stanie zmienić!!!

Odpowiedz

Bóg

11 miesięcy, 2 tygodnie temu

trzeba czytać Pismo Święte !!!! Są sprawy których człowiek nie może zmienić- nakazów , przykazań Bożych , mimo jak piszesz "sandor" zmiany zachodzące w świecie, ale na szczęście Boże się nie zmieniają . BO BÓG JEST WIERNY PONAD CZASY

Odpowiedz

teresa

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

Proszę nie zapominać o osobach samotnych,które po rozwodzie nie związały się z nikim, traktując przysięgę małżeńską za obowiązującą nadal,nawet po unieważnieniu małżeństwa przez Sąd Kościelny. Liczy się to co mamy w sercu.A gdzie serce tam i skarb.

Odpowiedz

ortodoks

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

Episkopat powinien pójść dalej, nie przyjmować od wiernych nie będących w stanie łaski sakramentalnej ofiary na tacę, kopert w trakcie wizyt duszpasterskich, opłat za msze w intencji itd.
Niech poczują dotkliwie brzemię swego niegodziwego postępowania.

Odpowiedz

Tekla

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

Dzięki za łaskę i nowoczesność, bo w średniowieczu pewnie by z nas skwarki na stosie zrobili.

Odpowiedz

leszek

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

Aletaca mile widziana

Odpowiedz

wojt 49

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

Kara za brak możliwości przystąpienia do komunii przez rozwodników to tak jak nie wypicie porannej kawy. Hierarchowie w dalszym ciągu są w ciemnogrodzie i myślą, że taka kara to tak jak wyrok "śmierci".

Odpowiedz

jaaaaa

11 miesięcy, 2 tygodnie temu

absolutnie zgadzam sie

Odpowiedz

pytajacy

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

prosta pilka, proste pytanie - a co odnosnie ksiezy zyjacych w zwiazkach czy to homo czy to hetero - ktorzy codziennie sprawuja Eucharystie, udzielaja wszelkich innych sakramentow - czy nawet mniej drastycznie, ktorzy nie sa w stanie laski, a sprawuja Eucharystie - czy ich dotycza inne prawa kanoniczne ????

Odpowiedz

paranormalny

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

A może zapytać Jezusa co na to odpowiedziałby?-Eucharystyczna łaska komunii jest jedyną najsilniejszą łącznością z Jezusem i próbą ułożenia relacji człowiek a Bóg.Nie zawsze można "włożyć człowieka w ramy nauk kościoła".Nawet Jezus nie potępił "symbolicznejewangelicznejjawnogrzesznicy",a Prawem stojący Żydzi chcieli ją ukamienować.Zabrać łaskę dostąpienia do miłosierdzia Boga,to jak zabrać lekarstwo na raka.-Oby Nauka Kościoła w tej i podobnych sprawach nie była faryzejska.Demokracja niesie nowe zjawiska społeczne i logika istnienia tego świata nie może być w sprzeczności z Ideą Bożą ponadczasowego DOBRA jako wszechogarniającego Miłosierdzia.Co jest lepsze-ustawiczne kłótnie między małżonkami,czy rozejście w zgodzie?Złość,nienawiść,zemsta na sobie dwojga"niby"małżonków jest w sprzeczności co nauczał Jezus.-Nie chwalę związków na"widzi mi się",ale ułożenie od nowa rodziny w sposób jednoznacznie trwały i ustabilizowany,nie należy ekskomunikować.

Odpowiedz

Eskulap

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

I co na to inni uczestnicy sondou? Zobaczymy w dokumencie koncowym czy to stanowisko zostanie uwzglednione. Wiernosc tradycje napewno jest wazna Ale nie mozna zamykac oczu na rzeczywistoc.

Odpowiedz

analityk

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

Słyszę same frazesy jak zawsze. To jest żałosne.

Odpowiedz

teresa

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

I nie opuszczę cię aż do śmierci.Tak przysięgałam.

Odpowiedz

jaaa

11 miesięcy, 2 tygodnie temu

a jakby sie okazal gejem>

Odpowiedz

z_Poznania

11 miesięcy, 3 tygodnie temu

Jedynie słuszna Boża droga dla Kościoła :)

Odpowiedz

ja

11 miesięcy, 2 tygodnie temu

tzn dokladnie co????

Odpowiedz

Komentarze

O. prof. Kowalczyk: Bóg może udzielać łaski pozasakramentalnie

Osoby rozwiedzione żyjące w nowych związkach pozbawione są łaski sakramentalnej, ale nie muszą być z definicji pozbawieni w ogóle łaski Bożej, której Bóg może udzielać pozasakramentalnie – podkreśla jezuita, o. prof. Dariusz Kowalczyk. Komentując sobotnie wystąpienie synodalne abp. Stanisława Gądeckiego, teolog wyraził opinię, że przystępując do Komunii św. osoby rozwiedzione żyjące w nowych związkach "nie tylko sprzeniewierzyłyby się wewnętrznej logice łaski sakramentalnej, ale także mogłyby zniweczyć łaskę otrzymaną pozasakramentalnie".

Powrót na górę strony
Wykonanie: ALX - szkolenia i specjaliści IT
Twitter
Facebook