Drukuj Powrót do artykułu

Wydatki Watykanu pod lupą Rady Kardynałów

13 grudnia 2018 | 12:22 | st (KAI) / mip | Watykan Ⓒ Ⓟ

Ograniczenie wydatków Stolicy Apostolskiej oraz przygotowania do lutowego spotkania przewodniczących episkopatów dotyczącego ochrony małoletnich znalazło się w centrum prac XXVII sesji Rady Kardynałów. W jej obradach nie wzięli udziału kardynałowie George Pell, Francisco Javier Errázuriz i Laurent Monsengwo Pasiny, a także przebywający w Marakeszu na szczycie migracyjnym ONZ sekretarz stanu, kard. Pietro Parolin.

Dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej, Greg Burke poinformował, że ze względu na prośbę wyrażoną przez trzech purpuratów pod koniec 26. posiedzenia Rady Kardynałów (10-12 września 2018 r.), dotyczącej refleksji nad pracą, strukturą i składem Rady, biorąc pod uwagę zaawansowany wiek niektórych jej członków, Ojciec Święty Franciszek napisał do jego eminencji kardynała George’a Pella, do jego eminencji kard. Javiera Errázuriza i jego eminencji kardynała Laurenta Monsengwo Pasinyi, dziękując im za pracę, którą wykonali w ciągu tych pięciu lat. Biorąc pod uwagę fazę prac Rady, nie przewiduje się obecnie mianowania nowych członków.

Członkowie Rady Kardynałów poruszyli kilka kwestii, w tym ograniczanie kosztów Stolicy Apostolskiej, spotkanie z przewodniczącymi konferencji episkopatu Kościoła katolickiego na temat ochrony małoletnich, które odbędzie się w Watykanie w dniach od 21- 24 lutego 2019 i Konstytucję Apostolską o Kurii Rzymskiej. Ponadto kardynałowie omawiali kwestie związane z Dykasterią ds. Komunikacji.

Papież Franciszek przedstawi zgromadzonym ks. prał. Marco Mellino, mianowanego w październiku na zastępcę sekretarza Rady Kardynałów. Ojcu Świętemu przekazano nową propozycję konstytucji apostolskiej, której prowizoryczny tytuł brzmi „Predicate evangelium”.

Koordynator Rady ds. Ekonomii, kard. Reinhard Marx, podjął kwestię ograniczenia kosztów operacyjnych Stolicy Apostolskiej. Największe koszty stanowią niewątpliwie wydatki związane z personelem Stolicy Apostolskiej. Po raz kolejny zapewniono, że nie ma planów jakichkolwiek zwolnień, ale będzie realizowany opis stanowisk pracy, aby bardziej efektywna była praca poszczególnych dykasterii, rozważając również możliwość przeniesienia pracowników na inne stanowiska, a tam gdzie to możliwe na wcześniejsze emerytury. Wskazano na konieczność wypracowania długoterminowego planu w celu zmniejszenia kosztów. Kard. Marx zaproponował opracowanie budżetów wieloletnich, tak aby Rada ds. Ekonomicznych mogła sformułować projekcje 5 i 10 letnie, aby dać jaśniejsze wyobrażenie o istniejącej sytuacji i jak z nią sobie poradzić.

Kardynałowie zajęli się też planowanych w dniach 21-24 lutego 2019 spotkaniem przewodniczących konferencji episkopatów na temat ochronie małoletnich, podkreślając jego znaczenie.

Rada Kardynałów wysłuchała prefekta Dykasterii ds. Komunikacji, dr. Paolo Ruffiniego, który poinformował o stanie zaawansowania reformy mediów watykańskich, koncentruje się na kolejnych krokach, jakie należy podjąć, aby zrealizować ją zgodnie z motu proprio z dnia 27 czerwca 2015 r., łącząc wszystkie zaangażowane instytucje i zapewniając skoordynowane zarządzanie oraz coraz skuteczniejszą współpracę zasobów, także dzięki nowym narzędziom technologicznym.

Prefekt podkreślił wartość różnych środków przekazu (radio, telewizja, internet, media społecznościowe) w obecnym kontekście medialnym i znaczenie ich zintegrowanego współdziałania. Następnie dr Ruffini wyjaśnił kryteria zapewnienia jednolitej strategii komunikacyjnej Stolicy Apostolskiej, podkreślając wyjątkową wartość oferty wielojęzycznej mediów watykańskich.

Wreszcie, prof. Vincenzo Bonomo, rektor Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego i członek rady Państwa Watykańskiego, poinformował kardynałów na temat nowej ustawy dotyczącej zarządu Państwa Miasta Watykańskiego.

Następne posiedzenie Rady Kardynałów odbędzie się w dniach 18, 19 i 20 lutego 2019 r.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.